Szerző: Bodnár Ádám

2010. október 8. 17:18

Az Oracle megemeli a MySQL árát

Áremelkedés várható az Oracle kezébe került MySQL-nél, drágulni fognak a nyílt forrású adatbázis vállalati verziójához megvásárolható támogatási szolgáltatások és kikerülnek a kínálatból a legolcsóbb support csomagok.

Nem lesz többé olcsó támogatás

Az Oracle képviselői levelet küldtek a nyílt forrású adatbázis vállalati felhasználóinak, a Register és más lapok által megszellőztetett dokumentum szerint egy-két hónapon belül drágulás várható. A MySQL csomagok ára az elmúlt hat évben változatlan maradt, a következő árlistán azonban már magasabb összegek fognak szerepelni, az új árlista hamarosan várható.Hogy mekkora lesz az áremelés, egyelőre nem tudni. Egyes vélemények szerint az Oracle a MySQL esetében is a processzorok számához fogja kötni az árazást, mint ahogy azt az Oracle adatbázis esetében is teszi.

Ennél talán sokkal fontosabb, hogy a levél szerint meg fognak szűnni a legolcsóbb támogatási csomagok. A MySQL Enterprise felhasználói jelenleg négy támogatási csomagból választhatnak, a legolcsóbb (Basic) 479 euróba kerül évente egy szerverre, a második legolcsóbb (Silver) éves ára pedig 1599 euró dollár. Ez a két konstrukció meg fog szűnni, hamarosan csak a Gold és Platinum csomagok lesznek elérhetők, ezek évente 2399 euróba, illetve 3999 euróba kerülnek jelenleg.

A Gold csomag tartalmazza a MySQL Enterprise Monitor majdnem összes képességét, a Platnium pedig az összeset. Mindkét támogatási csomagban korlátlan mennyiségű incidenskezelés, 7x24 órás telefonos ügyfélszolgálat, 2 vagy 1 órás (vészhelyzet esetén 60 vagy 30 perc) reakcióidő foglaltatik benne, valamint távoli hibakeresés, akár távoli telepítés, a Platinum esetében pedig az adatbázis konfigurációjának távoli ellenőrzése és beállítása is szerepel. A MySQL támogatási csomagok közötti eltérésekről itt lehet részletesen olvasni.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A levélben az Oracle azt tanácsolja azoknak a felhasználóknak, akik Basic vagy Silver támogatási csomaggal rendelkeznek, hogy még az áremelés és a support konstrukciók módosítása előtt kössenek újra támogatási szerződést, így legfeljebb 3 évig maradhatnak a meglevő csomagban. Ugyanígy azoknak az ügyfeleknek, akik új MySQL telepítések előtt állnak, érdemes lehet még a rövidesen esedékes áremelés előtt megvásárolni az új licenceket.

Nem ígérték hogy nem drágul

Amint az ismert, a MySQL volt a mérleg nyelve az Oracle-Sun összeolvadás során, az Európai Bizottság a nyílt forrású adatbázis kapcsán indított szigorú vizsgálatot a tranzakció miatt. egy tíz pontból álló nyilatkozatot tett közzé, amelyben többek között vállalta, hogy továbbra is megmarad nyílt forrású, GPL alatt licencelt szoftverként a MySQL és elérhetők lesznek a különféle adattároló motorok (storage engine) kapcsolódását lehetővé tevő interfészek is. Ígérete szerint a szoftver dokumentációját is folyamatosan karban tartja és ingyen elérhetővé teszi a cég. Az Oracle emellett vállalta, hogy a következő években rendre több pénzt fordít majd a MySQL fejlesztésére annál a 24 millió dollárnál, amennyit a Sun Microsystems erre költött a legutolsó évben. Azt a cég azonban sosem ígérte, hogy nem emel árat.

A szoftvervállalat láthatóan a MySQL-lel is ugyanarra készül mint amit megtett a Sun szerverek támogatásával. A lépéstől az Oracle nyilvánvalóan a támogatási bevételek növekedését várja, akár azon az áron is, hogy egyes ügyfelek lemorzsolódnak, elpártolnak. A Sun és a MySQL valószínűleg sok adatbázist adott el támogatás nélkül vagy alacsony szintű, olcsóbb támogatási csomagokkal, amivel olyan vevőket szerzett, akiket aztán képtelen volt gazdaságosan kiszolgálni és végeredményben veszteséget termeltek. Az Oracle ezzel szemben a prémium szolgáltatásokat igénylő és azokat megfizetni hajlandó ügyfelekre koncentrál, akiket nyereségesen tud kiszolgálni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról