Szerző: Bodnár Ádám

2010. október 29. 16:04

Év végén érdemes lesz lapostévét venni

A videojátékai és PC-i sikerének köszönhette a vártnál jobb negyedéves eredményeit a Sony. A vállalat szórakoztatóelektronikai részlege azonban nehéz év végi hajrá elé néz, mert a túlkínálat miatt durva árháború várható a lapostévék piacán.

A szeptemberben véget ért negyedévben újra nyereséget tudott elérni a Sony és az éves kilátásait is megemelte a cég, ugyanakkor arra figyelmeztetett, a tévépiacon várható árverseny és a jen folyamatos erősödése miatt a szórakoztatóelektronikai részlegnél komoly veszteségre számít.

A jen erősödését is kivédte a cég

A Sony a most véget ért negyedévben 21,46 milliárd dollárnak megfelelő 1733 milliárd jen bevétel mellett 31,1 milliárd jen (383 millió dollár) profitot tudott kimutatni - elemzők 11,1 milliárd jenes eredményt vártak. A forgalom 4 százalékkal bővült éves szinten, a nyereség pedig a tavalyi 26,3 milliárdos veszteséget váltotta, vagyis a vállalat szigorú költséggazdálkodásával még az árfolyamváltozás negatív hatásait is ellensúlyozni tudta.

A jen folyamatos erősödése rendkívüli mértékben rontja a Sony pénzügyi teljesítményét, ugyanis a bevételek olcsó devizában, a költségek viszont drága jenben jelentkeznek. A cég évente 7 milliárd jen üzemi nyereséget veszít, ha az euró 1 jennel olcsóbb lesz, és 2 milliárd jent ha a dollár 1 jent veszít az értékéből. A Bloomberg adatai szerint az év első kilenc hónapjában a japán jen volt a legjobban teljesítő jelentős fizetőeszköz, egy év alatt 9,2 százalékot drágult a dollárhoz és 21 százalékot az euróhoz képest.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Networked Devices részleg, amely a számítógépekért és a PlayStation konzolokért is felelős, éves összehasonlításban 4 százalékkal tudta növelni forgalmát és veszteségből nyereségbe fordult a mérlege, ami a drágább termékek sikerével magyarázható. A PlayStation 3 hardverek és játékok eladásai egyaránt növekedtek éves összehasonlításban, amely az új hardver őszi bevezetése mellett a Move mozgásérzékelős kontroller piacra dobásának köszönhető.

Árháború a tévépiacon

A Sony forgalmának derekát adó Consumer, Professional & Business üzletág, amely a szórakoztató berendezésekért és a professzionális elektronikai termékekért (pl. tévékamerák) felel, jenben számolva 1,4 százalékkal 10 milliárd dollárra növelte a forgalmát, nyeresége pedig kétszeresére (203 millió dollár) ugrott, amely leginkább a professzionális termékek sikerének köszönhető, a részleget erősen visszahúzza ugyanakkor, hogy a túltermeléssel sújtott tévépiacon a növekedő volument ugyanis csak az árak megvágása mellett lehet tartani. Iparági becslések szerint 2010-ben átlagosan 25 százalékkal csökken az LCD-tévék ára.

A Sony nemrég közölte, növelni fogja a tévégyártás kiszervezésének ütemét hogy lefaragja a költségeket, jövőre 10 Sony tévéből már 8 készülhet szerződéses beszállítóknál. A vállalat továbbra sem tett le arról, hogy a 2011 márciusában záródó pénzügyi évben 25 millió tévét adjon el, ami 60 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A vállalat jövőre, az LCD-tévépiac növekedésével összhangban 35-40 millió közti volumennel kalkulálhat, ebből 25-30 milliót bérgyártók állítanak elő. Ezek körülbelül fele a Sony által házon belül tervezett, de a bérgyártó által félkész alkatrészekből összeszerelt, míg az olcsóbb modellek esetében a Sony már a tervezést is kiadja a kezéből.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról