Szerző: Bodnár Ádám

2010. október 25. 08:57

50 megabites internet a levegőben

Elsőként egy Business Jet 737 repülőgépet szerelt fel eXConnect berendezésekkel a Boeing, a fejlesztésnek köszönhetően az utasok 50 Mbps sebességgel is internetezhetnek a levegőből. 2011 végére a Lufthansa minden interkontinentális járatán elérhető lesz a világháló.

A Panasonic Avionics által fejlesztett eXConnect technológiát teszteli a Boeing: az utasszállító repülőgépek legnagyobb gyártója elsőként egy üzleti jetet szerelt fel a szükséges berendezésekkel, így az utasok a kabinban Wi-Fi eszközeikkel a levegőben is elérik a világhálót. A cég saját tulajdonában levő Business Jet 737-et nem csak kísérletezésre és fejlesztésekre, hanem a technológia demonstrálására is használni fogja a Boeing.

A seattle-i vállalat korábban házon belül fejlesztett egy repülőgépek fedélzetére szánt megoldást, amely szélessávú elérést nyújtott a levegőben, műholdak segítségével. A Connexion by Boeing névre hallgató rendszer azonban csak mérsékelt sikert aratott, így a Boeing 2006 augusztusában felhagyott a további fejlesztéssel, miután nem tudott vevőt sem találni a részlegre. A Connexion egyébként repülőgépenként 5 Mbps sávszélességet biztosított, vagyis az eXConnect elméletben tízszer gyorsabb lehet.

Az eXConnect rendszert már nem a Boeing, hanem a Panasonics Avionics fejleszti. A japán vállalat az egyik legnagyobb szereplő a repülőgép-fedélzeti elektronika rendszerek piacán, számos légitársaság gépein üzemelnek a vállalat fedélzeti információs és szórakoztató berendezései. Az eXConnect az Intelsat GlobalConnex műholdjai segítségével kommunikál a "földi" internettel, egy gépre 50 MBps sávszélesség jut, ezen osztoznak az utasok és akár a személyzet.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Boeing és a Panasonic szerint a folyamatosan elérhető adatkapcsolat nem csak az utasok kényelmét, szórakozását, munkavégzését szolgálhatja, hanem segítségével a személyzet is könnyebben, gyorsabban kaphat tájékoztatást a repülőgéppel vagy a légiközlekedéssel kapcsolatban, de akár az utasok tájékoztatását is hatékonyabbá lehet tenni - milyen kényelmes lenne például, ha leszálláshoz készülődve minden utas személyi kijelzőjén megjelenhetne a repülőtér térképe és azon a gép érkezésének, valamint a csatlakozó járat indulásának helye.

A nagy európai légitársaság közül a Lufthansa is ezt a technológiát használja FlyNet nevű szolgáltatásának újraindításához. A légitársaság korábban is kínált egyes gépein fedélzeti internetszolgáltatást a Connexion by Boeing technológiával, de ez 2006-ban megszűnt. Az újrainduló FlyNet technikai hátterét már a Panasonic Avionics biztosítja, a cég folyamatosan szereli fel az interkontinentális útvonalakon közlekedő gépeit a szükséges berendezésekkel, ígérete szerint 2011 végére az összes hosszú távú járat fedélzetén elérhető lesz a világháló.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról