Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 16. 11:00

A Facebook megcsinálta a jövő üzenetküldőjét

A Facebook "Mail" nem egyszerűen konkurenciát állított a Gmailnek, ahogy azt az elmúlt néhány nap találgatásai állították, hanem megmutatta hogy van élet az e-mail után. A Google Wave bukása után a Facebook megcsinálta az igazi következő generációs, univerzális kommunikációs felületet.

A Google Wave kissé lassú, komplikált és túl sok felesleges funkcionalitást hordoz, de mégsem ezek jelentették a halálos ítéletét. Az óriási hype övezte bejelentés után aki tehette kipróbálta, de szinte senki nem maradt, mert nem volt kivel beszélgetni, nem esett kézre a használata, nem volt meg a kritikus tömeg. A Facebook 560 millió felhasználóval a zsebében viszonylag könnyen próbálkozhat, ugyanis egy egyszerűbb, messze nem olyan újszerű, s forradalmat alig jelentő felülettel is azonnali sikert könyvelhet el. Mark Zuckerberg stílusosan visszanyúlt az egyetemi közeghez, s a hallgatókat kérdezte meg, hogyan kommunikálnak. A fiatalok egyöntetűen azt mondták, hogy nem szeretik az e-mailt, túlzottan formálisnak tartják.

Nem csak e-mail, sokkal több

Zuckerberg szerint az új szolgáltatás nem egy "e-mail gyilkos, hiszen az e-mail is része a dolognak". Az alapító szerint a rendszer létrehozásakor hét sarokpontot jelöltek ki, aminek meg kellett felelnie az újításnak: ne akadozzon, legyen informális, azonnali, személyes, egyszerű, minimalista és rövid. Összeszedtek mindent, amire szüksége lehet az online kommunikációhoz egy mai modern felhasználónak. Sokan azt várták, hogy egy webmailt indít a Facebook, sokan arra tippeltek, hogy a Messaging frissül, a valóság viszont a kettejük keresztezése, az azonnali üzenetküldés és az SMS előnyös tulajdonságaival kiegészítve. A Facebook új üzenetküldő szolgáltatása nem egy jobb e-mail, hanem egy olyan felület, ami figyelembe veszi a 2010-ben létező online kommunikációs igényeket.

Az eredmény pedig egy szép és simán működő üzenetküldő, archívum a párbeszédeknek is, illetve egy közösségi postaláda. A lényeg, hogy végre teljesen mindegy, milyen formátumban kommunikálunk, itt mindent együtt tudunk kezelni. legyen szó e-mailről, SMS-ről vagy chatről. Érdekes, hogy a Gmail is valami hasonló irányba ment el, s az androidos kontaktlistával együtt már szinte meg is valósítja ezt, de a Facebook 560 millió felhasználójának ez legalább annyira új lesz, mint az ősembernek a tűz és a kerék.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A rendszer természetesen a weben keresztül, a Facebookon érhető el elsősorban, de emellett a mobil alkalmazások is kezelik majd. Ha valaki nem okostelefon-felhasználó, akkor SMS-ben képes felvenni a fonalat, akár egy 10 éves mobilról is. Ezzel egyébként végre értelmet nyerhetnek a korlátlan vagy a több ezer darabos SMS-opciók a szolgáltatóknál. A stratégia egyébként meglepő, hiszen a Facebook nem akarja megerőszakolni az egyszerű embereket és rávenni őket egyből, hogy okostelefonnal és adatcsomaggal rohangáljanak, megelégszik azzal, ha primitív formában elkezdik élvezni a mobilitás és az online kommunikáció előnyeit.

@facebook.com

Ami szintén fontos, mindenki kaphat @facebook.com végű e-mail címet, de ez nem lesz kötelező az üzenetküldőhöz, bármilyen egyéb cím is beköthető. Később lesz IMAP-támogatás is, de ez az induláskor még nem él. A fejlődés várhatóan nem áll meg, s ez a platform folyamatosan újabb és újabb kiegészítőket kap, hasonlóan a Gmail evolúciós folyamatához. A fejlesztésen az elmúlt évben 15 mérnök dolgozott, ami a Facebook történetében a legnagyobb létszámú mérnöki projekt.

Az eredmény pedig a Facebook üzenetek összekapcsolása az e-maillel, SMS-sel és azonnali üzenetküldővel, s ha valaki egy kicsit is továbbgondolja ezt a felsorolást, akkor tudja, hogy a következő lépcső a VoIP, vagyis az interneten keresztüli hanghívás beépítése lesz. Szomorú hír azonban, hogy a rendszer nem lesz aktív mindenki számára egy csapásra, hanem a korábbiaktól eltérően nagyon lassan, hónapok alatt frissül be a felhasználók számára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról