Szerző: Bodnár Ádám

2012. június 14. 11:38

Mer kisebb lenni a Nokia

A mobiltelefon- és okostelefon-piac egykori éllovasa évek óta versenyképtelen, eladásai két év alatt töredékére zuhantak. A vállalatnak nincs választása mint minden áron csökkenteni a kiadásokat, a finnek nem is tétováznak.

Folytatódik a kanosszajárás a Nokiánál, a finn mobilgyártó ma visszavágta pénzügyi előrejelzését és újabb 10 ezer fő elbocsátását jelentette be, valamint személycseréket is végrehajt a vezetőségében. A cég megszabadult a Vertu luxusmárkától is, és további tevékenységek leválasztását ki kilátásba helyezte.

Az első negyedévben mindössze 7,4 milliárd eurós bevételt könyvelt el a Nokia, ez éves szinten 29 százalékos csökkenést jelent. A vállalat több mint 1,4 milliárd eurós üzemi veszteségről volt kénytelen beszámolni, ennek háromnegyedét a Nokia Siemens Networks, negyedét pedig a mobiltelefonos divízió hozta össze. A készülékértékesítési árbevétel 40 százalékkal zuhant 2011 első negyedévéhez képest, az eladott telefonok száma pedig 24 százalékkal 82,7 millió darabra csökkent. Az okostelefon-eladások felére estek a cégnél, Lumiából pedig mindössze 2 milliót sikerüt eladni - a Nokia és a Microsoft erőfeszítései ellenére a Windows Phone továbbra is érdektelen az Android és az iPhone árnyékában.

Okostelefon-platformok piaci részesedése (százalék)

Folytatódó mélyrepülés

A kilátások továbbra sem rózsásak - a vállalat mai közleménye szerint a piaci verseny a vártnál nagyobb mértékben érinti a cég készülékeladásait, ezért a pénzügyi eredményei a vártnál jóval rosszabbak lesznek a második negyedévben is. A legfrissebb előrejelzés szerint a készülékgyártással foglalkozó Devices & Services részleg üzemi eredményhányada még az első negyedévben elért -3 százaléknál is rosszabb lesz. Korábban a cég 0 és -3 százalék közé eső üzemi eredményhányadot várt a második negyedévre.

A vállalat továbbra is a Lumia okostelefonokra és a helyalapú szolgáltatásokra kíván koncentrálni, valamint igyekszik javítani a feature phone-jainak versenyképességét. Ehhez azonban az összeomló eladások miatt szükség van a költségek csökkentésére, hogy a készülékekért és szolgáltatásokért felelős Devices & Services részleg nyereségesen tudjon működni. "Egyre jobban azokra a termékekre és szolgáltatásokra fókuszálunk, amiket a vevőink nagyra értékelnek, miközben folyamatosan befektetünk az innovációba, ami mindig is meghatározó volt a Nokiánál" - mondta Stephen Elop elnök-vezérigazgató. "De újra kell gondolni működési modellünket és biztosítani kell, hogy a kompetitív ambícióinkat támogató struktúra alakul ki."

Magyarán szólva a Nokia belátta, hogy egy jó ideig nem lesz akkora szereplője a mobil- és okostelefonpiacnak mint pár évvel ezelőtt, és tartósan be kell rendezkednie a kisebb vállalatméretre. A nyereségesség javítása érdekében a vállalat lelő számos kutatás-fejlesztési projektet, amelynek eredményeképp bezárja Ulmban (Németország) és Burnabyben (Kanada) található létesítményeit. A finnországi Salóban található Nokia-gyár is megszűnik, a kutatás-fejlesztési központ azonban itt működik tovább, derül ki a cég közleményéből. Az átszervezések révén 2013 végére összesen 10 ezerrel csökken a dolgozók létszáma. Ami igaz az igaz, van honnan csökkenteni a létszámot, a cég 124 ezer dolgozót foglalkoztat világszerte, tízszer annyit mint a HTC, kétszer annyit mint az Apple és harmadával többet mint a Microsoft.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Nokia már korábban is bejelentett egy átszervezést és elbocsátást, amelynek egyebek mellett része volt a komáromi üzem létszámának megfelezése. A cég akkor úgy számolt, elég lesz évi 1 milliárd euróval csökkentenie a Devices & Services részleg költségeit, a mostani lépéstől azonban már 3 milliárdos megtakarítást vár a cég - 2010-ben az üzletág még 5,35 milliárd eurót költött. Az átszervezések persze komoly pénzbe is kerülnek: 2013 végéig a mostani átalakítások összesen mintegy 1 milliárd eurót emésztenek fel a korábban bejelentett lépések 900 millió eurós költségén felül. A Nokia előrejelzése szerint 2012 második negyedévéig összesen 450 millió eurót költött a saját átalakulására, idén további 650 millió, 2013-ban pedig további 600 milliós összeg van előirányozva erre a területre.

Svédek veszik meg a Vertut

Az átszervezés részeként a Nokia megszabadult a luxustelefonokat gyártó Vertu részlegtől is, amelyet nem nyilvános összegért a közel 5 milliárd euró felett diszponáló svéd EQT VI tőkebefektetési társaság vett meg. A Nokia 1998-ben alapította a Vertut kimondottan kis szériás, exkluzív mobiltelefonok gyártására és értékesítésére. A londoni központú szervezet világszerte mintegy ezer dolgozót foglalkoztat, tavalyi bevétele 266 millió euró volt. A tranzakció a második félév során zárul le, hogy az EQT-nek pontosan mik a tervei a márkával, egyelőre nem tudni.

Vezetőváltásokat is bejelentett a cég: Juha Putkiranta lett az operatív igazgató, Timo Tiokkanen felel a mobiltelefonok fejlesztéséért és gyártásáért, Chris Webert nevezték ki értékesítési- és marketingvezetőnek, Tuula Rytila lett a Nokia marketingigazgatója,Susan Sheehan pedig a kommunikációs vezető. Ezzel párhuzamosan távozika cégtől Jerri Devard marketing-igazgató, Mary McDowell, aki korábban a mobiltelefonokért felelt alelnöki pozícióban, valamint Niklas Savander, aki az értékesítési tevékenységet vezette.

A cég részvényei a hírre több mint 10 százalékot vesztettek értékükből.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról