Szerző: Dojcsák Dániel

2011. május 10. 10:33

Kartellgyanú a navigációs szoftverek piacán

A GVH azt gyanítja, hogy a Nav N Go egyes szoftvereire kizárólagos forgalmazói megállapodást kötöttek, s annak árait versenyellenes módon rögzítették.

A tegnap indított eljárásban az NNG Kft. és a Hungaro Flotta Kft. mellett a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft., a EURONICS Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a VÖRÖSKŐ Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a BRAVOTECH Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a FŐFOTÓ Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Speed Hungary Kft. (Speedshop), az Extreme Digital Zrt., a METRO Kereskedelmi Kft. és az Office Depot Hungary Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. is szerepel, vagyis szinte a teljes paletta azokból a hazai kiskereskedőkből, akiknek fő profilja a mobileszközök, mobiltelefonok és PNA készülékek értékesítése.

Árrögzítés gyanúja

A GVH gyanúja szerint a Nav N Go Kft. és a Hungaro Flotta Kft. egyes navigációs szoftver termékekre vonatkozóan határozott időre szóló kizárólagos forgalmazói megállapodást kötött egymással, amelyben a szoftverfejlesztő arra vállalt kötelezettséget, hogy egyes navigációs szoftvereit adott időszakban csupán a Hungaro Flotta Kft. részére értékesíti tovább eladás céljából. Az ügyindítás első lépéseként egyes vállalkozások székhelyén előzetes értesítés nélküli helyszíni szemlét tartottak a GVH munkatársai.

Piaci információk szerint egyes, a Nav N Go Kft. által fejlesztett  navigációs szoftvereket kizárólag a Navon márkajelzésű termékekkel együtt lehetett megvásárolni. A Hungaro Flotta Kft. termékeit a webáruházakban nem lehet olcsóbban kapni mint a kiskereskedelmi láncokban, szakkereskedésekben, valamint az érintett termékek fogyasztói árai egészen máshogy viselkednek, mint a konkurens termékeké, melynek hátterében árrögzítést gyanít a GVH.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

E magatartás mögött elsősorban vélelmezhetően a Hungaro Flotta Kft., illetve kiemelt kiskereskedelmi partnerei állnak. A GVH gyanúja szerint e magatartásukkal az eljárás alá vontak  megsérthették a versenytörvény versenykorlátozó megállapodások tilalmára vonatkozó rendelkezéseit. A vizsgálat indítása viszont nem jelenti automatikusan azt, hogy az érintettek a vélelmezett jogsértéseket elkövették, az eljárás csupán a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Erre a GVH-nak 6 hónapja van, amit indokolt esetben kétszer további 6 hónapra meghosszabbíthat. Ez azt jelenti, hogy leghamarabb 4-6 hónap múlva, legkésőbb másfél év múlva lesz eredménye a Vj-28/2011 hivatali nyilvántartási számú GVH eljárásnak.

Két éve már büntettek

A navigációs kiskereskedelmi piacon a GVH legutóbb 2009-ben szabott ki jelentős összegű büntetést, a 2006-ban indított versenyfelügyeleti eljárás eredményeképp összesen 103 millió forint bírságot kapott a Mio autós navigációt gyártó cég, illetve hazai disztribútorai. Az elmarasztalt cégek mesterségesen rögzítették egyes PNA-modellek kiskereskedelmi árait.

A két cég megállapodott, hogy a jövőben egyeztetik a minimális árakat. A Mitac és az LCP közti vertikális áregyeztetésre, a lefoglalt számítógépeken talált levelezésekből, chat logokból derült fény. A felek megegyeztek egymással a Mio termékek viszonteladói és végfelhasználói áráról, melyet a Mitac határozott meg, azok betartását és betartatását pedig az LCP vállalta. A kiskereskedőket felszólították több alkalommal is arra, hogy kövessék az árakat, aki pedig ezt nem vállalta, azt az árrés megvonásával fenyegették.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról