Szerző: Bodnár Ádám

2011. január 21. 12:05

Larry Page visszaveszi a Google irányítását

Áprilisban Larry Page, a Google társalapítója visszaveszi a cég irányítását Eric Schmidttől, aki 2001 óta vezette a céget. Schmidt továbbra is a vállalatnál marad elnökként, feladata a napi ügyek irányítása helyett nagyobb partneri kapcsolatok, kormányzati megállapodások körüli bábáskodás lesz.

A Google hivatalos blogján megjelent bejegyzésében Schmidt kifejti, ahogy a vállalat növekedett, az irányítása is egyre bonyolultabbá vált. A Wall Street Journal bennfentes forrásai szerint folyamatosan növekedett a feszültség Schmidt és a Google-t alapító Larry Page és Szergej Brin között, akik sokszor kerültek összetűzésbe azt illetően, hogy kinek van felhatalmazása bizonyos döntéseket meghozni és persze hogy mik is legyenek ezek a döntések. Egy informátor szerint egy ideje már zajlik a "hatalomátvétel" előkészítése, tehát a döntés már korábban megszületett Schmidt elmozdításáról.

A mérnök végzettségű Eric Schmidt 1983-tól a Sun Microsystemsnél dolgozott, majd 1997-től a Novell elnök-vezérigazgatója volt. 2001-ben került a Google-hoz, feladata a napi ügyek irányítása volt, miközben Page és Brin a fejlesztésekkel és a hosszú távú stratégiával voltak elfoglalva. A "triumvirátus" irányítása alatt a Google rövid idő alatt a legnagyobb internetes céggé és piaci érték alapján a legnagyobb médiavállalattá vált. A fontos döntéseket Schmidt, Page és Brin együtt hozták meg, gyakran késhegyre menő vitát folytatva.

Eric Schmidt, Larry Page, Szergej Brin

A Google kártyáiba senki sem lát bele, a cég körüli titkolózás talán csak az Apple mércéjével mérhető. Bennfentesek szerint az összetűzéseknek gyakran az volt az alapja, hogy Schmidt igazi vállalatvezető típus, aki folyamatokban gondolkodik, míg Brin és főleg Page látnok szellemiségű. A Google berkein belül a termékfejlesztésekkel kapcsolatban Page mondja ki az utolsó szót, ő pedig szerette félvállról venni az olyan kérdéseket mint a költségek vagy éppen a jogi környezet, ezért gyakran találta magát szembe Schmidttel.

A távozó vezér Twitteren a következő mondattal kommentálta a hírt: "Már nincs szükség közvetlen szülői felügyeletre". Szakértők szerint Schmidt elnöki kinevezése arra enged következtetni, egy éven belül elhagyja a vállalatot.

Még mindig a keresőhirdetések piacáról él

A Google története a 2000-es évek első évtizedében viharos siker, azonban a cég minden erőfeszítése ellenére sem tudott diverzifikálni és a bevételeinek szinte egészét hirdetések megjelenítéséből szerzi. Az internetes reklámpiac növekedése pedig egyre lassul, bár a Google forgalma a tavalyi negyedik negyedévben még így is 26 százalékkal emelkedett, amivel a legtöbb vetélytárs boldog lenne.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A webes céget közben egyre érezhetőbben fenyegeti a Facebook, amely ugyan kevesebb felhasználóval rendelkezik, de azok jóval aktívabbak. A Google válaszul saját közösségi szolgáltatások kifejlesztésébe kezdett, ám erőfeszítéseit nem koronázta siker, a Wave érdektelenségbe fulladt és a kezdeti lelkesedés után a Buzz is kifulladt. A Google az utóbbi években többször került szembe a magánszféra védőivel és hatóságokkal is, gyakran a rövidebbet húzva. 2010 végén megpróbálta felvásárolni a Groupont, sikertelenül - a pletykák szerint most a szolgáltatás lemásolását tervezi.

A 2010 negyedik negyedéves beszámoló szerint a Google bevétele 8,44 milliárd dollár volt, ami 26 százalékos növekedést jelent, a nettó eredmény 29 százalékkal 2,54 milliárd dollárra ugrott. Az eredmények kapcsán érdemes kiemelni, hogy a Google saját oldalain realizált hirdetési bevétel 28 százalékkal 5,67 milliárd dollárra nőtt, a partneroldalakról származó forgalom azonban csak 22 százalékkal bővült és 2,5 milliárd dollárt tett ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról