Szerző: Dojcsák Dániel

2010. december 16. 18:17

Elbúcsúzik a ronda iWiW

Csütörtök 10 órakor leáll az iWiW, s a tervek szerint 12 órával később egy teljesen megújult, sokkal szebb, sokkal használhatóbb felület tér vissza. Az új dizájnt 8 hónapja készítik, s nem egy egyszerű átszínezésről van szó, strukturális és funkcionális változásokat is kapunk.

Az iWiW egy évvel ezelőtt még legerősebb szereplője volt a magyar közösségi hálózati piacnak, akkor még csak félmillió magyar használta a Facebookot. Most, 2010 decemberében viszont a Facebook és az iWiW is naponta körülbelül 1,2-1,3 millió egyedi felhasználót vonz hazánkban, tehát az amerikai kihívó utolérte a magyar közösségi oldalt. Ennek ellenére még nem kell eltemetni az iWiW-et, ugyanis hiába vannak most pariban, középtávon még van miről beszélni az iWiW kapcsán is. A mostani fejlesztés finoman szólva időszerű volt, de némi rosszindulattal lehetne elkésettnek is címkézni.

Már úgy néz ki, ahogy illik

A Facebook hónapról hónapra fejlődik, de az alapvető koncepció, a kezelőfelület, dizájn már egy ideje változatlan. Ezzel szemben az iWiW mindössze azt tudta felmutatni, hogy "mindenki ott van", de közben elavult, csúnya, sok funkciójában használhatatlan, áttekinthetetlen volt. A dizájn ráncfelvarrásra épp csak felhúzták a felhasználók a szemöldöküket, de érdemben nem változtatott meg semmit. Sőt, sok konzervatív használó egyáltalán nem örült az átvariált interfésznek, annak pedig főleg nem, hogy szöveges és képes futószalaggá változott a főoldali üzenőfal.

Az új szerkezet ezzel szemben méltó ellenfele a Facebooknak, amennyiben eltekintünk a piaci helyzettől, lehetőségektől és kizárólag a kezelőfelületet vizsgáljuk. Az iWiW továbbra is megőrzi a nagy magyar online telefonkönyv képességét, sőt, bizonyos tekintetben egyre inkább alkalmas lesz rá (persze csak akkor, ha sikerül megállítani a felhasználók tömeges elvándorlását). Az új főoldal mellett a profiloldalak, a galériák, az alkalmazások körüli rész és összességében mind a 300 aloldal új külsőt kapott.

Facebookosodik az iWiW? Nem annyira

Elsőre könnyen mondhatja bárki, hogy facebookos lett (esetleg azt, hogy indexes), de a zárt körű előzetes bemutató után azt mondhatjuk, hogy a kinézet egyedi, működőképes, s pont annyira hasonlít a Facebookra, amennyire a két szolgáltatás azonos szerepet tölt be. A világoskék alapszín maradt, ahogy a kezdetektől fogva mindig, viszont a kéthasábos elrendezés visszaváltott három hasábra.

A bal oldalon találjuk majd a hírfolyamot, ahol végre különböző fülekre gyűjtve leljük meg az igazi üzeneteket, a képi tartalmakat, a játékokkal kapcsolatos frissítéseket, vagy mindent együtt - ez a megoldás a Facebookon sajnos nem választható. A következő oszlopban egy óriási hirdetés és néhány funkció doboz, jobb szélen pedig egyéb gyakran használt szolgáltatások kaptak helyet. A képernyő felső részét a szokásos menük foglalják el, kiegészülve a képek menüponttal. Mindegyik menüpont lenyitható, az adott téma leggyakrabban használt funkciói azonnal elérhetőek.

Megújul a keresés is, s végre AJAX-os megoldással működik, s gépelés közben máris szűri a találatokat. Elsősorban az ismerőseink közül válogat, s névre, lakhelyre, és egyéb profil adatokra keres. Ha idegeneket vagy klubokat keresünk, akkor az automata listában egy kattintással átugorhatunk azokra a találati oldalakra. Nem fejlesztették viszont egy ideje az új ismerős ajánlórendszert, aminek két oka van. Egyrészt már nem használják annyira az emberek (mindenki bejelölt már mindenkit?), illetve az új felhasználónak és a régieknek egészen más finomhangolás szükséges, s a most meglévő rendszert már nehezebb lenne még tovább lökni.

Ha már keresés, akkor érdemes megjegyezni, hogy januártól tartalmi fejlesztések is bemutatkoznak az iWiW-en, amik közül az egyik terület kulcsszava a "nyitottság" lesz. A jelenlegi iWiW-ből a Google és egyéb külső webes szolgáltatások mindössze a bejelentkezőoldalt láthatják. Ez jövőre megváltozik, s az iWiW igyekszik majd szervesebb részét képezni az online világnak, kereshető lesz, könnyebben integrálható, könnyebben összekapcsolható. Pontos részletek egyelőre nincsenek, ami biztos, hogy a privát adatok védelme megmarad, de a kivitelezésről majd jövőre tudunk meg többet.

Új profil, új galéria, új kezdőlap

A profiloldalak is megújulnak, végre nem ömlesztve kapjuk az arcunkba az idők során felhalmozott információkat az emberekről, hanem külön füleken gyűjtve láthatjuk az alapadatokat, képeket, alkalmazásokat és egyebeket. A felület szép, átlátható, könnyen kezelhető lett, ezt el kell ismerni.  Ugyanígy a galéria is új lett, s új bélyegkép-méretek is jelentek meg. Az előnézetek között választhatók nagyobb méretek, s a profilban az alapértelmezett kép is hangsúlyosabb lett. Ehhez a fejlesztőknek 80 millió képhez kellett 3 új átméretezett verziót készíteni, az újonnan feltöltött képekhez pedig már eleve elkészülnek ezek a verziók is.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A zártkörű bemutatón igyekeztünk megtudni, hogy az iWiW azon felül, hogy készített egy nagyon csinos felületet, s végre rendbe tette magát, mégis miként képzeli el a perspektíváját a világon gőzhengerként átgázoló Facebookkal szemben. A bemutatóból és az [origo] képviselőivel való beszélgetésünkből az derül ki, hogy a mostani felújítás szükséges feltétele annak, hogy történjen valami Eddig bármit tett volna az iWiW, mindenki csak legyint és azt mondhatja nyugodtan, hogy de ez csúnya és régi. Az új felület egy jó kezdés, s kérdés, hogy a "lokális tartalom" és "nyíltság" varázsszavak mire lesznek elegek.

Vajon megmenti-e bármi?

Attól, hogy az iWiW felülete ugyanolyan modern lett mint a Facebook, még nem fognak visszaömleni az emberek, s a mostani fejlesztésen nem látszik, hogy a nagyon értékes véleményformáló, trendalakító 25-35 éves korosztályt mivel tudná visszacsábítani a magyar közösségi oldal. Néhány frappáns funkció lefejlesztése miatt még nem fog visszatérni ide senki, az elvándorlás pedig szemmel látható. 15 hónappal ezelőtt még hetente 8-12 ezer magyar regisztrált a Facebookra, most pedig egy erősebb héten akár 70 ezer is lehet ez a szám. A felhasználók azonban nem praktikusan gondolkodnak, hanem a tömegvonzás vezeti őket. Ha tudatosan, a funkciók és a dizájn miatt választanának, akkor az iWiW-ről már régen kilépett volna mindenki.

Ami megmentette eddig az iWiW-et, ugyanaz lehet most a veszte. Hisz most már az aktív tömeg a Facebookon mozog, s sokkal kevesebb regisztrált felhasználóval is meghaladja az iWiW napi egyedi látogatószámát. Az idősebb korosztályt megpróbálhatja elkapni az iWiW, illetve a tinédzsereket talán el lehet csábítani a MyVIP-ről, de egyelőre csak ígéretek vannak, amik megfordíthatnák a tendenciákat. Kovács Gergely, az [origo] iWiW-ért felelős vezetője azt mondta a háttérbeszélgetésen, hogy a cél a csökkenés megállítása. A jelenlegi napi 1,2 millió felhasználó ha ott marad, illetve ha a passzív felhasználók újraaktivizálhatóak, akkor az [origo] számára nyereséges lehet az iWiW, s éveken keresztül a Facebookkal párhuzamosan is megéri majd üzemeltetni.

Temetni semmiképp ne temessük még, mindenki figyelje a következő 5 hónap látogatottsági trendjeit, illetve az iWiW-en bejelentett fejlesztéseket. Igazi baj akkor van, ha a fejlesztések elmaradnak, az azt jelenti, hogy az üzleti modellezések eredménye kiábrándítóvá vált és nem éri meg több pénzt fektetni az iWiW-be.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.