Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 2. 12:48

Helyreálltak a kitörölt Gmail-fiókok

Óriási riadalmat okozott az elmúlt napokban, amikor körülbelül 150 ezer felhasználó Gmail-fiókjának teljes tartalma törlődött. A pánik felerősítette a cloud szolgáltatásokkal kapcsolatos szkepticizmust, illetve sokan kampányszerűen archiválásba kezdtek.

A probléma lehetősége mindig is fennállt, ugyanúgy, ahogy fennáll akkor is, ha saját magunk tároljuk leveleinket otthon egy merevlemezen. A különbség talán annyi, hogy a Google rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával, hogy az adatokat minden esetben redundánsan kezelje, s amennyiben az egyik tároló vagy az egyik adatbázis megsérül, akkor is vissza lehessen állítani egy közelmúltbeli állapotot.

Senki nem veszített végül leveleket

Az ígéreteknek megfelelően ez meg is történt, s a Google háttérországában rejlő szalagos meghajtókról bányászta vissza a kritikus hiba miatt törlődött adatokat. A Google Blog leírása szerint egyetlen levél sem veszett el, habár a visszaállítás sokkal hosszabb ideig tartott, mint eredetileg gondolták. Ennek ellenére tegnap estére a legtöbb érintett felhasználó nyugodtan borulhatott a billentyűzetére és ölelhette meg a monitorát, mikor látta, hogy minden levele, Googe Talk logja és névjegyzéke visszakerült az eredeti állapotba.

A kérdés persze továbbra is fennáll: hogy történhetett meg egyáltalán ez az eset, ha a Google eleve azt állítja, hogy a fő adattárai is redundánsak, s ha bármelyik megsérül, akkor a felhasználó észre sem veszi azt, hiszen egy másik forrásból fér hozzá az adatokhoz. A Google magyarázata szerint olyan probléma lépett fel, ami nem csak egy adattárat érintett, hanem a fiókok több inkarnációját is, s az automata algoritmusok helytelen működése elkezdte módszeresen letörölni az összes verziót. A felhasználók (és a Google) nagy szerencséje, hogy volt olyan mentés, amit nem érintett a hiba, így vissza lehetett állítani az adatokat, igaz 30 órányi kemény munka árán. A teljes helyreállítás, tehát amikor a felhasználók is újra láthatták leveleiket, összesen 48 órát vett igénybe.

Kész szerencse

A Google úgy tűnik fel volt készülve az ilyen jellegű hibákra, annak ellenére, hogy tömegesen ez még sosem fordult elő a Gmail elindulása óta eltelt több mint 6 év alatt. A szerverek tárolói mögött szalagos biztonsági mentések is készülnek, ahonnan vissza lehet nyerni minden elveszett adatot. Ez persze nagyságrendekkel több időt vett igénybe, mint amikor egy kieső adatközpontból vagy elromló szerverről kell átirányítani a felhasználót egy másikba.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A hiba forrása, mint már annyi más Google leállás esetében egy új szoftver telepítése volt. A mérnökök egy szoftverfrissítést hajtottak végre, amikor egy nem várt hiba lépett fel, s a felhasználók, akiknek az adatai azokon a szervereken voltak, amikre már felment a frissítés, elveszítették adataikat. Amint a mérnökök észlelték a problémát, leállították az új szoftver telepítését, visszatették a régit, de az adatok addigra már törlődtek. A Google eleinte 0,08 százaléknyi, később már csak 0,02 százaléknyi érintettről beszélt a teljes Gmail felhasználói táborból.

A probléma azonnal megjelent a Google Apps Dashboard felületén, így azonnal kiderült, hogy a hiba a szolgáltató oldalán van, a cég illetékesei tudnak róla, s dolgoznak a megoldáson. Ma reggelre már csak a károsultak kis része nem kapta még vissza leveleit, de a következő órákban elméletileg mindenkinél véget ér a helyreállítás. A hiba ugyan ijesztő, s sok ember megijedt attól, hogy nincsenek biztonságban az adatai, de látva a teljes történetet azt lehet mondani, hogy a Google az informatikai katasztrófahelyzetben jól vizsgázott. Ennek ellenére az ijedtség nem rossz, sosem árt, ha a felhasználóknak eszébe jut, hogy nem egészséges egyetlen szolgáltatóra bízni minden adatot, még akkor sem, ha a lehetőségekhez képest vigyáznak rá.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról