Szerző: Dojcsák Dániel

2010. október 15. 12:38

Elveszítheti varázsát a Blackberry

A Research in Motion a legtöbb ember fejében úgy él, mint "A" vállalati okostelefon. Ez nagyjából mostanáig igaz is volt, hiszen a Blackberry mobilok és a mögötte álló infrastruktúra képes volt világszerte biztosítani azt a biztonságot, amit egy nagyvállalati környezet megkövetel.

Manapság viszont elsősorban a felhasználók nyomása miatt a többi platform is felzárkózott, így azok a funkciók, képességek megoldások, amik megkülönböztették eddig a RIM eszközeit a versenytársaktól, már alapvetővé váltak a többi vezető felületen is. Az Android és az iPhone ma már képes megvalósítani a biztonságos vállalati kommunikációt úgy, hogy közben a felülete adott esetben sokkal barátságosabb, és közelebb áll a felhasználók igényeihez.

A RIM az egész üzleti modelljét arra építette fel, hogy egy egyedülálló mobilos üzenetküldő és e-mail rendszert épített fel, amit megfűszerezett a nagyvállalati felhasználók igényeinek megfelelő szoftverekkel, funkciókkal és hardverkialakítással. Nem véletlen, hogy az Egyesült Államokban az okostelefon piacon 39 százalékos részesedéssel a legnépszerűbb platform. Számtalan olyan vállalat van, ahol a Blackberry az egyetlen márka, amit választhatnak a céges felhasználók, s a teljes biztonsági és menedzsment rendszer erre van beállítva.

A dolgozók követelik az iPhone-t

A nyomás viszont egyre nagyobb, s az elmúlt években először az iPhone-t, majd az Androidot is sikerült sok helyen "kikönyörögnie" a dolgozóknak. Az új trend inkább az, hogy a felhasználó bármilyen mobil eszközt választhat, majd az informatikai részleg kitalálja, hogyan lehet beilleszteni azt a professzionális környezetbe. A Forrester Research nemrégiben megjelent tanulmánya szerint az iPhone és az iPad egyébként megfelelően biztonságos.

"A választás, hogy egy cég melyik mobil eszközt fogja támogatni, már nem az informatikai vezető irodájában dől el" - mondta John Herrema, a Good Technology vállalati stratégiáért felelős alelnöke. A Good Technology nagyvállalati környezetbe szállít mobil eszköz menedzsment és mobil biztonsági megoldásokat, és azt látják, hogy egy óriási váltás következett be, amit a vállalatoknak el kell fogadniuk. Az okostelefon-összetétel meghatározása már nem több ezer darabos tender, hanem az adott felhasználó egyedi döntése a boltban. A RIM számára ez azért kellemetlen, mert igaz, hogy a Blackberry még mindig mintaszerű megoldás, ha a biztonságról van szó, de a cégek már nem hagyják figyelmen kívül a dolgozóik igényeit, amikor azok a saját mobiljukat akarják munkára is használni.

Nincs értelme a kizárólagosságnak

Az Egyesült Államokban tucatjával kezdenek eddig kizárólag Blackberry-t támogató vállalatok engedélyezni más platformokat is. Minden esetben a felhasználók gyakoroltak egyre nagyobb nyomást a vállalatra, és attól függetlenül, hogy pénzügyi, egészségügyi vagy építőipari vállalatról van szó, egyre több alkalmazott akarta az iPhone-ját, iPad-jét vagy androidos mobilját bevonni a vállalati hálózatba. Sok helyen volt jellemző, hogy a dolgozók szinte mindegyike két okostelefonnal a zsebében járt-kelt, de a legtöbben ezt kényelmetlennek találták, a kettő helyett egyet szerettek volna.

Habár a statisztikák és a jelentések általában különválasztják az otthoni felhasználót és a vállalati munkást, de valójában nincs két ilyen kaszt. Aki nagyvállalatnál dolgozik, annak is van magánélete, az igényei nem különböznek attól, amit általában a fogyasztói piacról mondunk. Sőt, az informatizált vállalati környezetben szocializálódott emberek a magánéletükben is szívesebben használnak technológiát, így a játékosnak tartott iPhone is méltán népszerűbb ezekben a körökben.

Fogyasztók kegyeit keresve

A RIM számára ezért is volt szükséges egy saját tablet gép bemutatása, ugyanis meg kellett akadályozni, hogy a nagyvállalatok, a RIM legjobb vevői, elkezdjenek pénzt allokálni iPad és androidos tabletek vásárlására. A pálfordulás, aminek eredménye a Playbook, viszont lehetséges, hogy túl későn érkezett. Az Apple iOS 3.1, illetve az Android 2.2 egyaránt olyan biztonsági funkciókat tartalmaz beépítve, ami a legtöbb nagyvállalatnál már bőven elegendő.

Kezdetben sem az iPhone, sem az Android nem rendelkezett ezekkel a képességekkel, de mindkét platform fejlesztői pontosan látták, hogy melyik irányba érdemes fejleszteni. Emellett megjelentek az olyan biztonsági beszállítók, akik a két új platformon is képesek titkosított üzenetkezelést és a RIM háttérhálózatához hasonló szerver architektúrát kínálni, sőt az iOS, Android és Blackberry mellett, egyidejűleg támogatnak még akár Symbian, Windows Mobile és Palm eszközöket is.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ennek ellenére a legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a Blackberry nem fog eltűnni a vállalati piacról, legalábbis nem egyhamar. Még mindig jelentős számú vállalati felhasználó van, aki szereti a Blackberry felületét, kezelését és hangulatát. Sőt, a RIM igyekszik a fogyasztói igények felé nyitni, s nem csak a tablet géppel, de az új okostelefon operációs rendszer verzióval és az érintőkijelzős készülékekkel is ezt erősíti.

A RIM továbbra is fontos szereplő marad, viszont a verseny élesedik majd. Leginkább az várható, hogy akik eddig is Blackberry-t használtak azoknak csak egy kisebb része migrál majd át egy másik platformra rövid időn belül, viszont mivel a lehetőségek nyitottá válnak, ezért a nagyvállalatokon belül sokkal több dolgozó fér majd hozzá mobilról is a dolgaihoz, s ők általában valamelyik alternatív platformot használják már jelenleg is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról