Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 22. 12:04

Beltéri navigációt fejleszt a Navteq

Tévedtünk már el bevásárlóközpontokban, vásárokban, irodaházakban, reptéren vagy vasútállomáson? Többször bizonyára eszébe jutott mindenkinek, hogy mennyire jó lenne, ha a helyzetmeghatározás és a navigáció működne belső terekben, épületekben is és nem kellene irányítótáblákat keresgetni, nyomtatott térképeket bogarászni.

A Nokia tulajdonában lévő Navteq elérkezettnek látta az időt, hogy bemutassa új termékét, ami feloldhatja ezt a problémát. A Destination Maps részletes térképeket és tájékozódási lehetőséget kínál a jövőben épületeken belül is. A Destination Maps képes lépcsőkkel, mozgólépcsőkkel, felvonókkal is kalkulálni és megkülönböztetni egymástól az emeleteket, a Virtual Connections nevű funkció pedig a nyílt tereken való eligazodást segíti. A program persze figyel arra is, hogy az épületeken belül érvényes "közlekedési szabályok" is megmaradjanak, s nem fogja az embereket a vészkijáratokon vagy a szolgálati folyosókon keresztül átvezetni akkor sem, ha arra lenne rövidebb.

Amerikai nagyvárosok bevásárlóközpontjaival indul el a projekt, pontosabban a startkor már a 200 legnagyobb pláza elérhető lesz. A jövőbeni fejlesztési tervekben viszont a Navteq szerint szerepelnek egyéb épülettípusok, illetve európai és ázsiai célpontok is.

Szoftver már lesz, hardver még nem

A koncepció egyetlen komoly hiányossága, hogy továbbra sincs olyan rendelkezésre álló, a felhasználók okostelefonjaiba is beépített technológia, amivel a beltéri helymeghatározás pontos lehetne, e nélkül pedig az egész szolgáltatás nem vagy rosszul működik. A termék ugyan teljesen új, s az egész projektet a Navteq egy hosszabb folyamatnak szánja, de ettől még nem lehet elmenni mellette, hogy a beltéri pozicionálás az esetek többségében hibás adatokat ad.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A cég viszont bizakodó, s abban bízik, hogy ennek a programnak köszönhetően lendületet kap a hardveroldali fejlesztés is. Ahogyan most természetes, hogy a közúti navigáció képes jelezni a dugókat vagy az építkezéseket, úgy a jövőben a beltéri navigáció is figyelmeztethet minket arra, ha egy szórakozóhely vagy étterem túlzsúfolt vagy éppen zárva tart. Ezeknek a megvalósítása valószínűleg még a Navteq szakembereinek a fejében is homályos, de biztató, hogy van perspektívájuk.

A beltéri térképmodellezés viszont már most is egy komoly fordulatot hoz a navigációs piacra, hiszen a közutak többnyire kétdimenziós, néhol szinteltolásokat tartalmazó térképeivel szemben az épületek térképei biztosan térbeliek lesznek - ez a lépés szükséges is ahhoz, hogy értelmezhető eredménye legyen a beltéri navigációnak. A felhasználói igények pedig támogatják a fejlesztést, a Navteq felmérése szerint ugyanis az amerikai felhasználók 74 százaléka szívesen venne igénybe ilyen eszközt, ha nem ismerős környéken jár, 40 százalék pedig akkor is, ha otthona közelében látogat nagy épületeket. Az alkalmazás egyelőre zárt béta fázisban van, arról nincs információ, hogy mikor lehet majd megnézni, kipróbálni is.

Érdekesség, hogy a Navteq tulajdonosa, a Nokia már 2008-ban kísérletezett beltéri navigációval, ami a felhasználók helyzetét nem műholdak, hanem Wi-Fi hálózatok elhelyezkedése alapján számította ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról