Szerző: Dojcsák Dániel

2012. január 6. 14:15

CNN helyett Parlament TV a T-Home-nál

A T-Home, mint minden televíziós szolgáltatást továbbító vállalat fél éves, éves szerződéseket köt a műsorszolgáltatókkal, az új év kezdete előtt pedig ajánlattétel, majd egyeztetés kezdődik. Ha egy csatornánál a tárgyalások sikeresek, akkor a műsor bekerül a kínálatba, ha nem, akkor viszont búcsút mondhatnak neki az előfizetők.

2012 januárjától a T-Home tévészolgáltatásainak előfizetői azt vehették észre, hogy a választható csatornák közül eltűnt a CNN, a Cartoon Network, a Boomerang, a Sport Klub, illetve az ATV is egy másik sávba került át. Ezzel együtt megjelent a Nickelodeon és a Megamax, mint gyerekcsatornák, a politika-hír tematikába pedig a közszolgálati Parlament TV és a BBC World News került be.

A felhasználók egy része a közösségi térben tett visszajelzései alapján méltatlannak találja a váltást, sőt egyesek jelezték, hogy ezekkel a változásokkal nem tudnak együtt élni és akár szolgáltatót is váltanának. Az ügyet lehet úgy is tekinteni, mint “vihart a biliben”, hiszen emlékezhetünk arra, hogy a valószínűleg nagyon kevesek által nézett Mezzo csatornától való búcsúzáskor a UPC is hasonló reakciókkal szembesült.

Fájdalmas kompromisszumok

A csatornakínálat kialakítása minden esetben egy sok szempontú kompromisszum. A jelenleg használt technológiák mindegyike valamilyen mértékben korlátozott csatornaszám továbbítását teszi lehetővé, ráadásul a csatorna sugárzásáért a jeltovábbító szerződéses díjat fizet. A kínálat kialakításakor a szolgáltató figyelembe veszi a csatornák nézettsége mellett azok presztízsértékét, szükségességét és természetesen a tartalomgyártónak fizetendő díját. A kínálatot bővíteni, színesíteni, jobb minőségűvé tenni lehet, de az az előfizetői díjak növekedésével jár. Amikor a szolgáltató az “ügyfél igények figyelembe vételére” hivatkozik, akkor nem csak azt mérlegeli, hogy mennyien nézik az adott csatornát, hanem azt is, hogy az mennyibe kerül, helyettesíthető-e, illetve azzal is, hogy a kikerülés várhatóan okoz-e jelentős ügyfélvesztést.

Általában a felhasználók nem csinálnak problémát abból, ha változik a kínálat, a mostani eset különlegessége az, hogy több presztízscsatorna került ki a T-Home kínálatából. A Cartoon Network egy jól felépített márka, a rajzfilmcsatorna fogalma szinte összeforrt a kifejezéssel Magyarországon. A CNN az angolul beszélő hazai közönség számára az első számú globális televíziós hírforrás, a Sport Klub pedig a különböző focibajnokságokat követő sportkedvelőknek hiányozhat.

Politikai felhangok

Olaj a tűzre, hogy két politikai adó is érintett a változásokban. Egyrészt az analóg szolgáltatásban az ATV egy másik frekvenciára került, ami kisebb riadalmat keltett a csatorna nézőiben. Az ATV célközönsége alapvetően az idősebb korosztály, akik valószínűleg nem tudták a készüléküket áthangolni, de az ATV nem tűnt el. A másik új csatorna Parlament TV is bosszant sok felhasználót, itt viszont a szolgáltatónak nem volt mérlegelési lehetősége. A Parlament TV ugyanis közszolgálati státusban van, azaz a műsortovábbítóknak kötelező a kínálatban szerepeltetni azt. Az NMHH által meghatározott közszolgálati csatornák után pedig a megfelelő díjakat is ki kell fizetni.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A T-Home döntésében akár ez is szerepet játszhatott, amikor egyes csatornákról lemondott. A HWSW megkérdezte a T-Home és a Turner (CNN, Cartoon Network, Boomerang, TCM) képviselőit és azt tudta meg, hogy a két vállalat a szokásos módon sort kerített a lejáró szerződések újratárgyalására, de az álláspontok nem találkoztak egymással. A Turner nyilatkozata szerint a cég “sajnálja, hogy minden erőfeszítése ellenére, amellyel a megfelelő üzleti ajánlatra és a megegyezésre törekedett, a Magyar Telekom úgy döntött, hogy eltávolítja a Turner csatornákat a kínálatából”.

Az olcsót is sokan nézik

A T-Home a Turner csatornáit olcsóbb alternatívákkal pótolta, s a HWSW kérdésére a Magyar Telekom kommunikációs osztálya azt mondta, hogy a CNN helyett megjelenő BBC World News, a Cartoon Network helyett elérhető Nickelodeon és Megamax nézettségben és érdeklődésben lefedi  majd a korábbi csatornákat. A szolgáltatónak nehéz döntéseket kell meghoznia, amikor kínálatát változtatja. Mindig vannak olyan nézők, akik egy adott csatornát hiányolnak, de meg kell találni az egyensúlyt a tömegigények (tartalomra és árra is vonatkozóan) és a rétegigények között.

Az új csatornakínálattal kapcsolatos tájékoztatást a T-Home előfizetők az előző havi számlalevelükben illetve a változás a módosított ÁSZF-be is megfelelően bekerült, a szerződésmódosításra, lemondásra így a szokásos feltételek vonatkoznak.

Frissítés: a Telekom január 9-én az alábbiakról tájékoztatott: "A Magyar Telekom és a műsorszolgáltató között létrejött megállapodás értelmében 2012. január 12-től a Sportklub csatorna bekerül a T-Home televíziós műsorkínálatába, így a sportrajongó tévénézők nem maradnak le kedvenc csapataik kézilabda, vízilabda, kosárlabda vagy jégkorongmérkőzéseiről. A sportcsatorna adása a T-Home analóg és digitális szolgáltatásaiban (IPTV, analóg és digitális kábel, Sat TV) a  Családi csomag részeként lesz látható.  A csatorna pozíciója digitális platformjainkon: 45-ös programhely. Analóg platformon az adott – központi, szegedi, békéscsabai és ajkai – fejállomások ellátási területén válik elérhetővé."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról