Szerző: Gálffy Csaba

2011. december 8. 14:18

Megválik luxusmobiljaitól a Nokia

Magas eredményhányada ellenére megválik a Vertu márkától és a hozzá kapcsolódó infrastruktúrától a Nokia. A kemény munkával felépített brand messze sodródott a finnek alapkompetenciájától, máshol jobb helye lenne.

Megválik Vertu luxusmárkájától a Nokia - jelentette belsős forrásokra hivatkozva a Financial Times. A világ legdrágább mobiltelefonjait gyártó Vertu a Nokia alapos belső átszervezésének esik áldozatul, az eladásból befolyó pénzből a Nokia egyéb üzletágait finanszírozhatják.

A Vertut a Nokia 1998-ban hozta létre a legfelső kategóriás telefonok fejlesztésére és gyártására. A Vertu márka alá tartozó telefonok a Nokia hardver- és szoftveres alapjait használták, azonban a felhasznált anyagok minősége, illetve a készülékek mellé adott szolgáltatáscsomag alapjaiban eltért a finn gyártó többi termékétől. A Vertuk nemesfémből, válogatott bőrből, drágakő-berakásokkal készülnek, kézzel, kis szériában. Még szokatlanabb a legfelső társadalmi réteget célzó szolgáltatáscsomag: alkalmazások és egyéb funkciók helyett a felhasználók igényeit hús-vér emberek elégítik ki, a bármikor hívható asszisztens a tulajdonos minden kívánságát teljesíti.

Vertu Constellation Quest

Hozzáadott érték

A Concierge névre keresztelt szolgáltatás alapszintje jár a készülékek mellé, és a dedikált gomb megnyomásával tárcsázható. A kényelmi megoldás gyakorlatilag bármit képes elintézni, az Andrássy úti Vertu-bolt újranyitásakor a vállalat képviselői büszkén jelentették ki, hogy a Concierge mindenben tud segíteni, ami az adott országban legális. Így a telefonos szolgálat képes általános kérdésekre választ adni, éttermet, hotelt ajánlani, ott asztalt vagy szobát foglalni, de kifejezett kérésre a telefon beállításait is képes távolról megváltoztatni. A Concierge csúcsváltozatában előfizetési díj fejében dedikált személyzet áll a felhasználó rendelkezésére, így minden híváskor ugyanaz az egy-két ügyintéző veszi fel a telefont és képes egészen testreszabott szolgáltatást nyújtani.

A Financial Times értesülései szerint a Nokia a Goldman Sachs befektetési bankot kérte meg a lehetséges vevők felkutatására és az előzetes tárgyalások megkezdésére. Az információk szerint néhány magánbefektető már érdeklődött a márka után, a nagyobb luxusmárkákkal pedig a jövőben veszik fel a kapcsolatot. A Vertu elképzelhető áráról egyelőre csak találgatások születtek, de a kiterjedt üzlethálózatot és a Concierge-szolgáltatot üzemeltető cég eladási ára bizonyára nem lesz alacsony.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az eladás hátterében az állhat, hogy a Vertu márka és szolgáltatáskínálat felvirágoztatása nyomán túlságosan messzire került a Nokia kompetenciáitól - a szigorúan vett gyártástól és -marketingtől. A Vertu felfuttatásához ugyanis létre kellett hozni egy teljesen független márkát, saját gyártással, üzlethálózattal, illetve a Vertu exkluzivitását adó szolgáltatáskínálatot. Könnyen látható, hogy a telefonok alapját adó, amúgy rendkívül elavult szoftveren és hardveren kívül érdemi átjárás nem volt a Nokia és a Vertu között - a szinergiát semelyik irányba nem sikerült kiaknázni.

A Nokia nem ad ki pénzügyi jelentést a Vertu teljesítményéről, szakértők szerint a részleg évi 200-300 millió eurós forgalom mellett masszív profitot hajt. A Vertu eladása persze nem jelenti az aranytojást tojó tyúk eladását: a tranzakció árának ugyanis része a jövőben termelendő profit jelenértéke is. Hogy ilyen mechanizmus mellett miért éri meg bárkinek megvásárolni a Vertu-t? Mert egyes, már megállapodott és befutott luxusmárkák számára a Vertu nagyobb hasznos hajthat, mint a Nokia számára: egy teljes portfólióval rendelkező divatház például sikeresen ki tudja használni a Vertu sikerét, és kereszteladások révén maximalizálni tudja a hasznot - erre a Nokia elhanyagolható mértékben képes. A Vertu így többet érhet egy luxusban utazó vállalat számára, mint a Nokia számára - a különbség pedig az eladás racionáléját adja.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról