Szerző: Bodnár Ádám

2011. augusztus 8. 11:15

Elvesztette okostelefon-piaci elsőségét a Nokia

Az IDC nyilvánosságra hozta az okostelefon-piac második negyedévéről szóló kutatását. A gyártók versenyét a kategória megszületése óta vezető Nokia elvesztette első helyét és a harmadikra esett vissza, az Apple és a Samsung mögé. Magyarországon se a Nokia adta el a legtöbb okostelefont.

Egy év alatt 65 százalékkal nőtt az okostelefonok világpiaca, sorozatban ez volt a harmadik negyedév, amikor 100 milliónál is több készülék fogyott, jelentette a múlt hét végén az IDC piackutató vállalat. 2011 második negyedévében 106 millió okostelefont adtak el. A piac növekedési üteme csökkent az első negyedévhez képest, amikor 84 százalékkal bővültek az eladások - ennek az oka, hogy a tavalyi második negyedévben indult be az Android gőzhengere, nagyok sok népszerű modell (pl. HTC Desire, Samsung Galaxy S) érkezett a piacra, közel megtízszerezve az eladásokat.

Az Apple a legnagyobb, de már nem sokáig

Hosszú idő után lebukott a trónról az átalakuláson áteső, útját kereső Nokia, A finn cég lényegében az okostelefonok megszületése óta a legnagyobb gyártó volt, piaci részesedése a kezdetekkor még a 60-70 százalékot is elérte. A vállalat azonban az elmúlt években képtelen volt lépést tartani az iPhone-nal és az androidos modellekkel és ezt felismerve idén teljes stratégiaváltás mellett döntött. A cég megszabadult a Symbiantól és a jövőben a Winows Phone 7-re építi okostelefonjait. Az átmeneti időszak azonban az eladások visszaesésével jár, a Nokia a lendületesen növekedő piacon 30 százalékkal kevesebb okostelefont értékesített mint egy éve, 15,7 százalékos részesedése csak a harmadik helyre volt elég a gyártók versenyében.

Az első helyen az Apple áll -- Steve Jobs cége az iPhone 2007-es bemutatása óta évről évre új modellel rukkolt elő, amelyeket kirobbanó lelkesedéssel fogadott a piac. A vállalat az Egyesült Államok után a nemzetközi piacokon is terjeszkedett, ma már világszerte több mint 200 mobilszolgáltató forgalmazza az iPhone-t, a növekedő kereslet mögé pedig növekedő kapacitást tudtak dedikálni a gyártópartnerek is. Ennek köszönhetően az Apple a második negyedévben több mint duplájára tudta növelni okostelefon-eladásait és 19,1 százalékos részesedésével átvette a vezető helyet. Meg nem erősített hírek szerint szeptember-október táján érkezik az új iPhone, valószínűleg kétmagos processzorral és vékonyabb házzal.

Valószínűleg nem sokáig áll majd az élen az Apple, ugyanis villámgyorsan tör fel a piacon a Samsung, amely mára a legnagyobb tömeggyártóvá nőtte ki magát, elsősorban androidos modelljei révén. A Galaxy család különféle modelljei milliószám fogynak, a csúcskategóriás Galaxy S II például már 5 millió eladott példány felett jár, pedig az Egyesült Államokban még meg sem kezdték a forgalmazását. A nagyobbik dél-koreai mobilgyártó a második negyedévben 17,3 millió okostelefont értékesített az IDC szerint, ezzel 16,2 százalékos részesedést szerzett és a második legnagyobb gyártóvá vált. A Samsung közel négyszeresére növelte okostelefon-eladásait egy év alatt, amennyiben a növekedés üteme nem változik jelentősen, a cég még idén átveheti az első helyet.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A negyedik legnagyobb okostelefon-gyártó a Nokiához hasonló problémákkal küzdő Research In Motion, amelynek BlackBerryjei egyre kevéssé érdekesek az iPhone és az androidos konkurencia mellett. A vállalat szintén afféle átmeneti időszakban van, a QNX-alapú új operációs rendszere csak jövőre várható, addig ki kell húzza a kisebb ráncfelvarráson átesett BlackBerry OS 7-re épülő mobiljaival. A RIM 12,4 millió okostelefont adott el a második negyedévben, ez mindössze 10 százalékos növekedést a tavalyi második negyedévhez képest.

Az ötödik helyet a gyártók rangsorában a HTC szerezte meg, amely 11,7 millió készüléket szállított, több mint két és félszer annyit mint egy éve - a vállalat a harmadik negyedévben minden bizonnyal átveszi a negyedik helyet a RIM-től, de talán még a Nokiát is befoghatja. A HTC is androidos modelljeinek köszönheti népszerűségét, a vállalat kínálatában mára tucat fölé nőtt az androidos készülékek száma, amelyhez Windows Phone 7-et futtató okostelefonok is csatlakoznak - a cég az évek alatt egyik legszélesebb kínálatot építette ki okostelefonokból.

Magyarországon is trónfosztás volt

Hazánkban is folytatódik az okostelefonok térnyerése, a második negyedévben értékesített 700 ezer mobiltelefonnak 21 százaléka, azaz mintegy 147 ezer készülék volt okostelefon, derül ki az IDC számaiból. Egy évvel korábban 650 ezer mobil fogyott, amelyekből 91 ezer volt okostelefon, azaz az okostelefonok forgalma egy év alatt 62 százalékkal nőtt, ami nagyjából megfelel a világpiac növekedési ütemének. A mobilszolgáltatók agresszív promóciókkal és kedvezményekkel értékesítik a készülékeket abban a reményben, hogy a vásárlók mobil szélessávú előfizetést is vásárolnak.

Magyarországon is elvesztette piacvezető pozícióját a Nokia. A finnek az első negyedévben még vezették a gyártók rangsorát a Samsung és az LG előtt, a második negyedévben azonban már a Samsung adta el a legtöbb készüléket, a második helyet pedig a Sony Ericsson szerezte meg - a japán-svéd gyártó főleg a középkategóriás Xperia X10 Mini Pro és Xperia X8 sikerének köszönheti az előkelő helyezést, az év elején bemutatott új generációs modellek közül csak az Xperia arc jelent meg a második negyedévben itthon. A Nokia csak a harmadik legnagyobb gyártó volt a hazai piacon a HTC és az Apple előtt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról