Szerző: Dojcsák Dániel

2012. március 20. 09:55

Szemantikus funkciókkal bővülhet a Google kereső

A Google a webes keresés császára még most is, technológiai és piaci fölényét igyekszik megtartani, ehhez viszont lassan ki kell lépni a linkrangsorolás monoton rendszeréből. A szintlépés, amennyiben sikeres, felboríthat sok, most még működő webes gyakorlatot.

A következő néhány hónapban a Google keresőmotorja komoly mérföldkőhöz érkezik majd és a weboldalakra mutató linkek egyszerű vagy éppen cifra listázása mellett egyre gyakrabban tűnnek fel konkrét tények, válaszok, információk az organikus találatok felett. A kereső egyre inkább képes felismerni a kulcsszavak mögött az emberi szándékot és a valószínű válaszokat rejtő oldalak listázása helyett sok esetben már önmaga is meg tudja határozni a választ.

Ez a rendszer milliónyi olyan weboldalt tehet tönkre, ami az elmúlt években arra építette fel üzleti modelljét, hogy a tipikus keresésekre optimalizálta felületét és ál- vagy valós válaszokkal vonzotta magához az internetezőket. Másrészt viszont a Google kezébe számos új hirdetési és bevételi lehetőséget ad azáltal, hogy a fellelhető válaszokat házon belül adja meg és nem engedi ki azt a felhasználó a saját felületéről, aki nem egy konkrét webhelyet, hanem információt vagy adatot keres.

A kulcsszavak maradnak

A fordulat nem jelenti azt, hogy a Google lecserélné a jelenlegi kulcsszóalapú keresési rendszerét. A weboldalak rangsorolása továbbra is az ott található szavak, szövegek, az onnan kiinduló és oda mutató linkek, illetve több száz egyéb paraméter alapján történik. Sőt, a jelenlegi szintetikus elemzés bővül és végre a web legnagyobb keresője elkezd szemantikus módszerek alapján is “gondolkodni”. A szemantikus keresés röviden annyit tesz, hogy az algoritmus nem egyszerűen az egymás után pakolt kulcsszavak és a hozzájuk fűzött paraméterek szerint állapítja meg, hogy az eltárolt index mely elemei relevánsak épp, hanem megpróbálja kontextusában is értelmezni a szöveget és a keresést.

Amit Singhal, a Google keresésért felelős egyik vezetője egy, a Mashable-en megjelent interjúban elmondta, a keresőmotor jelentősen jobban tud majd keresési kifejezéseket kezelni, köszönhetően annak az adatbázisnak, ami több száz millió “entitást” ismer, többek közt embereket, helyeket, tárgyakat. A vállalat az elmúlt két évben csendben halmozta fel a szükséges adatokat ahhoz, hogy a szemantikus keresési megoldását élesben mutathassa be. Ezek után teljesen kézenfekvővé válik, hogy a kereső például egy vállalatot össze tudjon párosítani annak vezetőivel, vagy épp egy márkát annak termékeivel.

A Google megérti az embert

A kulcsszavas keresés is igen bonyolulttá vált az elmúlt években. A kizárólag a linkek hierarchiájára épülő index helyett ma már több mint 200 paraméter alapján határozza meg a Google, hogy egy adott keresésre mely oldalak a legjobb találatok. A közismert szempontok mellett például figyelembe veszi a keresés idejét, a napszakot, a földrajzi helyet is. A szemantikus keresés esetében viszont az algoritmus képes megkülönböztetni a Jaguar autómárkát az állattól. Jelenleg hiába részletezzük a kulcsszavakat, nem kerülhető el, hogy ilyen tévedések zavarják az informálódást, a felhasználónak a szemantikai részt önmagának kell elvégeznie. A Google pedig folyamatosan törekszik arra, hogy a felhasználók interakciói minél kevesebb időt vegyenek igénybe, így kihagyhatatlan, hogy az értelmezői feladatot is el tudja végezni a Google rendszere.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Singhal szerint a jövőben a Google sokkal inkább úgy keres és úgy ad találatot is, ahogyan az emberek értelmezik a világot. Ma még a legtöbb keresésnél izgulhatunk, hogy kapunk-e olyan oldalt a listában, ami tartalmazza a választ. Néhány bennfentes szerint a következő hónapokban fontos változások jönnek, de Singhal szerint a Google átalakulása egy évek óta tartó folyamat, aminek eredménye természetesen az, hogy hamarosan átlépnek egy következő generációs keresés világába.

Veszíthetnek a SEO-huszárok

A felhasználók elsődlegesen azt vehetik majd észre, hogy bizonyos konkrét fogalmakra való kereséseknél az organikus találatok helyett az első helyen valódi információk szerepelnek majd. Ha valaki rákeres majd arra, hogy “Fertő-tó”, akkor nem csak a turistacsalogató weboldalak és a jól SEO-zott panziók oldalai ugranak elő: a kereső tudni fogja, hogy ha tóra keresünk, az egy földrajzi objektum, megkaphatjuk a pontos helyét, a vízszintet, hőmérsékletet vagy épp a vízben oldott ásványi anyagok listáját. A variáció pedig nyilván függhet a kérdező profiljától, vagy a fogalom mellé társított további keresőszavaktól. Ha pedig egy komplex kérdést teszünk fel, például azt, hogy melyik az öt legnagyobb tó Magyarországon, akkor nem hazánk vízrajzáról szóló Wikipedia linkjét kapjuk, hanem egy listát a megoldással.

Ehhez azonban szükség van a mostani keresési rendszer fejlesztésére, ugyanis olyan válaszokat is vissza kell adnia a keresőnek, ami még nincs benne az örökké bővülő adatbázisban. A Google ezért olvasztja majd be meglévő algoritmusai közé a szemantikus technológiákat, ami a jelenlegi precizitást és gyorsaságot ötvözi az információk és azok értékének jobb megértésével, felismerésével. A jövő keresője a weboldalak pásztázásakor nem egyszerűen azt elemzi, hogy milyen kulcsszavak szerepelnek egy oldalon, hanem a már korábban eltárolt fogalmak, “entitások” megjelenését keresi, illetve az arra mutató referenciákat vizsgálja. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Google nem csak azt fogja tudni, hogy hol érdemes utánanézni mondjuk a pöttyös labdának, hanem egy saját belső adatbázisban metaadatokkal le is írja, mi az a pöttyös labda.

Gigantikus gépi enciklopédia

Az egész történet origója a Google egy 2010-es felvásárlása lehet. Két évvel ezelőtt a cég megvette a Metaweb Technologies nevű céget, aminek a Freeweb termékében már akkor is egy 12 millió bejegyzéses fogalomtára volt filmekből, könyvekből, cégekből, híres emberekből és egyebekből. Összehasonlításképp a Wikipediának 3,5 millió angol nyelvű szócikke van, igaz azok jóval alaposabb, összeszedettebb információk. Singhal interjújában elárulta, hogy a Google és a Metaweb 50 szoftvermérnököt alkalmazó csapata mostanra az említett 12 milliós adatbázist 200 milliósra bővítette. Ezt részben adatbányás algoritmusok használatával, részben matematikai képletek használatával érte el, amivel a weben szétszórt adatokat szedte össze használható formába.

Ez a változás komoly hatással lesz a Google-re, illetve közvetetten a teljes keresőpiacra. A cég jelenleg a keresések 66 százalékát szolgálja ki, a kereséssel összefüggő hirdetési bevételeknek pedig 75 százalékát birtokolja. Az évi 37 milliárdos árbevételű társaság eddig is erős volt a kulcsszavas keresésben, s a világ legkönnyebb dolgaként láttatta azt a felhasználókkal. Ráadásul egy működő és sikeres üzleti modellt is tett mellé a keresőhirdetés felfuttatásával. A Google+ látszólagos sikertelenségével kapcsolatban sokan jegyzik meg, hogy a Google képtelen a kereső után egy újabb igazán átütő terméket felmutatni. Most itt a bizonyíték, hogy nem feltétlenül kell egy másik termék, a következő évtizedre az is elegendő lehet, ha a mostani aranytojást tojó tyúk szintet lép és megint elébe megy a trendeknek.

Szemantikus kereséssel természetesen számtalan vállalat foglalkozik és nagyon jó vertikális szemantikus, illetve metakeresők vannak, de a Google nem azt tűzte ki célul, hogy egy adott adatbázist megért, hanem azt, hogy az egész világot legalább olyan alapossággal értelmezi, ahogy az a felhasználók kiszolgálásához szükséges. A keresésben a Microsoft Bing elől kell meglógnia, párhuzamosan meg kell vívni a hangfelismerés területén a harcot az Apple Sirivel és nem szabad elfelejteni, hogy a személyes profilok frontján a Facebook vált a legerősebb márkává.

Több pénzt hoz

A szemantikus elemek integrálásával valószínű, hogy a felhasználók sokkal többet időznek majd a Google keresőfelületén, így nagyobb valószínűséggel használnak majd egyéb Google funkciókat is, illetve a hosszabb eltöltött idő miatt a Google felveheti a versenyt a Facebookkal is. A Wall Street Journal egyik Google-höz közel álló forrása szerint a váltás a szemantikus keresésre közvetlenül befolyásolja majd a lekérdezések 10-20 százalékát, ami havonta több tízmilliárd keresést jelent. Amint ez bekövetkezik, a hirdetésért felelős részlegeken lesz a fókusz, a feladat az lesz, hogy a felhasználó akaratának megértését átfordítsák még hatékonyabb hirdetésekké.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról