Szerző: Dojcsák Dániel

2012. január 17. 09:35

Kontár SEO: fenegyerekek verik át a webmestereket

A weboldalak láthatósága és megtalálhatósága aranyat ér. Ha egy üzlet, szolgáltatás vagy tartalom úgy létezik a hálón, hogy azt a megcélzott közönség nem találja meg, akkor az egész befektetés felesleges. Ma már egész iparág épült ki a keresőoptimalizálás köré, de itt is megjelentek a csalók. Hogy lehet őket lebuktatni?

Mindenki tudja szinte, hogy a keresőkben előbukkanó találatok sorrendjét a Google (és az egyéb keresők is) szintetikus algoritmusok segítségével állítják elő. Az sem titok, hogy lehet tenni azért, hogy egy adott tartalom előkelőbb helyen szerepeljen a keresésekben. Az viszont már misztikus, hogy mit is jelent pontosan az előkelőbb hely. Az egyszerű felfogás szerint egy adott kulcsszóra minél előrébb kell szerepelni a listában, de a történet messze nem ennyire egyszerű. A köztudat a SEO-t, azaz keresőoptimalizálást webes mágiának tartja és még a weboldal-tulajdonosok fejében is komoly káosz van azzal kapcsolatban, hogy mi a SEO, mi a jó SEO és mi a kívánt eredmény.

A butákat könnyű jól átverni

Egy ilyen kaotikus helyzetet könnyen lovagolnak meg a csalók, kóklerek, a tudatlanságból könnyű hasznot remélők. Előfordult már, hogy kuponoldalon lehetett féláron “seózást” venni, találunk “dobozos” SEO-t havi háromezerért és felbukkannak azok a betyárok is, akik azt hazudják, hogy nekik szerződésük van a Google-lel és garantálni tudják az első helyet. Közben persze a megrendelői oldal is félelmetes dolgokat képes kérni, van, aki a “Facebook” keresőszóra szeretne első lenni, van aki a konkurenciát akarja megsemmisíteni és előfordul, hogy valaki több száz domainre szeretné klónozni hulladék tartalmát.

A tavalyi Superseo konferencia folytatásaként 2012-ben 5 napos Superweek konferencián az analitika, PPC hirdetések és a modern web elemzése mellett most is fontos helyet kap a keresők lelki világa, illetve a keresőoptimalizálás. Az első napon Türk István, az iProspect SEO-szakértője mutatta be a hazai SEO-szakma árnyoldalait. Előadásának konklúziója: sok a kókler, de meg lehet találni a megfelelő szakembereket és el lehet érni valódi eredményeket, nem is olyan nehezen.

Minek egyáltalán jól csinálni?

Az alapvető kérdés, amit Türk István felvetett, felmerülhet bárkiben: “miért kell nekünk egyáltalán jó és megbízható szakember, amikor SEO-ról beszélünk?” A válasz viszonylag egyszerű, a jó szakember valódi, közösen meghatározott eredményeket hoz, ahelyett, hogy feleslegesen ámítaná a laikus megrendelőt. A megbízhatóság pedig azért sem elhanyagolható, mert a SEO-st a megrendelő beengedi az üzlet “hátsó részébe”, a bizalmas adatok is láthatóak lesznek számára, így fontos a diszkréció. A rosszul megválasztott "seós" jobb esetben nem hoz eredményt, szerencsés esetben nem is kerül olyan sokba, de rosszabb forgatókönyv lehet, amikor kárt okoz, a kiesett időt pedig a konkurencia hasznosabban tölti el.

Türk István szerint a hazai közegben keresőoptimalizálót a neten, keresőben keresni elég kockázatos. Szórakozásnak nem rossz, ha elvetemültebbnél elvetemültebb ajánlatokat és cifra hazugságokat akar valaki olvasni, de aki nem ismeri fel a fals ígéreteket, az nagy valószínűséggel drága tanulópénzt fizet. A kóklerek hangzatos szövegekkel, elképesztő szuperlatívuszokkal és hozzáértők számára minimum gyanús ügyfélértékelésekkel operálnak. Céljuk minden esetben azonos: a tudatlanságból profitálni.

PageRank, első hely? Hagyjál már!

A szakma szégyeneit megszállottan üldöző Türk fel is sorolta, hogy mik az elsődleges gyanús jelek: ha valaki garantált első helyet ígér, azt érdemes azonnal kivenni a lehetőségek közül. Őszinte SEO-s ilyet nem ígér. Azok, akik a Google PageRank értéket állítják be fő mérőszámnak, azokat is érdemes kerülni. Jobb azokat is hagyni, akik túlzottan titkolóznak, nem akarnak referenciát adni. Az illegális vagy trükkös megoldások pedig duplán visszaüthetnek, például a keresőben való lebukás után a Google által kiosztott "büntetés" képében. Az sem szerencsés, ha a SEO-s önmaga akar a mi üzletünkre kulcsszavakat választani, de ha teljesen az ügyfélre bízza ezt, akkor is lehetünk szkeptikusak.

A Superweek konferencián tartott előadáson előkerült több vad példa is, amik szintén a kontárság, csalás gyanúját vetik fel. 2012-ben is találhatunk olyan SEO-ajánlatot, amiben a több száz keresőbe való “regisztrációt” ígérnek. 10 évvel ezelőtt ez talán még egy fontos lett volna, de ma a keresők önmaguk végzik ezt a munkát, oldalakat hozzáadni az adatbázisukhoz nem szükséges, de értelme sincs, ha egy vietnami állásportál keresőjébe regisztrálja valaki a budapesti belváros legjobb banánturmixát kínáló vegetáriánus étterem oldalát. Vannak olyan ajánlatok is, ahol a közvetlen konkurencia webről való kisöprésével kecsegtetnek, ami nyilvánvalóan túlzó, ráadásul morálisan is elítélendő.

Tévhitek torzítanak

Sok SEO-t is vállaló kis cég tévhitek meglovaglásával igyekszik előnyt szerezni. Például a Google egyik mérőszáma valóban a weboldalak betöltődési sebessége, ami miatt valaki “weboldal gyorsítással” vagy éppen “Google-barát tárhellyel” kecsegteti a megrendelőt. A valóság azonban az, hogy minden tisztességes tárhelyszolgáltató, még az ingyenesek is megfelelnek a Google elvárásainak, és néhány tizedmásodperces, de még 1-2 másodperces késleltetés miatt sem került még senki hátrébb a találati rangsorban.

A hangzatos hívószavak mögött az igényes SEO-szakértők szerint többségében nincs valós teljesítmény. A SEO-t hivatásként felfogó magyar szakemberek közül van, aki szerint komoly rombolást végeznek a piacon a kontárok, de van olyan hang is, ami szerint a keresőoptimalizálás iránt érdeklődő webmesterek előbb-utóbb úgyis a rendes szakembereknél kötnek ki.

A felesleges köröket azonban érdemes megspórolni megrendelőként. A havi 3 ezer forintért “SEO-t” kínálóknál általában egy alapvető, tanácsadást, konzultációt nem tartalmazó kódtisztítás, beállítás szerepel és hiába az éves szerződés, valószínű, hogy az első hónap után a cég rá sem néz az oldalra. Az eszköztárban egyszerű, laikusok számára hihető eredményeket felmutatni képes varázslatok szerepelnek, a tárgyaláson és ajánlatban egysíkú berögzült mantrákat lehet hallani. Pedig a gyenge munkának nincs foganatja. Pár ezer forintért badarság azt hinni, hogy a ráfordított idő több lesz 1-5 óránál.

Nem lapátolás, tanácsadás

Türk István szerint fontos megérteni, hogy a SEO alapvetően egy tanácsadói munka és nem egy mechanikus műveletsor. Az értékmérő pedig nem az, hogy a megbízás mennyibe kerül és nem is szerencsés azt mondani, hogy a jó SEO a drága SEO. Ebben a folyamatban a sarokpontok az adott weboldal közös vizsgálata, a közös gondolkodás, elemzés, tervezés és mérés. A SEO szakértő olyannyira együtt kell dolgozzon a megrendelő céggel, hogy bevett szokás, hogy a domainen saját e-mail címet kap, hogy például a linképítés fázisban a céget képviselve vehesse fel a kapcsolatot a lehetséges partnerekkel.

Jó szakértőt kell tehát találni, de hogyan? Türk szerint a megrendelő részéről elvárható, hogy mielőtt szerződést köt valakivel, végezzen egy pici kutatást, járjon utána, hogy mit jelent ez a terület, milyen trendek vannak, miről beszélnek a szakmai fórumokban. Nem kell szakértővé képeznie magát a megrendelőnek, de nehezebb átverni azt, akinek alapszintű ismeretei már vannak a témáról, ahogy ez persze teljesen igaz az élet bármilyen más területére is az autóvásárlástól a hitelfelvételig.

Az ajánlatkérés előtti első találkozón érdemes néhány fontos kérdést feltenni és tudni, mik azok a válaszok, amik esetén mehet a süllyesztőbe a jelölt. Az első és legfontosabb: hogyan méri a SEO-s az oldal sikerességét - ha helyezésben vagy PageRankben, akkor viszlát. A helyes megoldás mindig a forgalom, a forgalomnövekedés, konverzió. Provokatív kérdésként fel lehet tenni, hogy tudja-e garantálni a sikert? Ha a válaszban nincsenek kondíciók, feltételek, hanem egyértelmű elsőzés, az tudjuk mit jelent. Szintén lebuktató kérdés, hogy van-e a SEO-snak megállapodása a Google-lel, hiszen ilyen megállapodása senkinek sincs.

Tesztelni kell a jelöltet

Jó teszt az is, ha megkérjük a jelöltet, hogy mondja el egy percben, mivel foglalkozik vagy arra, hogy becsülje meg, mikorra várhatóak eredmények. Szintén nem SEO-specifikus megoldás, mindenhol igaz, de aki terel, túlzottan szakszavakkal varázsol, összezavarodik, az valószínűleg lódít. A tárgyalás későbbi szakaszában pedig nem szabad megfeledkezni a részletes szakmai ajánlat bekéréséről. A kontárok többsége ezen is megbukik.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Az utolsó, de a legkevésbé sem hanyagolható szempont pedig az ár. A túl alacsony, hihetetlenül olcsó, vagy valamilyen más szolgáltatás mellé ingyen adott SEO biztosan kamu, mint ahogy a pénzvisszafizetési garancia és egyéb csábító elemek is gyanúsak. Magabiztosabbak lehetünk, ha a tervezést követő projektalapú elszámolást kapunk vagy előre deklarált feltételek közt óradíjas vagy havidíjas ajánlatot, ezek a leggyakoribb és legelfogadottabb megoldások. A megrendelő javasolhat persze profitmegosztást vagy sikerdíjat is speciális esetekben. Egy nemrégiben készült önbevallásos kérdőív alapján a jó minőségű SEO-szakemberek teljes óradíja 75-200 dollár körül mozog, érdemes ezzel a nagyságrenddel kalkulálni.

A jó

Ha egy üzlet a weben él, akkor szüksége van a jó szakemberre a sikerhez és a növekedéshez. A jó SEO-s nem beszél mellé, szakmailag felkészült, szerencsés esetben elhivatott és nem szalagmunkának fogja fel a megrendelést. Nem elsősorban a pénzre fókuszál, hanem az eredményre, amiért persze megkapja a jussát. Gyorsan reagál a megkeresésekre, ráadásul érdemben, mindemellett megfelelő referenciái vannak. Nem árt, ha emberileg is szimpatikus, hiszen sokáig fogunk vele dolgozni. Nem biztos, hogy mindenkinek a legprofibb szakértőre van szüksége, de kontárok helyett érdemes egy tisztességes szakmai segítséget felbérelni, akiben megvan az esély a valós eredményekre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról