Szerzők: Dojcsák Dániel, Gálffy Csaba

2011. március 31. 13:00

Facebookosodik a Google

A Google továbbra is küzd azzal, hogy szolgáltatásai individuálisak, azaz a felhasználók egymástól elszigetelten veszik igénybe őket, igazi ütős közösségi funkciókat nem tud felvonultatni. Több kisebb-nagyobb, de többnyire sikertelen vagy felejthető próbálkozása volt, most egy újabb érkezett.

Kis lépés a felhasználónak és kis lépés a Google-nek is

A most elrajtolt "+1" funkció lehetővé teszi, hogy a bejelentkezett felhasználók “lájkolják” a keresési találatokat, s később az ismerőseik számára ez a jelzés megjelenik majd, így segítve a tájékozódást.

A +1 nem a Facebook ellen irányul - legalábbis nem közvetlenül. Ahogy azonban a legtöbb felhasználó folyamatosan be van jelentkezve a Facebookra, úgy a Google hálózatába is sokan állandóan be vannak lépve. Ez nyilván köszönhető a Gmailnek, Google Readernek, illetve a pontosabb, személyreszabottabb keresési találatokat jelentő bejelentkezett keresésnek is, de hiába lóg ott száz millió felhasználó, ha egymással ritkán képesek közvetlen interakcióba lépni. Eddig a Buzz, Wave volt ami egyértelmű közösségi hálózatként kívánt szerepelni, de inkább csak leszerepeltek.

A funkció bevezetése sem lesz megváltás, de egy sokkal reálisabb irányt mutat az eddigiekhez képest. A +1, amelyet a közösségi erőfeszítéseket egybefogó Google Me égisze alatt fejlesztett a cég, lehetővé teszi, hogy a felhasználó megjelölhesse a neki tetsző keresési találatokat, illetve később a tetsző oldalakat. A koncepciójában a Facebook "Like" gombjára, illetve a "digg" gombra emlékeztető +1 az ismerőseink keresési találataiban megjelöli azokat, amelyeket mi ajánlottunk, illetve mi is láthatjuk azokat, amelyeket ők "pluszegyeztek". A szolgáltatás révén könnyebben rá lehet majd találni a legérdekesebb keresési találatokra - ígéri a Google. Azonban nem csak a találatokat, hanem a mellettük megjelenő hirdetéseket is lehet szeretni, ez pedig hatással lesz a későbbiekben megjelenő más hirdetésekre is.

01:08
 

Introducing the +1 Button

Még több videó

Klikkelj, user!

A "pluszegy" fontos lépés a felhasználó aktivizálására, viszont nem annyira erőltetett, mint a Buzz. A Google eddig csak a felhasználó kattintásait figyelte, találatoknál és hirdetéseknél egyaránt. Az új, aktívabb tetszéskifejezéssel azonban jóval direktebb módon befolyásolhatjuk azt, hogy mit akarunk látni. Szerencsére a Buzztól eltérően a +1 használata egyszerű és könnyedén érthető, az új funkcióra a Google pusztán egy finom animációval hívja fel a felhasználó figyelmét.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Talán éppen ez lehet a halála is a próbálkozásnak, hiszen a legtöbb ember teljesen funkcionálisan használja a keresőt és eszébe sem jut, hogy saját magának, vagy éppen a közösségnek tesz szolgálatot azzal, ha aktívan jelzi az érdekes, értékes tartalmat. A WikiSearch éppen ezért dőlt dugába, bár ott a felhasználók csak saját maguknak rendezgethették a találati listát, s érdemben a többiek aktivitása nem befolyásolta a saját eredményeket. A +1 egyelőre csak az amerikai felhasználók mintegy 2 százaléka számára élesedett, a teljes terítés napokat, a lokalizáció miatt egyes régiókban heteket-hónapokat vehet még igénybe. A türelmetlenek azonban manuálisan is bekapcsolhatják a Google keresőkísérleteket listázó oldaláról.

Manuális címlista

A Google elhivatottsága, hogy egy működő és minőségi közösséget építsen felhasználói köré, másutt is tetten érhető. Szintén a napokban ismertetett egy GMail-fejlesztést a Google, ami szintén apróságnak tűnik, de egy régi méregfogát húzza ki a webes levelezőnek. Ez pedig a névjegyzék-rendszer, amit ugyan már egy ideje felújítottak és a felületét használhatóvá tették, de továbbra is automatikusan hozzáadódott minden cím a listához. Ennek eredményeképp egy kusza, követhetetlen, kaotikus névjegyzék alakult ki, sokszor redundáns bejegyzésekkel. Ez pedig a legtöbb embernél olyan reakciót vált ki, hogy egyáltalán nem is kezd bele a rendezésbe és hagyja elburjánzani a címeket. A manuális megoldással viszont végre takaros kis saját adatbázist tarthatunk fenn.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról