Szerző: Dojcsák Dániel

2011. január 11. 12:07

A Twitter az új SMS

Tavaly év végén a Twitter új vezérigazgatója, Dick Costolo a Telegraphnak adott interjújában azt mondta, hogy az első feladata a korábbi alapító-vezérigazgató kilépése után, hogy a Twitter hosszú távú vízióját meghatározza.

“Azon dolgozom, hogy egyértelművé tegyem a Twitter jövőképét. Megpróbálom definiálni, hogy mi lehet a célja hosszútávon a szolgáltatásnak, s hamarosan ennél sokkal konkrétabb választ tudok majd az erre vonatkozó kérdésekre”. Erre a kinyilatkoztatásra nagyon sok reakció, számos kritika érkezett, sőt, sokan megkérdőjelezték, hogy lehet-e egyáltalán bármilyen hosszú távú stratégiája a cégnek, ami működik is. Az elmúlt 1-2 hónapban a Twitter háza táján valószínűleg maguktól is ezt kérdezték a szakemberek, de úgy tűnik, hogy végül jutottak valamire.

Most azonnal, mindent

“A Twitter azt akarja elérni, hogy az embereket, bárhol is legyenek éppen, összekapcsolja azokkal az információkkal és többi emberrel, akik fontosak számukra” - mondta Costolo. Az új irány lényege, hogy az eddigi egyszerű és gyakran tartalom nélküli kapcsolatok helyett okkal, céllal legyenek összekötve az emberek és az adatok. Teljesen mindegy, hogy valaki a barátjával, barátnőjével akar csak kommunikálni, vagy éppen egy napi hírforrást keres, meg kell kapnia, amit akar.

Ez az elv egybevág azzal a tervvel, amit már jó ideje többen pedzegetnek, mégpedig azzal, hogy a Twitternek egy mély információs hálózattá kell fejlődnie. Nem elegendő kizárólag a közösségi kapcsolatokra építeni, hanem inkább a felhasználók és a releváns információk közötti kapcsolatot kell megerősíteni. Ez az információ persze jöhet egy vállalattól, egy hírességtől, egy közeli baráttól, de egyszerűen egy másik átlagos felhasználótól is.

A mobil a trend

A változások középpontjába még beférkőzött a “bárhol” kifejezés is, a tendencia pedig azt mutatja, hogy a Twitter egyre inkább elszakad a helyhez kötött PC-s felhasználástól, s egy mobil kommunikációs platformmá válik. Costolo elmondása szerint egy éve az üzenetek 20-25 százaléka érkezett mobil eszközről, 2011 elején az arány már 40 százalék és egyre nő. Nagyon sok felhasználó a közeli, kevésbé közeli barátaival való kapcsolattartásra használja a Twittert,  szinte az SMS alternatívájaként kezelik.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Érthető is, hiszen ha nem személyes üzenetről van szó, akkor a követők közül bárki számára releváns lehet a tartalma, ami szólhat egy hírről, eseményről, élményről, arról, hogy mit csinálunk, merre vagyunk például a péntek esti buliidőszakban. Ha más nem, akkor pedig egy frappáns vagy egyéb közérdekű gondolat megosztása sem feltétlenül kell egy embert célozzon. Mivel a Twitter lehetőséget ad a zárt fiók üzemeltetésére is, ahol az üzenetek nem publikusak, nem kereshetőek, nem láthatóak csak a követők által, ezért egész egyszerű egy zárt csoportot is létrehozni, ami egyfajta mobilos levelezőlistaként működhet.

Az egyszerűség a jövő

Magyarországon ugyan továbbra sem erős a szolgáltatás, s épp a kritikus tömeg hiánya miatt nem értelmezhető univerzális eszközként, de az Egyesült Államokban felhasználói létszámban is versenyképes a Twitter a Facebookkal. Épp ezért is alapvető, hogy a mikroblog-szolgáltatásnak nevezett Twitter legyen képes megkülönböztetni magát a nagy közösségi hálózatoktól, s egy olyan egyedi felületet, funkciót vagy hangulatot adjon, amivel meg képes tartani a közösségeket.

A Twitter erőssége az egyszerűség, amire Costolo szerint a jövőben még rá is erősítenek, s egy olyan felület irányába indulnak el, ami állandóságot, konzisztenciát jelent a különböző asztali, webes és mobil platformok között. A twitterező számára mindegy kell legyen, hogy épp a PC, notebook, netbook vagy tablet előtt ül, vagy okostelefonján egy kliensből, esetleg SMS-ben éri el a szolgáltatást, a cél ugyanaz: azonnal jusson hozzá a kívánt információkhoz, azonnal elérhesse a megfelelő embereket.

Ahogyan pár évvel ezelőtt el kellett magyarázni az embereknek, hogy SMS-ben híreket vagy időjárás-jelentést is kaphatnak, szavazhatnak, vásárolhatnak, vagy éppen kérdezhetnek, úgy a Twitter beköszöntével is ki kell alakulnia ezeknek a rutinoknak. A magyar felhasználói közösségben már tökéletesen működnek a szinergiák a felhasználók közt, igaz ez továbbra is csak egy szűk, jellemzően zárt közösséget jelent, 20-30 ezer aktív emberrel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról