Szerzők: Koi Tamás, Gálffy Csaba

2011. március 21. 08:32

Amerikai kézbe kerül a T-Mobile USA

Tegnap este bombaként robbant a hír, hogy az AT&T felvásárolja a Deutsche Telekom tulajdonában álló T-Mobile USA-t. A tranzakcióval a legnagyobb amerikai mobilszolgáltató jön létre, mely több mint 130 millió előfizetőt szolgál ki.

A vasárnap, magyar idő szerint este bejelentett akvizíció keretében az AT&T 39 milliárd dollárt fizet a Deutsche Telekomnak a T-Mobile USA-ért. Tekintve, hogy teljes beolvasztásról van szó, a jelenleg német tulajdonú mobilszolgáltató teljes ügyfélállománya, infrastruktúrája, illetve minden vagyona is az amerikai cég birtokába kerül. A Deutsche Telekom a 39 milliárd dolláros vételárból 25 milliárdot készpénzben kap meg, s emellett 8 százalékos részesedéshez jut az AT&T-ben, Egy, a németek által kinevezett vezető helyet kap a cég igazgatótanácsában is.

Nagyot szól

Az egyesüléssel mindkét vállalat sokat nyerhet. A Deutsche Telekom 2002 óta van jelen a tengerentúlon saját márkájával, ekkor vásárolták meg a németek az amerikai VoiceStream Wireless szolgáltatót 35 milliárd dollárért, majd márkázták át. A T-Mobile USA mára bár jelentős, mintegy 35 milliós ügyfélbázissal rendelkezik, ezzel azonban csak a negyedik legnagyobb mobilszolgáltató az országban és az eltelt idő alatt nem tudta megszorongatni egyik riválisát sem - a cég jövője kapcsán ezért korábban már többször is felmerült az akvizíció lehetősége.


T-Mobile szaküzlet a kaliforniai San Joséban: mindent eladnak

A németek már egy ideje vásárlót kerestek az amerikai érdekeltségre, mivel az egyre sürgetőbb  negyedik generációs átállás költségeit már nem találták kifizetődőnek a hatalmas országban. Bár a T-Mobile USA a HSPA+ hálózatot kommunikációjában 4G-nek, saját magát pedig a legnagyobb negyedik generációs hálózati lefedettséggel rendelkező szolgáltatónak állította be, nyílt titok volt, hogy a szolgáltató nem rendelkezik valódi 4G-re vonatkozó tervekkel, így a Sprint WiMax, illetve a Verizon és az AT&T LTE alapú hálózatai rövid idő alatt meg fogják verni sebességben. Az AT&T részére az üzlet egyik legnagyobb hozadéka, hogy a T-Mobile beolvasztásával fontos spektrumszeletekhez jut hozzá, a 2008-as amerikai spektrumaukción ugyanis a legtöbb értékes frekvenciát a legnagyobb riválisként számon tartott Verizon vitte el.

Nincs más út

A T-Mobile az egyetlen nagy kompatibilis szolgáltatóba olvadt be, európai származású GSM-normás hálózattal csak az AT&T rendelkezik a nagyok közül. A Sprint és a Nextel rendkívül problematikus házassága óta fel sem merül a tengerentúli szolgáltatók fejében a különböző szabványokon alapuló hálózatok összeolvasztása - így a T-Mobile számára az AT&T-be olvadás alternatívája valószínűleg a hálózat lekapcsolása volt.

A felvásárlás mintegy 1000 dollárra értékeli a T-Mobile előfizetőit, rövid távon pedig ennyi pénzt biztosan nem hoz az üzlet az AT&T-nek, középtávon azonban a hálózatok egyesítéséből származó méretgazdaságossági előnyök révén jóval nagyobb hasznot is hajthat. Az AT&T számára a redundáns bázisállomások és a többlet sávszélesség különösen hasznos lehet, a szolgáltató hálózata ugyanis a leggyengébb minőségűként él a köztudatban. Az állomások optimalizálásával és a két infrastruktúra összeolvasztásával tehát nemcsak a legnagyobb amerikai szolgáltató jön létre, de az új, egységes hálózat valószínűleg minőségi ugrást is jelent majd a felhasználók számára.

Duopólium felé

Az ügylet washingtoni források szerint a versenyügyi kérdéseket is felvet. Ugyan a méretgazdaságosság sehol nem olyan triviális, mint a telekommunikációban, az Egyesült Államok már többször megégette magát a folyamatosan egyesülni vágyó szolgáltatókkal - a hetvenes években például apró darabokra vágták szét a Bell monopóliumát . Ennek megfelelően ez a felvásárlás is heves vitákat fog kiváltani, a T-Mobile az amerikai piac legagilisebb szereplője volt, itt jelentek meg az első Androidot futtató telefonok is. Amennyiben az AT&T lépésére rábólintanak a fővárosban, valószínűleg a Verizon sem ül tétlenül és megszerzi a kompatibilis hálózatot működtető Sprintet - ezzel pedig két hatalmas szereplőre redukálódna a ma még meglehetősen pezsgő mobilpiac. A Verizon persze taktikusan már most belebegtetheti a Sprint felvásárlását, ezzel pedig akár keresztbe is tehet az AT&T-nek.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Nem mellékes szempont az sem, hogy a T-Mobile felvásárlásával az AT&T tovább növeli előnyét az Egyesült Államok mobilpiacán, a cégnek ugyanis jelenleg körülbelül 95 millió ügyfele van, a T-Mobile USA 35 milliós ügyfélállományával együtt pedig a 130 milliót is meghaladja majd az előfizetői bázis mérete. A Verizon Wireless körülbelül 93 millió, a Sprint-Nextel pedig ötvenmillió ügyféllel rendelkezik. A T-Mobile-t lenyelő AT&T nem csak ügyfélszámban, bevételben is első lesz, 2010-ben a két cég összesen 80 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, a Verizon Wireless 63 milliárd dolláros, a Sprint Nextel pedig 32,6 milliárdos bevétellel zárta az évet.

A tranzakcióra a két cég igazgatótanácsa már rábólintott, az összeolvadás a helyi versenyügyi hatóságok jóváhagyása után zárulhat le, ha minden a tervek szerint halad, egy év múlva. Az akvizíció lezártával az AT&T elhagyja a T-Mobile márkanevet, a magenta szolgáltató teljesen eltűnik az amerikai piacról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról