Szerző: Dojcsák Dániel

2011. július 14. 16:33

Felpörög a hazai online apróhirdetési piac

Újabb csata van kibontakozóban a magyar weben, ezúttal az apróhirdetési piacért küzdenek meg a honos és az új szereplők. Az apróhirdetési piac sokmilliárdos üzlet, a nyomtatott hirdetési újságok már az utolsókat rúgják, az új belépők pedig felpezsdíthetik a versenyt.

Az apróhirdetés alapjában véve a nyomtatott lappiac leszármazottja, másfél évszázada is már az újságok belső oldalain jelezték az emberek egymásnak, ha valamit kerestek vagy kínáltak. Később ez egy külön piaccá fejlődött, megjelentek a kizárólag apróhirdetéseket tartalmazó lapok, s ezeken belül is egyre több tematikus darab tört magának utat. A két legígéretesebb terület hosszú ideje az ingatlanoké és a járműveké, míg az interneten a magánszemélyek közti kereskedelemben a műszaki cikkek viszik a prímet.

Magyarországon a piac talán legismertebb szereplője az Expressz, ami papír és online felülettel is rendelkezik. A nyomtatott változata pár évtizeddel ezelőtt ujjnyi vastag volt és minden nap megjelent, míg mára egy szupermarket prospektusa is szinte vaskosabb nála és egyre ritkábban is jelenik meg. Ez persze nem azt jelenti, hogy az emberek nem adnak-vesznek már, egyszerűen csak átkerültek a hirdetések az online felületekre. Ma már gyakorlatilag mindenki tudja, hogy akár lakást, akár autót, akár ruhát vagy műszaki cikket vagy bármi mást akarna venni, esetleg állást vagy párt keres, akkor először az interneten érdemes utánanézni.

Aukció helyett apró

A hazai internetpenetráció a lakosságra vetítve 50 százalék feletti, az aktív felnőttkorúak túlnyomó része használ internetet, ráadásul a magyar online kereskedelem regionális összehasonlításban viszonylag fejlettnek számít. Ugyan az online fizetéssel kapcsolatban elég nagy a bizalmatlanság, de az apróhirdetések esetében a legtöbb tranzakció "offline", személyesen történik - a lakosság körében pedig egyre gyakrabban fogalmazódik meg az igény arra, hogy a feleslegessé vált tárgyaikat eladják vagy hogy a bolti árnál olcsóbban, használtan vegyenek valamit.

Magyarországon az Expresszt, a megyei lapokat, az Apronetet érdemes említeni, melyek meghatározói az apróhirdetési piacnak, de ezek tulajdonosai láthatóan nem voltak képesek együtt fejlődni az internettel. A Vatera, illetve a Tesz-Vesz (mindkettő a Naspers tulajdona), jól veszi az akadályokat, a tematikus oldalak közül a hasznaltauto.hu, profession.hu és az ingatlan.com számítanak kvázi szabványnak saját területükön - ha valaki autót, állást vagy lakást keres, akkor szinte biztos, hogy megfordul ezeken az oldalakon.

Új szereplőnek számít itthon az eBay, ami az eIM, azaz eBay International Market lokalizált változatával lépett be tavaly hazánkba. De hiába épített az eBay óriási mítoszt az aukciók köré, jól látszik, hogy az Egyesült Államokban és Európában is sokkal népszerűbb a fix áras értékesítés, ami gyakorlatilag egy apróhirdetésnek felel meg. Nem véletlen, hogy az eBay több országban már szét is választotta a két területet és belépéskor a felhasználó választhat az “auction” és a “classified” szekció között.

Eleinte kicsit döcögősen indult itthon a szolgáltatás, sok volt a fordítási hiba és a kezelőfelületen sem klappolt minden, de az óriás webes kereskedő megkapaszkodott. Igaz, az eIM kínálata nem azonos a “nagy” eBay kínálatával. Igen sok magyar felhasználó az egyesült királyságbeli oldalon regisztrálva játssza ki az akadályt, hiszen eladni az eIM-en keresztül magyarok nem tudnak, csak vásárolni. Ez egyelőre azt jelenti, hogy bevételt a magyar piac nem produkál az eBay-nek, hiszen pénzt az áruk feltöltéséért, kiemeléséért és egyéb extrákért kell fizetni.

Eddig még csak költött a jófogás.hu

Szintén nem keresett még egy fillért sem a norvég Schibsted csoport hazai tagja, a jófogás.hu, ami egyelőre a piacszerzési stádiumban tart. A Google Magyarország vezetői posztjáról a Schibsted magyar helytartójává avanzsált Peresztegi Zoltán 18 hónapja építgeti a szolgáltatást, ami ez idő alatt körülbelül 250 millió forintos befektetés árán a második legnagyobb szereplő lett az apróhirdetések piacán. Aktívan a jófogás.hu 10 hónapja üzemel, s várhatóan az ősz folyamán jut el arra a szintre, hogy beindíthassa a fizetős extra szolgáltatásait.

A HWSW-nek Peresztegi elmondta, hogy a jelenleg még teljesen ingyenesen üzemelő szolgáltatásnak három bevételi lába van, amiből csak az egyik a display hirdetések megjelenítése, emellett pedig az eladók számára kínált kiemelésekből származik majd bevétel, illetve a kereskedők számára fejlesztett eszközök és szolgáltatások kerülnek majd pénzbe. A Vaterával ellentétben a jófogás soha nem fog pénzt kérni sem a hirdetésfeltöltésért, sem a tranzakcióért, igaz kevesebbet is ad, mert az eladó és vevő összeismertetése után már nem követi az ügyletet, az apróhirdetés leginkább a személyes találkozást preferálja, s nem a csomagküldést.

Bevésés indul

A kihívás a jófogás számára, hogy univerzális apróhirdetési oldalként eszébe jusson az embereknek, amikor keresnek vagy ha el szeretnének adni valamit. Az elmúlt 10 hónap pontosan erről szólt, s a keresőhirdetéseket jól ismerő Peresztegi elárasztotta a jófogás.hu reklámjaival a Google AdWords platformot. Az elmúlt hetekben pedig tévés reklámkampány is indult, ami a korábbi célzott látogatások helyett a válogatatlan tömeget szabadította az új márkára. A kampányra költött összegről pontos adatunk nincs, de a cég képviselője annyit megerősített, hogy már százmilliós nagyságrendben költöttek marketingre az elmúlt hónapokban, és év végéig további kampányok várhatóak.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az AdWords hirdetések mennyisége már csökken, a brandépítés egy második fázisba ért. Jelenleg a jófogás.hu a második legnagyobb szereplő az Expressz után, ha a hirdetések mennyiségét vesszük alapul. Körülbelül napi 10-15 ezer hirdetést adnak fel itt, ami becslések szerint a piac körülbelül negyedét teszi ki. Árbevétel szempontjából viszont még nyilván értelmezhetetlen a cég, de a tervek szerint 3-4 év alatt, azaz 2013-14 körülre megtérül minden elköltött forint és nyereségesen üzemelhet, akkor már a tervek szerint nyereségesen.

Helyi érték

A Schibsted modellje egyébként ígéretesnek tűnik, ellentétben az eBay globális politikájával, a norvég cég hisz a lokális értékekben és abban, hogy vannak dolgok, amiket az emberek nem szeretnének messziről megvásárolni, hanem inkább személyesen intéznék el, például, mint a tévéreklámban is szereplő babakocsit. A Schibsted számos országban jelen van, de mindenhol egyedi márkákat épít, s az adott piachoz igazítja a funkciókat és a kínálatot. Van ahol üzleti lapokkal, van ahol ingyenes (Metropol-szerű) napilappal hódít, sőt, a 170 éves cég a legnagyobb konkurense Európában a Metropol kiadójának. A helyi irodák pedig sokkal nagyobb autonómiával bírnak, mint más nemzetközi cégek esetén, ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy az oslói központi iroda mindössze 25 fős, pedig a 20 országban jelen levő és a tavalyi évben 470 milliárd forintnyi árbevételt elérő cégnél 7500-an dolgoznak.

Leginkább a szintén külföldi, nagy nemzetközi cégcsoport kezében lévő Vatera jelen helyzetére hasonlít a jófogás.hu - helyi fejlesztés, külföldi tőke, jó piacismeret és gyors fejlődésre való képesség. Várhatóan 2-3 éven belül éppen ez a két szereplő küzd majd egymással az apróhirdetési piacon egymással, mind a portékájukat eladni akaró magánszemélyekért, mind a professzionális kereskedőkért, akik ezeken a felületeken akarnak értékesíteni. Az eBay hazai közönsége már kialakult, amíg nem lesz engedélyezve az eladás, addig viszont csak az a szűk elitréteg használja. Az amerikai játékos addig biztosan nem szól bele a harcba. A hazai szereplők pedig nem biztos, hogy képesek felvenni a versenyt a tőkeerős konkurensekkel, így az Aprónet és az Expressz hamar jelentőségét vesztheti, ha a nagyok belelendülnek a harcba. Jól végeredményben a vásárlók és az eladók járnak, akiknek az igényei magas minőségen lesznek kiszolgálva.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.