Szerző: Bodnár Ádám

2012. július 24. 12:15

A felhasználók jó része nem tudja, miért frissítse szoftvereit

Több szoftvergyártó együttműködésében a héten tartják az International Technology Update Week eseményt, amelynek keretében a vállalatok a szoftverek rendszeres frissítésének fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet.

A Skype hivatalos blogjában ennek kapcsán megjelent egy infografika, amelyhez német, angol és amerikai felhasználók megkérdezésével zajlott kutatás szolgáltatta az adatokat - a cég arra volt kíváncsi, milyen okok miatt nem frissítik a felhasználók rendszeresen a szoftverüket. A nyilvánosságra hozott adatok alapján az emberek 40 százaléka nem frissít az első értesítés hatására, a válaszadók háromnegyedének 2-5 figyelmeztetésre van szüksége ahhoz, hogy rászánja magát a legújabb verzió telepítésére.

Érdekes, hogy a válaszadók negyede azt állítja, nincs tisztában azzal, mit is csinálnak pontosan a szoftverfrissítések, szintén 25 százalék pedig nem látja, milyen előnyöket biztosít számára a frissítés, pedig a szoftvercégek mindent megtesznek annak érdekében, hogy egy-egy új verzió előnyeit kommunikálják, illetve világossá tegyék, hogy csak a legfrissebb kiadás biztonságos és az  tartalmazza a legkevesebb hibát. Ez az üzenet láthatóan eléri a felhasználók egy részét - azok, akik rendszeresen frissítenek, legnagyobbrészt (76%) azért teszik, hogy biztonságban tudják magukat és a számítógépüket, emellett jellemző motiváció még a hibamentes működés, kevesebb fagyás (67%), de sokaknak (47%) egyszerűen örömet okoz, hogy a legújabb verzió van a PC-jükön egy programból.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Érdekes módon a nem frissítők legnagyobb része pont a biztonságot jelölte meg fő indokként - a válaszadók 45 százaléka nem tölt le mindent, amire felszólítják őt. A nem frissítők 27 százaléka túlságosan hosszadalmasnak, időrablónak tartja egy új verzió letöltését és telepítését, a válaszadók 26 százaléka pedig egyszerűen nem tudja, pontosan mit is csinál a frissítés. A megkérdezettek 25 százaléka állítja, nem látja egy-egy új verzió előnyeit, ezért nem tölti le a frissítéseket. Érdekes, hogy a válaszadók 20 százaléka szerint a frissítés után a szoftver vagy a gépük lassabb lesz, 18 százalék pedig azt állítja, instabilabbá válik, többször lefagy a rendszer.

Egy új szoftververzió kiadása önmagában nem elég, ha a felhasználók nem telepítik a frissítéseket - jó példa erre a Conficker féreg, amely a mai napig előkelő helyet foglal el a kártevőstatisztikákban, pedig a terjedéséhez egy 2008 őszén már befoltozott sebezhetőséget használ ki. Egyre több szoftvervállalat ismeri fel, hogy a frissítések terítésének leghatékonyabb módja a "lopakodó" módszer - a felhasználót nem csak hogy nem kérdezik meg, akarja-e telepíteni az új verziót, de egyszerűen nem is értesítik róla. Ezt a módszert a Google dobta be a köztudatba a Chrome böngészővel, sikerére jellemző, hogy több más szoftver is átvette azóta. Ezt a módszert preferálja az Adobe is, amely szintén támogatja az International Technology Update Weeket.

Igaz, a csendes, teljesen automatikus patchelési mechanizmus elveszi a kontrollt a felhasználótól, hogy melyik verzióját használja a szoftvernek. Mindennek valójában nem szabadna számítania, míg minőségi és biztonsági problémák nem merülnek fel - ideális esetben a felhasználó valóban nem vesz észre semmit, legfeljebb annyit, hogy egy gyorsabb, stabilabb, használhatóbb szoftvert kapott.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról