Szerző: Bizó Dániel

2010. október 18. 15:52

Csak a címke marad Sony a tévéken

Drasztikus kiszervezési programot folytat a Sony az LCD-tévék termelési költségének lefaragása érdekében. A vállalat számára ez nem ismeretlen terület, ugyanakkor eddig nem látott sebességgel és mértékben támaszkodna bérgyártókra a televíziók területén.

A Sony eddig is alkalmazott bérgyártókat Bravia LCD-tévéinek gyártásához, ennek aránya azonban tavaly még az egy negyedet sem érte el, idén pedig már a 40 százalékot, becslik piaci elemzők, mint például a DisplaySearch. Ez az arány az idei tranzakciókat követően jövőre akár a 80 százalékot is elérheti az iparági vélemények szerint, vagyis a Sony lényegében két év alatt megfordítaná a házon belüli és házon kívüli tévégyártás arányát. A Sony idén 25 millió LCD-tévé értékesítésével kalkulál, amelyből 10-12 millióra rúghat a bérgyártók által összeszerelt modellek volumene.

Kivonul a gyártásból a Sony

Tavaly a Sony eladta mexikói gyárát a tajvani Foxconnak (Hon Hai Precision Industries csoport), majd idén tavasszal szlovák üzemét is, amely Nyitrán található. Ezt követően nem volt túlságosan meglepő, mikor egy hónappal ezelőtt bejelentette, hogy megszabadul spanyol gyártói létesítményétől is, amelyet a Ficosa és COMSA EMTE páros számára értékesített.

A vállalat jövőre, az LCD-tévépiac növekedésével összhangban 35-40 millió közti volumennel kalkulálhat, így a bérgyártók számára nagyjából 25-30 millió Sony LCD-tévé legyártására nyílik lehetőség. Ezek körülbelül fele a Sony által házon belül tervezett, de a bérgyártó által félkész alkatrészekből összeszerelt, míg az olcsóbb modellek esetében a Sony már a tervezést is kiadja a kezéből.

A Sony törekvéseinek legnagyobb nyertese a két tévéüzemet is átvevő Foxconn lesz, amely a tajvani Digitimes magazin forrásai akár 18 millió tévére is kaphat jövőre megrendelést, amennyiben a japán cég marketingtervei teljesülnek, de a szintén tajvani Wistron is hozzájuthat akár egy 8 milliós rendelésállományhoz. A lap úgy tudja, felső kategóriás modellek gyártásából is kiveszi a részét majd a Foxconn. A Sony nincsen egyedül, a Philips már két éve meghaladta a 60 százalékos kiszervezettségi arányt, de az egész iparra jellemző a kiszervezés fokozódó aránya, ahogyan a költségnyomás erősödik, a bérgyártók pedig egyre magasabb minőséget tudnak produkálni.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A japán céget a tévés üzletág nyereségessé tétele hajtja, miután évek óta a veszteségeket halmozza. A válsággal drámaian megerősödött jen nagyban aláássa a japán cégek exportjának versenyképességét, különösen a koreai cégekkel szemben, mint a Samsung Electronics és LG. Howard Stringer Sony-vezér, aki az első külföldi a japán óriás élén, hatalmas hangsúlyt fektet a szervezet működésének racionalizálásába, amelynek részeként csökkenti a üzemek számát, és növeli a bérgyártók szerepét.

A Sony az LCD-paneleket elsősorban a Samsungtól és az AU Optronicsstől szerezte be korábban, míg az legújabb, nagyméretű modelljeiben Sharp modulok is fellelhetőek a két cég stratégiai megállapodása értelmében. A Sony ipari designnal és egyedi vezérlőelektronikai  megoldásokkal igyekszik megkülönböztetni magát. Az iSuppli úgy becsli, hogy idén minden harmadik LCD-tévét bérgyártó szerelt össze, míg a következő években ez az arány megközelíti a 40 százalékot is. Látszik, hogy az átlaghoz képest a Sony sokkal agresszívebbé vált, hogy vissza tudja állítani költségbeli versenyképességét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról