Szerző: Bodnár Ádám

2010. szeptember 21. 16:54

Az üzleti intelligencia területén vásárol az IBM

Nem csillapodik az IBM étvágya, a második legnagyobb informatikai vállalat 1,7 milliárd dollár készpénzért felvásárolja a Netezzát, amely adattárház-gépeket és üzleti elemző szoftvereket fejleszt.

Az IBM 1,7 milliárd dollárért bekebelezi a Netezzát, amely kimondottan adattárházakhoz fejleszt saját hardveren alapuló megoldásokat, illetve üzleti intelligencia szoftvereket gyárt.A részvényenként 27 dolláros vételárat készpénzben egyenlíti ki. A két cég már aláírta a felvásárlásról szóló szándélnyilatkozatot, de a Netezza részvényeinek árfolyama közben az IBM által ajánlott ár fölé emelkedtek, ami arra enged következtetni, a részvényesek egy jobb ajánlatra várnak.

A Nagy Kék 2007-ben lépett be az üzleti intelligencia szoftverek területére, miután 5 milliárd dollárért megvásárolta a terület egyik vezetőjét, a Cognost. Az üzleti intelligencia néhány év alatt a modern vállalatirányítás kulcselemévé vált, ahogyan az egyre duzzadó adathalmazokból a vezetőknek, döntéshozóknak értelmes, értékes információkat kell kinyerniük, és a szervezet teljesítményét nyomon követniük. 2009-ben az IBM az SPSS akvizíciójával erősített, amivel adatbányászati, elemzési, döntéstámogatási technológia birtokába jutott.A Nagy Kék az elmúlt évek során összesen 12 milliárd dollár értékben 23 olyan céget vásárolt, amely üzleti analitikai területen tevékenykedik.

Az elmúlt öt évben a neves üzletiintelligencia-szállítók szinte mindegyike megszűnt önálló cégként létezni és valamelyik informatikai óriásvállalatba tagozódtak be. A folyamat 2007-ben kezdődött, amikor az SAP 4,8 milliárd euróért megvette a francia Business Objects vállalatot, az Oracle 3,1 milliárd dollárért felszippantotta a Hyperiont, az IBM kezébe került a Cognos, A nagyok között az egyedüli független szállító a SAS Institute, amely a Gartner szerint az SAP és az Oracle mögött a harmadik legnagyobb BI-szoftverszállító volt, megelőzve az IBM-et és a Microsoftot, amely a DATallegro bekebelezésével erősít ezen a területen.

Az IDC szerint az üzleti intelligencia eszközök piaca 2009-ben a válság miatt mindössze 2,9 százalékkal 8,1 milliárd dollárra bővült, de 2014-re a piac mérete el fogja érni a 11,3 milliárd dollárt - a piac növekedési üteme azonban nem jelzi jól az üzleti intelligencia terjedésének gyorsaságát, az árverseny ugyanis lefojtja a gyártók ilyen bevételeinek bővülését. Jó példa erre egyébként az Oracle-féle Exadata piacra kerülése, a kommersz hardverekből felépülő készülék a versenytárs berendezéseknél jóval olcsóbb, amit az olyan cégeknek is követnie kell az árképzésükkel mint amilyen a Teradata és a Netezza.

A tíz évvel ezelőtt alapított Netezza adattárház-gépeivel teljesen új piacot hozott létre, de ma már olyan versenytársakkal kell megküzdenie mint a Teradata, vagy éppen a területre az Exadatával két éve behatoló Oracle. A Netezza adattárház-gépeinek érdekessége, hogy a blade-jein az Intel Xeon chipek mellett saját programozható kapumátrixok is helyet kaptak, amelyek a komplex adatszűrési algoritmusok végrehajtásáért, illetve adatok be- és kitömörítéséért felelősek. Ez tehermentesíti az Intel Xeon processzorokat, így összességében nagyobb teljesítmény érhető el. A TwinFin névre keresztelt eszközök felhasználói a világ legnagyobb vállalatai, köztük pénzintézetek, távközlési szolgáltatók, egészségügyi intézetek és kereskedelmi láncok, főképp az Egyesült Államokból.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról