Szerző: Folyó Gergely

2011. április 29. 15:12

Mesterséges szagokkal az ízlelőbimbók is átverhetők

Elgondolkodtató jövőképet fest a Tokiói Egyetem kutatóinak legújabb kísérlete, melyben egy virtuális valóság rendszer segítségével próbálják befolyásolni a tesztalanyok ízlelőbimbóit. A résztvevőknek egy kekszet kell megenniük, viszont az eléjük vetített csokis sütemény képe és a velük szagoltatott illata miatt más ízeket fognak érezni.

Az IEEE Spectrum magazin cikke szerint a tokiói kutatók a szaglás és a látás ötvözésével próbálják átverni az ember ízérzését, új szerkezetük lehetővé teszi, hogy a viselője egy előre kiválasztott ízt érezzen, miközben egy teljesen átlagos kekszet eszik. Tény: az ízérzésre hatással van mindaz, amit látunk, hallunk, az orrunkkal érzünk, és olyan dolgok is közrejátszanak benne, mint az étel szerkezete. A mostani érdekessége, hogy minden külső ingert mesterségesen keltenek, és csak a “kiterjeszett valóság” révén jön létre.

A Meta Cookie nevet viselő rendszer egyik főszereplője a már említett keksz, a kutatók ebbe égettek bele egy jelölést, ami kvázi kétdimenziós vonalkódként funkcionál a kísérlethez szükséges fejre illeszthető kijelző számára. A HMD-t egy számítógép által vezérelt illatosító rendszerrel kötötték össze, ez utóbbi hét különböző illatanyagot tartalmazó fiolával rendelkezik, melyekből csöveken keresztül pumpálják a tesztalany orra alá a szagokat, míg egy másik pumpa arra szolgál, hogy hígítson a koncentráción, ha szükséges. A rendszer rendkívül precíz, a levegővel keverve 127 szinten tud változtatni az adott illat erősségén, a reakcióidő pedig mindössze 50 milliszekundum, így a tesztalany azonnal tudja érzékelni a változásokat.

02:26
 

Meta Cookie

Még több videó

A kísérletben résztvevőket arra kérték, hogy válasszanak ki egy süteményízt, majd mielőtt megennék azt, nézzék meg alaposan. A tesztalanyok nem a valódi kekszet látták, a “szemük” egy fejükre erősített webkamera volt, ami felismerte az említett jelzést, így meg tudta határozni a süti helyét ahhoz, hogy kiszámolja belőle, milyen távolságra van az alany orrától, és digitális úton egy képet is rá tudott húzni a kekszre, ami a kiválasztott ízű süteményt ábrázolta. Egy másik webkamerát az orr alá helyeztek, ez azt a pontot figyelte, ahol a süti eléri az alany száját, így közelítésnél a megfelelő illatokat is el tudták indítani.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A tudósok 43 résztvevővel végezték el a kísérletet, akiknek nem árulták el a teszt célját, mindössze arra kérték őket, írják le a tapasztalataikat. Az eredmény meggyőző, Takuji Narumi, az egyetem professzora szerint az összes kísérlet 72,6 százaléka után mondták azt az alanyok, hogy azt az ízt érezték, amit választottak - általában a mandula, a citrom és az eper ízesítés mellett döntöttek a résztvevők -, noha a keksz íze valójában mindvégig ugyanolyan maradt. A legrosszabb eredményt a juharszirup ízben érték el, itt mindössze 55,6 százalék érzékelt változást.

A kutatók most azon dolgoznak, hogy a szerkezetet lekicsinyítsék, a terveik szerint a műanyag fiolákat a tintasugaras nyomtatókban is használt patronokkal helyettesítenék, valamint a webkamera képminőségén is javítanának. Takuji Narumi szerint a rendszert öt év múlva akár diétáknál is fel lehetne használni, hiszen anélkül tudják így ízesíteni az ételeket, hogy annak az összetételén változtatnának. A másik alkalmazási területet a szagokkal kísért filmek és videojátékok jelentenék, igaz, erre már más alternatíva is létezik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról