Szerző: Dojcsák Dániel

2012. január 11. 12:20

Az adat üti a véleményt

Az adat felülkerekedik a véleményen - hangzik az alapvető analitikai kijelentés. A weben sok ember sokfélét gondol arról, hogyan is működnek a dolgok, mi befolyásolja az internetezők viselkedését, mitől lesz sok és hasznos forgalma egy-egy helynek. Tervezni, fejleszteni viszont vélemények helyett adatokra építve érdemes.

A mérések és az optimalizálás szükségességét ma már nem kérdőjelezi meg senki, sőt még a legegyszerűbb weboldal tulajdonosa is tudja, hogy a siker valahol a számok közt rejtőzik. Nem csoda, ha tavaly már hazánkban is lehetett kuponos oldalon “seózást” venni, jelentsen ez bármit is. A kuruzslók, dilettánsok, önjelölt szakértők ellepték a piacot, így sajnos az oldal látogatottságát felfuttatni kívánó megrendelőnek már nem elég elszánnia magát: értenie kell picit a szakmához, képesnek kell lennie átlátni, hogy mik a weboldal céljai, mit szeretne erősíteni, mi hibádzik és rendelkeznie kell azzal a tudással, ami elég ahhoz, hogy egy ajánlatot meg tudjon ítélni.

Nem elég a kontár seós

A szakmában régóra folynak hitviták arról, hogy ki a “jó seós”, kivel szabad és kivel nem szabad  dolgoztatni, és arról, hogy az általában valós eredménnyel nem kecsegtető álszakemberek jót tesznek-e a piacnak (mert a csalódott ügyfél előbb-utóbb egy igazi szakértőnél köt ki) vagy  ártanak. A megtalálhatóság mellett pedig kritikusan fontos a saját oldalunk hatékony működése is. Az elefántcsont-toronyban ülve ki lehet találni egy jó koncepciót, de ennek visszaigazolása már az igazi felhasználó feladata lesz. Ahogy a fenti kijelentés mondja, az adat felülkerekedik a véleményen: lehet azt hinni, hogy jól működik egy oldal, bele is ringathatja ebbe a hitbe magát a webmester, de a számok nem hazudnak. Ha valaki ki tudja mérni az utolsó kattintást is, akkor ugyanazon a felületen sokkal több üzletet köthet.

Fontos dolgok, amikről ritkán, érintőlegesen és nagyon hígan esik szó. Az analitika és a keresőoptimalizálás a méltatlanul elhanyagolt témák közé tartoznak, ha a webről van szó. Ezért örömteli, hogy a tavalyi Superseo konferencia után, idén január 16-án egy bővített tematikával csap bele a szakértők és megrendelők okításába Galyatetőn a Superweek. Idén két dedikált napot kap a SEO téma, ami az online kereskedelemben dolgozóknak kardinális. Emellett egy külön nap szól majd a PPC hirdetési piacnak, de a legfontosabb terület és az előadások szintjén is legerősebb nap a webanalitikáé. Az egész hetet pedig az általánosabb, mindenki számára értelmezhető és hasznos Superday nyitja meg.

Mély, szakmai témák, elismert nemzetközi előadók

A szakkonferencia tematikus napjai mélyre fúrnak a modern web fontos szakmai témái közt, s teszik ezt úgy, hogy az előadók közt ismert hazai és híres külföldi előadók lépnek a mikrofon elé. Az öt nap alatt több mint 60 hosszú előadás és kerekasztal-beszélgetés lesz hallható, az előadók közt külföldi Google-alkalmazottak és független tanácsadók is feltűnnek. A három amerikai nehézsúlyú játékos már az első napon színpadra lép: Nick Mihailovski, a Google Analytics szenior fejlesztője Mountain Viewból, Caleb Whitmore az AnalyticsPros alapítója, és Justin Cutroni a Google által frissen leigazolt, ismert webanalitika tanácsadó.

A három külföldi szakértő az első napon egy panelbeszélgetésben vitatja meg, hogy mit érdemes tudni a modern webről, ha valaki építeni szeretné. Saját területükkel kapcsolatban a későbbi analitikai napon beszélnek többet. A bemelegítő napon szóba kerül a mobilos valóság, illetve a Google működése egy-egy magyar, de Zürichben dolgozó Google-dolgozó tolmácsolásában, lesz szó a PPC és egyéb kampányok lelki világáról, Türk István pedig a cikk elején is említett “kontár seós” témát járja körül.

Kedden az analitikai napon az egész délelőtt a három nagyágyúé, Nick Mihaliovski, Caleb Whitmore és Justin Cutroni a keynote után egy-egy órás előadásban beszél arról, hogyan modellezhető a felhasználói viselkedés az Analytics segítségével, hogyan válik az Analytics a vállalkozás marketing hubjává, illetve arról, hogyan lehet 2012-ben továbbfejleszteni az eddig használt praktikákat. Idén is visszaköszön a "20 kérdés 60 válasz", ahol 3 hazai szakértő segít megválaszolni a jelenlévők valós kérdéseit, megoldani problémáit egy órában.

A Superseo rész házigazdája idén is Nebehaj Viktor, a Google dublini irodájának keresőminőséget felügyelő menedzsere, aki mellett megszólalnak még a Google zürichi magyar szakértői, illetve a hazai piac elismert szakemberei is, mint Varga Péter (longhand), Türk István, Katona Zsuzsa, Miyazaki Jun és Pethényi Márk. Péntekre pedig a médiavásárlási hatékonyság és a médiavásárlási szokások vizsgálata marad, a legérdekesebbnek itt a PPC vs. display kerekasztal-beszélgetés ígérkezik.

Az analitika nem csak mérés

Bánóczy Zoltán, az esemény szervezője - saját bevallása szerint is némi elfogultsággal - a hét legerősebb részének az analitikával kapcsolatos előadásokat tartja, ami természetesen nem véletlen. Bánóczy szerint “a webanalitika a webes szolgáltatásfejlesztés és -üzemeltetés alapeszköze, nélkülözhetetlen kelléke, bare minimuma. A webanalitika nem a látogatottságmérés. A webanalitika olyan, mint a sütéshez használt maghőmérő: a végeredmény minőségét teszi -  már középtávon is - kiszámíthatóvá. Állhatatos és kifinomult használata komoly, fenntartható versenyelőnyhöz vezet - így, kijelentő módban”.

A szakmai hét hasznos lesz minden ott lévő résztvevőnek, akár seo- vagy analitika szakértő, akár megrendelő, akár a médiavásárlásban dolgozó ügynökségi szakember. A teljes programot már csak átböngészni is érdemes, a kérdésfelvetések önmagukban is mutatják, hogy mire kell idén figyelnie a weben megélni akaróknak. A tavalyi konferencia tapasztalata az volt, hogy a Mátra tetején összegyűlt társaság a hazai konferenciagyakorlatban ritka alapossággal és minőségben taglalta a kitűzött témákat, s fontos, hogy nagyágyúk, akiktől tanulni lehet, nem csak a porondon, de a közönség soraiban is nagy számban ülnek.

A HWSW is ott lesz a konferencián, s egy-egy érdekes téma cikk formájában meg is jelenik majd, de aki nem szeretne kimaradni a számára releváns beszélgetésekből, az a részletes programot, illetve a konferencia regisztrációval kapcsolatos részleteket a superweek.hu hivatalos weboldalon találja meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról