Szerző: Bodnár Ádám

2010. szeptember 10. 09:18

Vezetőváltás a Nokiánál

A Nokia közölte, szeptember 20-án távozik a cég éléről Olli-Pekka Kallasvuo elnök-vezérigazgató, akinek az utóda a Microsoft üzleti szoftvereiért felelős részlegét vezető Stephen Elop lesz.

Régóta érik a vezérváltás a finn mobilgyártónál, már júliusban is felreppentek olyan pletykák, amelyek szerint a Nokia új elnök-vezérigazgató keresésébe kezdett. Az egyedüli meglepetést talán csak az jelenti, hogy a távozást ilyen későn jelentette be a vállalat, ennek hátterében minden bizonnyal az áll, hogy az utód megtalálása nem volt egyszerű feladat. A Wall Street Journal már júliusban arról cikkezett, hogy a Nokia igazgatótanácsa eldöntötte Olli-Pekka Kallasvuo leváltását és új vezér keresésébe fogott.

Nehéz időszak

A cégen belül csak OPK-ként emlegetett vezető regnálása alatt a Nokia folyamatosan szenvedett - persze igazságtalanság lenne ezt pusztán a vezető számlájára írni, hiszen az elmúlt négy évben olyan potens versenytársak jelentek meg a mobilpiacon mint az Apple és a több jelentős gyártót maga mellé állító Google. A Nokia vezérének hibája, hogy a vállalat nem reagálta le megfelelően ezeket a fenyegetéseket, késve követte a technológiai változásokat (pl. érintőkijelzős készülékek előretörése) és a szoftveres innovációt is láthatóan elhanyagolta.

OPK 1980-2010

Olli-Pekka Kallasvuo, vagy ahogy a vállalaton belül hívják, OPK pont 30 évet dolgozott a Nokiánál, 1980-ban csatlakozott a céghez jogászként. Az évek előrehaladtával folyamatosan emelkedett a ranglétrán, 1992-ben pénzügyi vezérigazgatóvá nevezték ki, 2004-ben a mobiltelefonokkal foglalkozó részleg élére állt, 2006-ban pedig átvette az egész vállalat irányítását.

A cég jól megérezte, hogy a telefonpiacon egyre fontosabbak lesznek a készülékekhez adott szolgáltatások, azonban megfeledkezett arról, hogy a felhasználók ezeket a szolgáltatásokat olyan érintőképernyős telefonokról szeretnék elérni, amelyek korszerű, stabil és gyors szoftverplatformot futtatnak. Az Apple az eltelt négy év alatt számos jelentős frissítést végrehajtott mobilos szoftverplatformján, a Google nulláról indulva a legígéretesebb operációs rendszerré fejlesztette az Androidot, ezalatt a Nokia által preferált Symbian OS csak szabad szemmel szinte láthatatlan frissítéseket kapott.

A vállalat online szolgáltatásaival sem tudott áttörést elérni, zeneboltjának és alkalmazás-piacterének sikere nem említhető egy napon sem az Apple iTunes-App Store elsöprő népszerűségével annak ellenére, hogy a Nokia egy nagyságrenddel több készüléket értékesít mint amerikai riválisa, vagyis potenciálisan sokkal több ügyfelet érhet el. A Nokia Ovi Store még az Android Markettel és a BlackBerry App Worlddel szemben is alulmarad, ha az elérhető szoftverek számát vesszük alapul.

A Nokia egyik bűne, hogy túl későn, csak 2008-ban vásárolta ki a Symbiant és vitte házon belülre a fejlesztés irányítását, eddigre az Apple iPhone OS és az Android már behozhatatlannak tűnő előnyre tettek szert az innovációs versenyben. A Nokia bár eladási darabszámokat tekintve vezető az okostelefonok piacán, de minden erőfeszítése ellenére nem képes figyelmet generálni és a trendeknek csak követője, nem alakítója többé. A Millward Brown 14,9 milliárd dollárra taksálja a Nokia márkaértékét, ami 58 százalékkal kevesebb mint tavaly - a Top 100 listán levő márkák közül a Nokia esett vissza a legnagyobbat egy év alatt. A Samsung ugyanekkor 80 százalékot erősödött.

A vállalat másik alapvető problémája abból fakad, hogy gyakorlatilag nincs jelen az amerikai piacon, így az ott kialakuló, és az Európára is átterjedő okostelefonos trendek fenyegetésére sem tud reagálni, nincsenek meg hozzá az eszközei, mivel nem tud magának jelenlétet felépíteni a világ legnagyobb egységes piacán - enélkül pedig szinte esélytelen, hogy a fejlesztők körében elsődleges platformnmá váljon. Stephen Elop leigazolása a Microsofttól azt jelzi, a vállalat nem adja fel az amerikai piacért folytatott küzdelmet. A kanadai születésű Elop a Microsoft előtt számos technológiai vállalatnál, többek közt a Juniper Networksnél, az Adobe-nál és a Mactomediánál töltött be felsővezetői pozíciókat.

Az árazópisztoly az egyetlen fegyver

A Nokiának elengedhetetlenül szüksége van a vérfrissítésre és a szemléletváltásra, a vállalat ugyanis teljesen lemaradóban van az okostelefonok innovációs versenyében az olyan konkurensekkel szemben mint az Apple vagy akár az Androidot fejlesztő Google. A cég ugyan a legnagyobb mobilgyártó a világon, de részesedése folyamatosan apad, miután a legnagyobb növekedést produkáló szegmensben, az okostelefonok között nem tud lépést tartani a konkurenciával, a tömegtelefonok piacán pedig olyan erőteljes versenyzőkkel csatázik mint a Samsung és az LG.

A vállalat egyetlen fegyvere a méretgazdaságosságból adódó árelőny lett, ez pedig felemészti a profitot - az idei második negyedévben 10,3 milliárd eurós forgalom mellett mindössze 660 milliós üzemi eredményt tudott kipréselni magából ami éves szinten 15 százalékos csökkenést jelent. A készülékértékesítés nyeresége 19 százalékkal zuhant egy év alatt. A Nokia helyzetéről sokat elmond, hogy mobiltelefonjainak átlagos eladási ára a legutóbbi negyedévben 60 euró volt, ami messze a legalacsonyabb az egész iparban. Mindez azt jelzi, hogy Nokiát ma többségében azok vásárolnak, akiknek nincsenek kifinomult igényeik, és költeni sem igazán akarnak mobilra.

A Nokia jövő héten Londonban tartja éves dzsemboriját, a Nokia Worldöt, ahol bemutazkoznak a cég új fejlesztései, köztük a régóta várt Symbian^3 operációs rendszerre épülő N8, amelytől az áttörést várja a cég. Hogy az N8-at még Kallasvuo, vagy már Elop mutatja-e be a nagyközönségnek, nem tudni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról