Szerző: Dojcsák Dániel

2012. február 13. 14:36

Félsiker a VoIP

A VoIP egy beváltatlan ígérete az online forradalomnak, s leszámítva a Skype sikerét, az interneten keresztüli hangszolgáltatás egyelőre nem pusztította el a mobilszolgáltatókat. Időről-időre azonban érkeznek szereplők, akik forradalmat ígérnek.

A Viber egy alkalmazás, amit iOS és Android platformon tölthetnek le a felhasználók, s az alkalmazás beépülve vagy épp felülírva a tárcsázót, lehetőséget ad arra, hogy az operátor hangszolgáltatása helyett IP-alapon bonyolítsuk telefonhívásainkat és az sms-ezést. A Viber működik 3G és Wi-Fi hálózaton keresztül is. Az online híváshoz viszont az kell, hogy a tárcsázott fél is elérhető legyen a Viberen. Ha épp ez nem áll fenn, akkor indul a szokásos GSM-hívás. A szoftvernek ráadásul a BlackBerry és Windows Phone verziója is úton van a fejlesztők szerint.

Az izraeli startup a napokban jelentette be, hogy felhasználói bázisuk átlépte az 50 milliót, ami komoly mérföldkő ahhoz képest, hogy a sajtóban viszonylag kevés szó esik a szolgáltatásról. A Viber közleménye szerint a felhasználók több mint 1 milliárd percet beszélgetnek a szoftveren keresztül havonta és körülbelül 1 milliárd sms-szerű üzenetet is küldenek. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók átlagosan 20 percet beszélnek Viberen keresztül, ami nem tűnik túl soknak. Ahogyan az sem, hogy összesen 150 millió hívást kezdeményeznek havonta. Valószínűleg az történik, hogy nagyon sok ember kipróbálja a Vibert, de csak nagyon kevesen maradnak aktív használók.

A zárt rendszer hibái

Az ilyen zárt VoIP megoldások akkor működnek életszerűen, ha a szoftver az ismeretségi kör jelentős részében jelen van, illetve akkor, ha a felhasználó és az általa elérni kívánt emberek különböző országokban vannak. A célcsoport feltételezhetően a sokat utazókból, illetve a külföldre kivándorolt, de családjukat, barátaikat hátrahagyókból áll. Ez az állítás azért kell, hogy igaz legyen, mert az elmúlt években a VoIP felhasználói felületben és használhatóságban szinte alig fejlődött. A Viber kipróbálása után arra jutottunk, hogy a szoftver jelenléte a mobilon zavaró, a használat nem túl kényelmes, egyáltalán nem észrevétlen, az átjárhatóság hiánya pedig megnehezíti a hétköznapivá válást.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A VoIP ennek ellenére piszkálja a felhasználók fantáziáját, jól mutatja ezt, hogy a Viber naponta 200 ezer új felhasználóval bővül. Az újonnan jelentkezők utóéletéről azonban nem szívesen kommunikál a cég, azt nem lehet tudni, hogy az összlétszámhoz képest mennyi az aktívak aránya, így viszont nehéz lenne sikerként elkönyvelni a Vibert.

Habár a Skype penetráció hazánkban is igen jó, és a főbb okostelefon platformokra kivétel nélkül elérhetőek a kliensek, mégsem terjedt el a szolgáltatói hanghívás helyett a VoIP. A Skype ugyan kiváló lehetőség a tervezett, előre egyeztetett nemzetközi hívások helyettesítésre, de a hétköznapi, azonnali hívásokat látszólag nem veszélyezteti. A néhány évvel ezelőtti erős VoIP hype elfáradni látszik, a személyközi kommunikációban a hang szerepe természetszerűleg csökken, ahogy a különböző közösségi szolgáltatások és azonnali üzenetküldők terjednek, de amíg a GSM-hanghívás egyszerűségét és megbízhatóságát nem tudja hozni egy VoIP-megoldás, addig a felhasználói tömeg nem fog áttérni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról