Szerző: Koi Tamás

2011. augusztus 4. 15:06

Százával tiltott ki hálózatáról iPhone-okat a Telenor

Múlt hétvége óta tanácstalan, olykor kétségbeesett, vagy kifejezetten dühös hangú iPhone-felhasználók ostromolják a Telenor Magyarország különféle ügyfélszolgálati csatornáit. A reklamált hibajelenség minden esetben ugyanaz: a készülék nem tud feljelentkezni a hálózatra.

A Telenor hálózatában több ezer iPhone-t használnak az előfizetők (tavaly év végén a társaság megkeresésünkre azt állította, hogy a hálózatban 7500 iPhone-t számoltak), noha a cég nem is árulja a készüléket. A telenoros ügyfelek így hivatalos viszonteladó, vagy jobb híján más forrás (GSM szaküzletek, magánszemélytől vásárlás) útján juthatnak hozzá iPhone-hoz. Ezeknek az előfizetőknek egy része a hét vége óta hiába próbálja bekapcsolni a mobilt, az nem csatlakozik a szolgáltató hálózatára és a kijelzőn hibaüzenetet jelenít meg. Egyelőre nem tudni biztosan, hány készüléket, illetve előfizetőt érint a jelenség, a HWSW nem hivatalos információi alapján több mint kétszáz készülékről lehet szó.

Várólista helyett tiltólista

Mivel a szolgáltató jelenleg a hálózatmodernizációs folyamat kellős közepén tart, ezért a legtöbben ideiglenes műszaki hibára gyanakodtak, mostanra azonban bizonyossá vált, hogy ezeket készülékeket lényegében kitiltotta a Telenor a hálózatáról: "Megvizsgáltuk a Telenor ügyfélszolgálatára vasárnap óta bejelentett, iPhone készüléket használók panaszait, és nyilvántartásunk szerint azért kerültek ezek a készülékek korlátozásra, mert adminisztrációs rendszerünk alapján egyedi azonosítójuk (IMEI) nemzetközi tiltólistán szerepel. Az érintett felhasználókat kérjük, hogy lépjenek kapcsolatba a készülék eladójával" - áll a Telenor lapunknak küldött nyilatkozatában.

A mobilszolgáltatók mindegyike rendelkezik egy olyan tiltólista-adatbázissal, melyben azoknak a telefonoknak az egyedi azonosítókódja (IMEI száma) szerepel, melyek nem legális forrásból származnak. Ilyen készülék lehet az ellopott, majd a szolgáltatónál és a rendőrségen is bejelentett mobil, de a külföldi szolgáltatónál vásárolt, és a szerződéses feltételek megszegésével Magyarországra importált készülékek is éppúgy ebbe a kategóriába eshetnek.

Az operátorok többnyire nemzetközi és nemzeti szinten összehangolt adatbázist vezetnek ezekről a mobilokról. A listák frissítése azonban legtöbbször kézzel és eltérő időpontokban történik,  ezért előfordulhat, hogy az előfizetők a kártyafüggetlen iPhone-jukat egyik szolgáltató hálózatán még tudják használni, a másikén viszont már nem. A jelek szerint most is hasonló a helyzet, sőt, egyes ügyfeleknek a telefonja külföldi hálózatra is minden további nélkül be tud jelentkezni, miközben a hazai Telenor rendszerbe nem.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Bár a jelenségre más gyártóktól származó készülékek tulajdonosai is panaszkodtak, feltűnő, hogy túlnyomó többségében iPhone-okat érintett a probléma. A HWSW információi szerint ez elsősorban az Apple rendkívül szigorú kontrolljának köszönhető, a cupertinói cég ugyanis nem csak a készülékértékesítések után jut hozzá részesedéshez, hanem többnyire a havi előfizetési díjból is részt kap. Így ha egy ügyfél nem fizet előfizetési díjat (mert például a hamis papírokkal, vagy más nevére kiállított okmányokkal vásárolt telefont a vásárlást követően azonnal exportálja), azzal a gyártót is megkárosítja, nem csak a szolgáltatót.

Sokkhatás

A jóhiszemű előfizetőket - felhasználói szokásaikat figyelembe véve - többnyire rendkívül kellemetlen sokként érik a hasonló akciók, a végfelhasználó ugyanis a legritkább esetben van csak tisztában a készülék eredeti forrásával, ha nem hivatalos viszonteladónál, vagy szolgáltatónál jut hozzá a termékhez. Problémát jelenthet az is, hogy a kisebb szakboltok, kereskedések nem minden esetben fordítanak elég figyelmet arra, hogy ellenőrizzék az import forrását.

A tiszta beszerzési forrásra ráadásul még az sem garancia, hogy láthatóan a jogszabályoknak megfelelően kitöltött és lepecsételt jótállási jegy jár a telefon mellé. Nyilvánvaló az is, hogy a probléma azoknál a szolgáltatóknál hatványozottabban jelentkezhet, ahol nincs hivatalos forgalomban az iPhone, hiszen az operátor által eladott készülékek hibátlan működéséért, valamint a hálózati kompatibilitásért maga a szolgáltató - mely jelen esetben a hálózatüzemeltető is egyben - kell jótállást, illetve szavatosságot vállaljon.

A Telenornál azonban itthon a szolgáltatók közül egyedüliként máig nem szerepel a kínálatban az iPhone, az Apple telefonjára vágyó előfizetők ezért kénytelenek más forrásból hozzájutni a készülékhez. Fontos azonban, hogy ez csakis abban az esetben számít legális forrásnak, ha  hivatalos Apple-viszonteladótól származik a szolgáltatófüggetlen mobil, vagy az eredetileg honos szolgáltató ügyfélkérésre függetlenítette a telefont a szerződésben foglalt kötelezettségek és feltételek teljesülése esetén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról