Szerző: Dojcsák Dániel

2011. január 31. 14:12

Leáldozóban a webes e-mail csillaga

Azok az emberek, akik valamilyen irodai, adminisztratív feladatot is ellátó munkakörben dolgoznak, még bizonyára nem érzik úgy, hogy az e-mail visszaszorulóban lenne, de a legtöbb felhasználó ma már egyre kevesebbet használja a 70-es években szabványosított kommunikációs eszközt magáncélokra.

A digitális kommunikációs piaccal együtt fejlődtek a különböző azonnali üzenetküldők, majd 5 évvel ezelőtt nagyot robbantak a közösségi szolgáltatók is, kaptunk mikroblogokat, megosztási lehetőségeket és tucatnyi egyéb eszközt, ami kényelmesebb és adott esetben hatékonyabb is, mint ez e-mail. A pont-pont közti diskurzusokban, illetve a hivatalos ügyekben még mindig az e-mail viszi a prímet, de a csoportkommunikációban mára a felhasználók önmaguktól is túlléptek rajta.

Eddig nőttek a webmail szolgáltatások, most gyengülni fognak

A comScore jelentéséből kiolvasható trend egyik legkönnyebben azonosítható részlete, hogy a hosszú éveken keresztül folyamatosan hízó webes e-mail szolgáltatások növekedése is megrekedt, s azokban az országokban, ahol a fogyasztók széles körben hozzáférnek a digitális, illetve mobil technológiákhoz, ott érezhetően kisebbé vált az aktivitás a webmail rendszereken belül.

A webes e-mail szolgáltatásokban eltöltött idő 2009 és 2010 novembere között 2 százalékkal csökkent, de az ázsiai régióban ennél jelentősebb, 10 százalékos volt a visszaesés. Ha országonkénti bontásban nézzük, akkor Malajzia jár az élen 22 százalékos csökkenéssel, amit India 19, Dél-Korea pedig 15 százalékkal követ - ugyanakkor Tajvan, Hong Kong és Új-Zéland esetében enyhe növekedés mutatkozott. Ebben természetesen nincs benne a kliens alapú e-mail használat, illetve a kliensek, mint például az Outlook webes felülete.

Már megint a Facebook... ide is bepofátlankodott

A csökkenésnek két forrása lehet, egyrészt a felhasználók kevesebbet használják kommunikációra az e-mailt, másrészt egyre nagyobb arányban olvassuk és írjuk leveleinket az okostelefonokra telepített kliensekből. Valószínűleg minden okostelefon-tulajdonos szembesült a ténnyel, hogy egy utazás után hazaérve nem ül le egyből a PC elé, mert nem lesz új levele, hisz azokat a mobilon már végignéztük út közben.

A trendvizsgálathoz érdemes a fiatal generációt vizsgálni, hiszen a 15-24 és a 25-34 éves korosztály a technológiai témákban mindig is a korai befogadók közé tartozott, ráadásul a divathullámok is erősebben hatnak erre a rétegre, a fiatalok könnyebben adnak fel régi szokásokat és vesznek fel újakat. A maláj példánál maradva a statisztikákból kiderül, hogy az internetezők száma minden korcsoportban nőtt ez elmúlt évben, de a webmail-szolgáltatások igénybevétele a legtöbb korcsoportban csökkent.

A legnagyobb visszaesés a 15-24 évesek körében volt tapasztalható, 16 százalékkal kevesebb időt töltöttek el webes levelezőkben, a 25-34 éveseknél a visszaesés viszont már csak 7 százalékos volt, de még a 35-44 évesek is 6 százalékkal kevesebbet használták a webes e-mail felületeket. A prekoncepcióknak megfelelően egyetlen demográfiai szegmens van, ahol még a korábbi évek trendje érvényesül, ez pedig az idősek, 55 év felettiek, ők 14 százalékkal több időt szenteltek a webes levelezésnek, mondhatni most kezdtek csak rákapni az ízére.

Egyre többet fecsegünk

A statisztikák országonként eltérhetnek, de a minta hasonló minden esetben. Az biztosan kijelenthető, hogy az e-mail használat nem azért csökken mert az emberek kevesebbet kommunikálnának, sőt ma sokkal jobban össze vagyunk kapcsolódva mint bármikor - teljesen kifejlődött a globális falu elmélet, amit Marshall McLuhan írt le még 1964-ben. Az e-mail viszont ebben a túldrótozott kommunikációs világban már lassú és nem elég hatékony eszköznek számít.

A szöveges kommunikáción belül a vezető szerepet tagadhatatlanul átvették a közösségi hálózatok. Legyen szó szakmai vagy egyéb vertikális témákról, megvan mindennek a megfelelő közege, az IMDb vagy  Last.fm kiváló példák erre, de ha általános és csoportkommunikációról beszélünk, akkor a Twitter, Facebook, Tumblr, Posterous és az ezekhez hasonló szolgáltatások komoly szeletet hasítottak maguknak. Egy házibulit vagy egy kirándulást, találkozót, vacsorát vagy megbeszélést már sok esetben egyszerűbb Facebookon megszervezni, ahol az üzenetküldés mellett az eseményszervezést támogató eszköz is van.

Volt eddig is, csak nehezítette az intézkedést, hogy nem volt mindenki jelen az egyes platformokon, míg e-mail címe szinte minden internetezőnek van. A Facebook sikerét a kritikus tömeg elérése jelenti, ma már nehéz kimaradni belőle, egyre több fontos dolog ott történik, s még azok is kénytelenek lesznek beadni a derekukat, akik nem szeretik a felületet, a céget vagy csak egyszerűen ezt a felgyorsult és elburjánzott kommunikációt.

A chat és a Twitter az SMS ellensége

A közösségi oldalak mellett az azonnali üzenetküldők, illetve a VoIP-szolgáltatások elterjedése és univerzálissá válása is csökkenti a klasszikus megoldások létjogosultságát. Annyi különbséggel, hogy a chat elsősorban nem az e-mail fennhatóságát sérti, hanem sokkal jobban a telefonhívás és az sms kárára megy. Ma már nem kuriózum, ha valakivel beszélni akarunk, vagy üzenni neki, hogy előbb megnézzük hogy elérhető-e Skype-on vagy Gtalkon, Live Messengeren. A fogyasztók szempontjából amellett, hogy ez lényegesen egyszerűbb, kitűnő hívószó az is, hogy többnyire ingyen van.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A webes e-mail visszaszorulása egy másik tendenciának is köszönhető ezeken túl: az okostelefonok forradalma tömegesen adja az emberek kezébe a mobil internetezés lehetőségét. A korábbi években a WAP vagy éppen a mobilok egyszerű megoldásai helyett ráadásul felhasználói élmény, minőség és sebesség szempontjából is jelentős fejlődés mellett. Nem csoda, hogy aki okostelefon-használó lesz és mobilinternet csomaggal is rendelkezik, az a levelezését, illetve a többi kommunikációs eszközét is azonnal hozza ide is. A mobiltelefon alapjában véve egy kommunikációs eszköz, amelyet ugyan hanghívásra találtak ki, de az internet terjedésével erősödésnek indult a verbális mellett az írott kommunikáció.

Gazdagodó lehetőségek

Az Egyesült Államokban a webmail csökkenésével szemben a mobil e-mail használat 36 százalékkal nőtt az elmúlt egy évben, Európában ugyanez 55 százalékkal, Japánban pedig az internetezők több mint fele már mobilon is e-mailezik. És ha az okostelefonok nem lennének elegek önmagukban, akkor az eddig eladott 9 millió iPad és 2 millió Samsung Galaxy Tab csak a kezdet, s egyre több ember fordulhat el az asztali PC-től az ilyen mindennapi funkciók terén akkor is, ha egyébként otthon van számítógépe.

Mindez nem jelenti sem az e-mail, sem a webes levelezők halálát, kár lenne ilyen jóslatokba bocsátkozni. Viszont a csatornák száma bővül, s egyre több fontos platform betonozza be magát, mint közmű. Emlékezzünk csak mekkora riadalmat keltett például tavaly karácsony előtt, hogy 1 napra sok felhasználónak elérhetetlenné vált a Skype. A privát kommunikációban a technológiailag előrehaladott felhasználóknak 2011-ben már nagyobb érvágás, ha leáll a Facebook, a Gmail, a Skype, vagy úgy általában az internet, mintha nem lenne GSM szolgáltatás. Ettől függetlenül az e-mail marad minden online kommunikáció ősanyja, s az alapvető funkcióit valószínűleg hosszú ideig nem veszíti még el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról