Szerző: Dojcsák Dániel

2011. január 17. 08:57

A csodálatos Google hanyatlása

Mindenkinek megvan a véleménye a Google jövőbeni pályafutásával kapcsolatban. Van, aki még nagyobb hatalmat vizionál a cégnek, s vannak, akik már elvben el is temették. A számtalan piacba beleharapó, de bevételeit főként egy felületről szállító Google jó túlélőnek tűnik, de mi történik, ha mégis leszálló ágba kerül?

Szellem kísért Mountain View-ban, a Google komoly hanyatlásban van - kezdi írását az amerikai TechCrunch. A szaklap sokszor mellényúlt már jóslataival, de a kaliforniai IT-világra való alapos rálátása, kapcsolatai, informátorai miatt mégis érdemes odafigyelni arra, mit ír. Joe Evans cikke szerint érthetetlen, hogyan is tagadhatja a Google a rossz trendeket.

Bukás, kudarc, gyengélkedés

A webes óriás mindig is egy adatok által hajtott gépezet volt, beláthatják, hogy azok nem hazudnak. Márpedig ha megnézzük a tavalyi évben a Business Insider listáját a 15 legnagyobb technológiai bukásról, azt látjuk, hogy négy nagy Google-projekt is szerepel rajta, a Buzz, a Wave, a Google TV és a Nexus One. Igaz ez utóbbit a Google megideologizálta, s ha valóban csak referenciakészülékként, reklámként, hype-generátorként tekintünk rá, akkor ezt nem biztos, hogy érdemes ide sorolni, ahogyan azt korábban már megírtuk itt a HWSW-n is.

Ha tovább kutakodunk, akkor látjuk, hogy a 2010-ben az álommunkahelyként számon tartott Google kénytelen volt elkönyvelni, hogy a legjobb mérnökei százasával szállingóznak el a cégtől, s ülnek át apró startupokhoz vagy épp a közösségi weben legyőzhetetlen konkurensnek számító Facebookhoz. Az amerikai webes világ nagy elméi közül többen is (Vivek Waghwa, Jeff Atwood, Marco Arment, Paul Kedrosky) azt állítják, hogy a Google alaptevékenysége, a keresés sem a régi fényében tündököl már. A számok pedig valamelyest alátámasztják ezt, hosszú évek menetelése és dominanciája után a Google keresőpiaci részesedése csökken. 2010 október-novemberében már nem csak tizedeket, hanem 1,2 százalékot veszített a Binggel szemben.

Baj van a kör közepén is

Ha már a Bing szóba került, akkor nem szabad elfelejteni, hogy a Microsoft keresőjének debütálása után a Google is megpróbálta lemásolni a látványos hátteret és a kibővített tartalmú kezdőlapot, de nem sikerült neki, szép csendben elásta ezt az újítást. Pedig a dizájn abszolút működik, hiszen a Binget imádja az amerikai közönség. Tavaly év végén már közel 12 százalékos részesedése volt az amerikai keresőpiacon a Microsoftnak, de ha a Yahoo-t is hozzávesszük, ami szintén a Bing technológiáját használja, akkor egy dicséretes 29 százalékot hasít ki Redmond. Ehhez képest már nem is tűnik olyan gigantikusnak a Google 66 százaléka, ami havonta 1-1,2 százalékot csökken.

Az ikonikus keresőn keletkező repedések mellett az AdWords rendszerére is panaszkodnak az amerikai felhasználók. Gyakori probléma állítólag, hogy a felvitt hirdetések beragadnak és az “in review” címkével vegetálnak, amíg a hirdető nem küld egy hibajelentést. Ez nem feltétlenül egy tömeges jelenség, de elég rossz fényt vet a Google híresen gyors rendszerére. Eközben persze Európában, köztük Magyarországon is éppen arról lehet sokat hallani, hogy a Google AdWords szépen lassan felzabálja az online reklámpiac jelentős részét, tönkretéve sok helyen nem csak a bannerpiacot, de a KKV-k által pénzelt apróhirdetési piacokat is.

Az AdWords éltetése kritikusan fontos

A hirdetőknek csábító az alacsony elérhető ár, de a tartalomszolgáltatók kénytelenek komoly bevételcsökkenést elkönyvelni a Google agresszív terjeszkedése miatt. Ez első ránézésre pozitívan hangozhat, viszont van esélye annak, hogy a kisebb piacokon a tartalomszolgáltatók részéről ellenállás alakul ki és iparági összefogással kisakkozzák a Google-t. Erre kevés esély van, de annál nagyobb igény, ami nagyjából azt jelenti, hogy a Google presztízse szakmai körökben gyengül, s egyre kevesebben látják benne a csodálatos innovátort és egyre többen a kegyetlen elnyomót.

Valamikor a Google a “legcoolabb” cég volt a technológiai világban, de ma már messze nem számít annak, s a legtöbb mérnök ezzel egyet is ért. Az elmúlt 18 hónap rossz időszak volt ebből a szempontból, s szép lassan a Google pozitív aurája és glóriája megkopott. A TechCrunch szerzője azt írja, hogy csodálta, ahogyan Kínát kezelték korábban, illetve azt is, amilyen őrült tempóban fejlesztettek, s megállás nélkül kísértették a sorsot, próbálkoztak akkor is, ha nem minden sikerült. A Google arroganciája régen tekintélyt parancsoló volt és félelmetes, ma már egyszerűen céltalannak, fogalmatlannak tűnik. A kritikus szerint a Google kívülről még látszólag fényes, de közben belülről rohad.

Az a gonosz bürokrácia, az tehet mindenről

Mi történt? Valószínűleg ugyanaz a kór emészti a Google-t, ami a Microsoftot is megbetegítette anno, ez pedig a bürokrácia. A vállalati növekedés sivár igazsága, hogy a növekedéssel járó nagyobb hatékonysággal szemben szinte mindig túlsúlyba kerül a bürokrácia terhe. Egy Moishe Lettvin nevű volt Microsoft-alkalmazott egy esszéjében magyarázza, hogy a Windows Vista miért lett akkora bukás: abban az időben minden egyes döntés, mondhatni a kód minden egyes sora át kellett menjen hét rétegnyi szűrőn a menedzsmentben.

A programozók, fejlesztők és a mérnökök hiába alkottak volna csodás dolgokat, a felsővezetés hiába jelölte ki a célokat és a csapásirányt, a köztük lévő bonyolult és nem túl hatékony menedzsment lelassította, megmérgezte a működést. A Microsoft úgy fest, hogy túl van ezen a válságon és sok mindent megváltoztatott, s ez jól látszik az elmúlt 1-2 év sikerein. Az Xbox 360 felhúzása, a Kinect, a Windows 7, a Windows Phone és az említett Bing is mind ezt a látszatot keltik.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A helyzet az, hogy a Google ez előtt az átalakulás előtt áll, s hamarosan kiderül, hogy mennyire sikerül ezt véghezvinni. A Microsofthoz képest annyival veszélyesebb a helyzetük, hogy a cég bevételeinek 90 százaléka egy csapból folyik, s rossz döntések sorozatával ezt akár könnyen el is veszítheti, de legalábbis beszűkülhetnek a források. A Microsoft számára szerencsés volt, hogy a lassan mozgó vállalati piacon még ballépések hosszú sorozatával is nehezen veszíthetett volna piacot, a konzumer IT vonalon a Windows pedig megkerülhetetlenné vált, így egy rossz termékciklus sem változtatta meg a helyzetét.

Vesz egy nagy levegőt

Temetni a Google-t viszont túlzás lenne, hiszen ők nem a Yahoo, akik már elhagyták azt a bizonyos “point of no returnt”. Nem valószínű, hogy hirtelen létrejön egy olyan kereső, ami a Google-nél nagyságrendekkel jobb minőségű, s a fent említett pénzpumpa jelenleg még elég jól működik, s a Google-nek jelentős készpénztartalékai is vannak. Ráadásul annak ellenére, hogy sok-sok mérnök elhagyta a céget, még mindig rengeteg tehetséges koponya dolgozik ott, s valószínűleg a világon nagyon sok lángelme igyekszik még odakerülni.

Az Android egy jó irány, amellyel következő években kritikusan fontos mobil piacon bebetonozta magát a cég, de még sok lehetséges bomba ketyeg a Google-nél, a webes megoldások mellett olyan projektek is jelentőssé válhatnak, mint a csak a pletykákból ismert augmented reality alkalmazás, illetve a még csak fejlesztési fázisban lévő, önmagát vezető autó.

Ha a felvázolt képletet végigszámoljuk, akkor arra a következtetésre is juthatunk, hogy a Google hanyatlik, túl nagyra nőtt, s paradigmaváltásra van szüksége. Az online világ legnagyobb fekete dobozaként működő cégbe senki nem lát bele, de a felszínen történő események, információmorzsák arra engednek következtetni, hogy változások vannak küszöbön. Ahhoz elég magasról indít, hogy nyugalommal átéljen egy kis hullámvasutazást, de a web gyorsan változó világában nem engedheti meg magának, hogy ne lásson tisztán és őszintén maga elé. Talán a következő évben az őszinteség kiterjed a felszínre is és többet lát a világ is abból, hogy mi történik a Google-ben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról