Szerző: Dojcsák Dániel

2011. július 29. 09:44

iPhone mellé felesleges külön PNA-t venni

Már évekkel ezelőtt érezni lehetett, hogy a PNA csak egy híd a sokkal jobb megoldás felé. A különálló navigációs eszköz létjogosultsága az okostelefonok fejlődésével egyre inkább halványul. Ez alól persze kivételt jelentenek a professzionális céleszközök, de a hétköznapi felhasználó számára már ma sincs jobb alternatíva egy okostelefonnál.

Jelen írásunkban az Apple iPhone-tulajdonosok számára elérhető alternatívákat vizsgáltuk meg és választottuk ki a három legkézenfekvőbb szofvert a magyar felhasználók számára. A hazai szolgáltatók közül a T-Mobile és a Vodafone forgalmaz iPhone-t, s mindkettő nagyon helyesen felismerte a helyzetet, hogy a drága okostelefont a divaton és az alapvető előnyökön túl az extra kapcsolt szolgáltatásokkal lehet eladni, a navigáció pedig abszolút sikertörténet kis hazánkban. Nem csak azért, mert egy magyar cég is versenyben van a világ többi nagy navigáció szoftvergyártójával, hanem azért is, mert hosszú éveken keresztül Magyarországon azoknak a karácsonyfája alatt is PNA volt, akik minden nap ugyanazon az útvonalon járnak munkába, szombat reggel pedig a telkükre.

A bemutatóra kiválasztott három szoftver közül kettő a magyar Vodafone, illetve a T-Mobile előfizetők számára ingyenesen letölthető és használható. A Vodafone-nál iPhone-t vásárlók az iGO My Wayt tölthetik le, míg a T-Mobile felhasználók a Navigon for iPhone-nal tervezhetnek útvonalakat egy éven keresztül ingyenesen. A harmadik program Európa továbbra is egyik legnépszerűbb navigációja, a TomTom iPhone-oin futó változata. Mivel mindhárom programot jól ismerjük már, ezért a tesztben leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogyan illeszkednek az iOS-be és milyen extrákat  kínálnak a PNA-verzióhoz képest egy adatkapcsolattal rendelkező modern okostelefonon.

TomTom - a praktikus megközelítés

A TomTom esetében grafikusan igen kevés különbséget találnak a felhasználók, a navigációs panelek szinte 100 százalékban megegyeznek a szoftver PNA-kon futó verziójával. Ez viszont nem túl nagy előny, a TomTom látványban bőven lemarad a többiektől, nem túl szép és nem is minden esetben jól áttekinthető a felület. Az iPhone 4 nagyobb felbontása szintén nem hoz sokat a konyhára, a térképen a vonalak szálkásak, a bitképek elég suták. A szövegmezők és menük, gombok viszont az iOS sajátjai, így nem kell tanulni a beviteli módokat, azok a megszokottak lesznek.

A hangok szintén az ismertek, magyarul Ervin és Marika szólnak hozzánk, Marika kissé akcentussal beszéli a magyart, Ervin pedig bizonyára Benedek Elek reinkarnációja, szép lassan, mesemondó módjára irányít. Érdekes, hogy a telepített traffipaxokon és a sebességhatár átlépésén kívül beállíthatunk hangos értesítést templomok melletti elhaladás esetére is. Ez elsőre furcsa lehet, de az ortodox vallásos emberek számára kritikus, hogy minden esetben, amikor templom vagy imahely mellett mennek el, keresztet vessenek - a TomTommal ezt már kocsikázás közben sem kell kihagyniuk.

Az internetkapcsolatot igénylő funkciók közül természetesen működik (bár igény szerint, például külföldi roamingoláskor kikapcsolható) a MapShare, ami a javításokat, frissítéseket tölti le a TomTom szerveréről, illetve az IQ Routes is, ami a korábbi utazások naplófájljait feltölti a TomTomnak és az elemzett adatokkal segíti az aktuális tervezést napszaknak, évszaknak, napnak megfelelően. Ezen felül a TomTomban találunk egy GPS Enchancer nevű képességet, ami a GPS-vétel halványodásakor igyekszik pontosan tartani a helyzetet, nehogy lemaradjunk egy kanyarról. A POI-keresésnél használhatjuk a TomTom adatbázisát is, ami online frissül, de emellett van dedikált Google Places kereső is, amivel saját környezetünkben, egy megadott városban vagy cél körül kereshetünk szabadon.

Ha út közben bejövő hívás érkezik vagy egyszerűen kilépünk a programból, a navigáció akkor is folytatódhat, ha ezt az opciót bekapcsoltuk. Ilyenkor érdemes odafigyelni arra, hogy a program nem lép ki az iPhone középső gombjának megnyomásával, amennyiben épp navigáció van folyamatban. A cél elérésekor érdemes vetni egy pillantást a szoftverre, leállítani a navigációt és úgy kilépni, különben a tárgyalás végére könnyen egy lemerült iPhone-t találhatunk a táskánkban. Ez a teszt során többször meg is történt.

A TomTom térképekkel kapcsolatban már a PNA-verziónál is komoly probléma volt, hogy Kelet- és Nyugat-Európa csak külön elérhető, és ez nincs másképp az iPhone szoftverek esetében sem. Így, aki a sógorokhoz szeretne utazni, annak Hegyeshalomnál ki kell lépnie az egyik programból, elindítani a másikat és úgy tovább utazni. Ez korábban a tárhely korlátai miatt lett így, de mostanra az okostelefonoknál ez a probléma megoldottnak tekinthető és az új TomTom-verziókban már egyben lesz Európa, nem csak négy szeletre osztott.

Navigon - építs olcsóból drágát és jót, ha akarsz!

A következő versenyző a Navigon, amit szintén jól ismerünk a PNA-s termékekből. Ezt a T-Mobile iPhone-t vásárló előfizetői tölthetik le ingyenesen és használhatják egy éven keresztül. A modell itt igen érdekes, ugyanis a moduláris programnak csak az alapverzióját kapjuk meg ingyen és kizárólag a Magyarország-térképhez jutunk hozzá, minden további modult és térképet külön kell megvásárolnunk. A térképek felára még érthető, de külön lehet megvásárolni a TTS-hangokat, külön a 3D-nézetet, az élő forgalmi információs részt, vagy éppen a “vidám hangokat”.

Az elképzelés teljesen helyénvaló, hiszen magát a navigációt megkaphatja mindenki a szolgáltató szponzorálásával ingyenesen, de ha fejlettebb képességeket szeretne, azért már fizetnie kell. Az árak a modultól függően 5-20 euró közt változnak, így mire valaki összerak egy komplett navigációs szoftvercsomagot, addigra 70-80 eurót is elkölt, ami a rivális szoftverekével összemérhető ár. Ezért a Navigont szidni nem lenne illendő, hiszen legalább megvan a lehetőség, hogy mindenki csak a számára fontos modulokért fizessen. A térképeket egy 20 országos Európa csomag mellett egy Kelet-Európa szűrésben is meg tudjuk venni.

Maga a felület az ingyenes verzióban igen buta és csúnya, de praktikus és jól használható. A térkép egyszerű, jól áttekinthető, görgethető és egy pillantással itt is jól kivehetőek a legfontosabb információk. A beszédhangok vállalhatóak, illetve kedves segítség, hogy minden indulás után felvillan pár másodpercre egy értesítés, ami jelzi, hogy várhatóan milyen forgalomra számíthatunk és hány akadály, útépítés, lezárás vagy dugó nehezíti a közlekedést. Ezen felül bármikor kérhetünk időjárásadatokat is, ami egy iPhone-on szinte felesleges, hiszen ez az információ egyébként is állandóan rendelkezésre áll a gyári alkalmazásból.

A Garmin által felvásárolt német Navigon a Navteq térképeit használja, de a Tomtom IQ Routes-hoz hasonlóan már itt is van úgynevezett “Floating Car” adatgyűjtés, ami azt jelenti, hogy az eszközökről az út statisztikáit névtelenül feltölti a program, s a későbbi tervezésekkor figyelembe veszi az átlagsebességeket és a választott útvonalakat. Ugyan a legtöbb lokalizációval hasonló a helyzet, de itt a magyar nyelv használata kissé nyersnek tűnik, bár megszokhatóak a kifejezések és nem idegenek annyira, mint némely okostelefon szoftverének fordításai.

A helyek keresésére a Navigon a Google Places-t használja, de a TomTommal ellentétben itt már szinte teljesen kendőzetlenül, a megszokott Google snippetek kinézete is visszaköszön a csillagokkal és a rövid leírásokkal, sőt azt is látjuk, hogy az adatok az Arany Oldalak adatbázisából származnak. Ez azt jelenti, hogy valószínűleg szűrve vannak a POI-k és nem találunk meg a navigációban bármilyen Google Places-ben szereplő helyet, ami csökkenti a zajt, de ismerve az Arany Oldalak pontatlan és elavult adatbázisát, ez inkább csalódást okoz.

A Navigon beépített még egy érdekes, de felesleges funkciót is. A kiterjesztett valósággal a keresések megjeleníthetőek a kamera képe elé vetítve is, így a célhoz közelítve tájolhatjuk, hogy merre érdemes indulni, ha például egy éttermet keresünk. Ahogyan a Layar is, ez is teljesen felesleges, egy autós navigációban pedig teljesen irreleváns - kizárt, hogy ezt bárki a kipróbáláson túl akár egyszer is használná. Ugyanígy kissé túlzás, hogy a tervezett vagy megtett útvonalat meg lehet osztani Facebookon és Twitteren, bár egy emlékezetes csapatást elképzelhető, hogy megosztana valaki.

iGO - pirosba öltözött a leköszönő My Way

A harmadik tesztelt alkalmazás a magyar versenyző, az NNG iGO My Way szoftvere. Ez ingyenesen Vodafone Navigation néven érhető el, de azért ez nem a "digitális Kánaán", érdemes a kompromisszumokat előre tisztázni. Az alkalmazás csak a Vodafone-nál vásárolt iPhone készülékeken fut, amik nincsenek függetlenítve és Vodafone SIM-kártyát használnak. A program időnként autentikál, enélkül nem indul el a navigáció, igaz a programot magát lehet futtatni. Másrészt itt is csak Magyarország-térképet kapunk, illetve nem elhanyagolható tény, hogy nem az NNG zászlóshajójáról beszélünk, hanem a korábbi, egyszerűbb iGO My Way-ről. Ha valaki mégis az új iGO Primóra vágyik, akkor az App Store-ban megtalálja 20 euróért a Magyarország-térképet tartalmazó verziót és értelemszerűen 40-80 eurós áron a nagyobb régiós változatokat.

A hazai, mindig kritikus felhasználók a Retina Display támogatást hiányolják leginkább a Vodafone-támogatott verzióból, ami valljuk be, blődség - a teszt során mindig kényelmes, könnyen értelmezhető, jól látható volt a kép. A három tesztelt program közül csak itt volt teljesen egyedi felület, ahol az iOS-specifikus dizájn nem köszönt vissza és megmaradt a jól megszokott iGO-hangulat. Viszont erős a Vodafone-jelenlét, a nyitóoldal is pirosba öltözött és megjelent egy külön menüpont is, ahol a Vodafone-üzletek listáját érhetjük el és el is navigálhatunk oda.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Hiába az internetkapcsolat lehetősége az iPhone-on, külön okostelefon-specifikus funkciókat viszont nem nagyon fogunk találni, sőt a POI-adatbázis is maradt az iGO-tól megszokott, viszonylag gyenge minőségű. Az egyetlen kivétel, hogy az iPhone névjegyzékben szereplő ismerősökhöz indíthatunk navigációt, persze csak ha meg van adva a címük. Viszont a térkép legalább az ingyenes változatban is szép, az utcanevek jól olvashatóak és könnyű bolyongani is a térképen, ha szétnéznénk egy manőver előtt.

Valaki számára pozitívum, valaki számára probléma, de ez pontosan ugyanaz a szoftver, amit PNA-n vagy éppen a támogatott androidos mobilokon megismerhettünk, de a 3D-szerű autómodellek, a sávinformáció, az autópálya táblák, a figyelmeztetések, több pontos útvonalak és egyéb megszokott funkciók itt is működnek. Az NNG talán annyit tett hozzá a rendszerhez, hogy csiszolta a gyalogos navigációt, ami egy okostelefonon fontos szempont, illetve a navigáció jól együttműködik a zenelejátszással is, menet közben lehet egy gyorsmenüből kezelni a lejátszót.

A Vodafone-alkalmazás megjelenése után pár héttel tűnt fel az app Store-ban az NNG iGO Primo iPhone-verziója, ami már az iPhone 4 kijelző felbontásához lett igazítva .A Primo csak 4.3-as iOS-szel vagy újabbal hajlandó elindulni, de azzal akár iPad-en is működik. A szoftver megjelenésével párhuzamosan a régi iGO My Way kikopott a kínálatból, viszont itt is elindult az extrák feláras értékesítése, a teljes 3D, a valós idejű forgalmi információ, illetve a TMC támogatás is újabb eurókba kerül.

Ki vesz még PNA-t?

Mindegyik versenyzőben van egy közös tulajdonság, mégpedig a hardver, amin a programok futnak. A szoftvereket iPhone 4-en próbáltuk ki, ami mindegyiket elég gyorsan futtatta, csak a térkép görgetése volt néha lassú. A hangerővel is voltak néha problémák, de a telefont az autó kihangosítójába kötve ez is orvosolható. Amin viszont nem lehet változtatni, az a kijelző. Lehet, hogy jó a Retina Display felbontása, de az iPhone-ok kijelzője mindössze 3,5 hüvelyk átlójú, ami jelentősen kisebb, mint az átlagos PNA-k 4,3" képernyője. Ezt lehet ellensúlyozni azzal, ha a műszerfalra erősítjük a mobilt és nem a szélvédőre, de egy nagyobb képernyős okostelefonnal mindenképp kényelmesebb lenne a navigáció.

Ha valaki gyakran szeretné az iPhone-ját navigációra használni, érdemes egy komolyabb tartót is beszereznie, ilyet a TomTom is kínál, de más gyártóktól is beszerezhetjük. Az autó műszerfalán lévő szellőzőre is felerősíthető tartóba tett telefon elég közel lesz, nem kell messzire nyúlni, nem foltozza össze a szélvédőt, illetve a kocsikázás közben minden esetben tölthetjük is a mobilt. A drágább TomTom-kiegészítők tartalmaznak egy második GPS-vevőt is, bár azt nehéz megítélni, hogy ez javít-e a vételen vagy számít-e egyáltalán. A maximum 30 ezres beruházás viszont egy kényelmes, jó minőségű mobiltartót varázsol a kocsiba, ami nem csak navigációkor előnyös.

Összesítve a tapasztalatokat azt lehet mondani, hogy a konzervatív, de sokat utazó felhasználók számára a TomTom lehet a jó választás, ami közepes grafikai megjelenítés mellett egy megbízható útitárs minden fontos funkcióval. A Navigon, illetve a Vodafone Navigation (iGO My Way) egyértelműen az eseti navigátorok barátja lesz és nem csak azért, mert ingyenesek, hanem azért is, mert A-ból B-be eljuttat ugyan, de az autós navigációk piacán mindkettő csak egy erős közepes képességű versenyzőnek számít. Az autópálya-harcosok (és a magyar fejlesztésű szoftvereket kedvelők) számára pedig az iGO Primo az egyértelmű megoldás. Amit ma elvárunk egy navigációs szoftvertől, azt mind tudja és jól is adja elő, igaz, elég borsos áron.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról