Szerző: Gálffy Csaba

2011. január 27. 16:50

Továbbra is lejtmenetben a Nokia

Csökkentek a Nokia telefoneladásai, a forgalom azonban valamelyest emelkedett a növekvő átlagárnak köszönhetően. A piaci részesedés tovább esett, egyetlen év alatt 35-ről 31 százalékra.

Stephen Elop jövő havi, befektetőkkel való találkozásakor tartandó beszéde jelölheti ki a Nokia új útját a relevancia felé - írja a Bloomberg. Elop szeptember végén vette át a Nokia vezetését, a most bejelentett negyedéves eredményekért már őt is illeti a kritika. Ebből pedig van bőven, az új vezérnek nem sikerült megállítania a finn óriás zuhanását. Bár senki nem várta, hogy az ex-microsoftos egy negyedév alatt új Apple-t farag a Nokiából, a most megszületett eredmények kiábrándítóak.

Továbbra is gyenge mobiltelefon-eladások

A szezonálisan erős negyedik negyedévben a Nokia 6 százalékkal növelte bevételeit, ennek ellére a profit negyede tűnt el. Az éves szinten veszteséges Navteq és NSN az utolsó félévet kihozták nullára, a profit csökkenését egyedül a telefonos ágazat hozta össze.

A problémák csak szaporodnak, ha betekintünk az aggregált adatok mögé. Míg a teljes mobiltelefon-piac 12 százalékkal nőtt az utolsó negyedév folyamán (darabszámra, éves viszonylatban), a Nokia eladásai 3 százalékkal csökkentek, a piaci részesedés ennek köszönhetően 35 százalékról 31 százalékra esett. A visszaesést a hagyományos mobiltelefonok eladásának csökkenése okozta, mintegy 10 millióval kevesebb, 95 millió Nokia mobiltelefon fogyott mint 2009 utolsó negyedévében. A mérleget valamelyest helyrebillentette a 28,3 milló okostelefon eladása, amely 36 százalékos növekedést jelent éves összevetésben - a piac azonban ennél kétszer nagyobb ütemben nőtt, vagyis a Nokia részesedést vesztett és 40 helyett már csak 31 százalékkal rendelkezik ebben a szegmensben .

A Nokia okostelefonokból származó forgalma 13 százalékkal nőtt éves szinten. A termékmix eltolódása az okostelefonok felé enyhén emelte az átlagos eladási árat, azt a mutatót, amely hagyományosan jól fejezi ki a Nokia gyengeségét. A "rendes" telefonok eladási ára átlagosan 43 euró volt, az okostelefonoké pedig 156 euró, szemben az egy évvel ezelőtti 40 illetve 186 eurós átlagárakkal. Látható tehát, hogy az okostelefonok nagyarányú előretörése mögött egy erőteljes árcsökkentés húzódik. Pusztán összehasonlításul, az Apple-hez átlagosan 455 euró folyik be minden iPhone után. Jobs cége 16 millió iPhone-t adott el a negyedik negyedévben, a ebből származó forgalma viszont alig volt kisebb mint a Nokia teljes mobilos részlegéé.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A Nokia eladásai a legnagyobb mértékben Kínában nőttek, itt 24 százalékkal több telefon fogyott, mint a tavalyi utolsó negyedévben, az összes többi régióban visszaesést tapasztaltak a finnek. A legnagyobb piacnak számító Európában csak 2 százalékkal, a Nokiákra szemmel láthatólag allergiás Észak Amerikában viszont 32 százalékkal zsugorodtak az eladások. "Alapvető versenyképességi problémáink vannak" - összegezte a helyzetet Elop az eredmények kapcsán rendezett elemzői konferenciahíváson.

Még nem látszik a fény az alagút végén

A nyers adatokat tekintve a Nokia nem zárt katasztrofális évet: a teljes forgalom enyhén, 4 százalékkal emelkedett és elérte a 42,4 milliárd eurót, a telefonokból származó bevétel pedig 5 százalékos növekedéssel 29,1 milliárd euróra nőtt. A cég térképes-navigációs üzletága, a Navteq megduplázta a forgalmát amely így meghaladta az egymilliárd eurót. A teljes profit masszívan, 73 százalékkal nőtt és kétmilliárd eurót tett ki a válság sújtotta 2009 után. Az érme másik oldala, hogy mind a Navteq, mind a cég hálózati eszközöket gyártó érdekeltsége, a Nokia Siemens Networks vastagon veszteséges, a mobilos üzletág nyeresége pedig stagnált.

Mondhatnánk, hogy innen lesz szép felállni, de a nagy visszatérésre utaló jelek egyelőre hiányoznak. A cég nagy dobása, az N8 okostelefon teljesítménye a kudarccal határos, és nem sikerült megállítania a cég okostelefonjainak átlagár-csökkenését. A hiba nem csak a hardverben vagy a szoftverben keresendő, a cég egészéről állított ki negatív képet a sokat csúszó, majd rengeteg hibával piacra kerülő telefon, amelynek a gyártását egyes alkatrészek hiánya is hátráltatta. A Nokia betegsége rendszerméretű lehet - ennyivel is kisebb Elop esélye az elszürkülés megállítására.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról