Szerző: Bodnár Ádám

2010. szeptember 9. 09:12

Kitalálja felhasználóinak gondolatát a Google

Megmutatta a Google, hogyan képzeli el a webes keresés jövőjét: az Instant használatakor már a keresőszavak begépelése közben megjelennek a találatok, a felhasználónak még az Entert sem kell leütnie.

A Google tegnap bejelentette Instant szolgáltatását, amely nem a keresőszavak beírása és az Enter billentyű leütése után jeleníti meg a találatokat, hanem már gépelés közben láthatóvá teszi azokat - akár az első karakterek begépelése után megjelenhet a keresett weboldal vagy információ, ahogy az a www.google.com angol nyelvű oldalán már ki is próbálható.

Instant találatok

A vállalat szerint ezzel a megoldással rendeget időt spórolhatnak meg a kereső felhasználói, egy keresés 2-5 másodperccel lesz rövidebb a jelenlegi átlagos 25 másodpercnél, amelyet egy keresés lefuttatására és a találat kiválasztására fordítanak.Ebből a kulcsszó beírása átlagosan 9 másodpercig tart, az Enter lenyomása után a Google 3 tizedmásodperc után szállítja a találatokat, amelyek átnézésével a felhasználók 15 másodpercet töltenek. A vállalat szerint az Instant lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a keresőkifejezések kombinációja helyett a megjelenő eredményekre és a keresett információ megtalálására koncentrálhassanak.

Az Instant használatához a felhasználónak be kell lépnie saját Google fiókjába, ennek nyilvánvalóan az az oka, hogy a működéshez ismernie kell a keresési szokásokat és előzményeket, az Instant a korábbi keresések alapján tudja megtippelni, hogy mik lehetnek a következő kulcsszavak. Az azonnali kereső elsőként a Google amerikai felhasználói számára lesz elérhető, a további országokban a következő hetekben aktiválják a szolgáltatást. A Google Instant természetesen ki is kapcsolható, akik ragaszkodnak a megszokott felülethez és működéshez, továbbra is használhatják azt is.

A vállalat szerint a kulcsszavak beírása közben a találatokat figyelve a felhasználók "menet közben" módosíthatják, finomíthatják a keresést annak függvényében, hogy pontosan mire is kíváncsiak. A Google keresője már jelenleg is képes arra, hogy kulcsszavak beírásakor folytatásként a leggyakrabban beírt kifejezéseket ajánlja fel (Search Suggestions), innen felhasználói szempontból már csak egy kis továbblépés, hogy ne keresőkifejezések, hanem egyből a találatok jelenjenek meg.

A másik oldalról persze egyáltalán nem kis lépésről van szó, az Instant működéséhez villámgyors adatfeldolgozási képesség és pontos nyelvi elemzés szükséges - kíváncsian várjuk, hogy a Google szolgáltatása magyarul is olyan jól működik-e majd mint angolul vagy a többi világnyelven. A tegnapi bejelentés során Marissa Mayer, a Google keresési részlegének vezetője elmondta, tisztában vannak vele, hogy az Instant jelentősen megnöveli a terhelést a szervereken, ennek kiküszöbölésére a végletekig optimalizálták a rendszert.

Jó vagy rossz?

A Google pénzügyi teljesítményét figyelő elemzők szerint az Instant komoly hatással lehet a vállalat bevételtermelő képességére is. A cég forgalmának túlnyomó többsége a keresési találatok mellett megjelenő hirdetésekből folyik be. Az Instant használatával ugyan jóval több hirdetés jelenhet meg, azonban ezek szinte csak felvillannak, ahogy a felhasználó tovább folytatja a szavak gépelését, mindig újak és újak jelennek meg, vagyis ezeket a hirdetéseket valószínűleg észre sem fogja venni senki.

Az elemzők aggódnak és attól tartanak, kevesebb átkattintás érkezik majd a találatok mellett megjelenő reklámokra. A keresés felgyorsításával azonban a Google pont azt próbálja elérni, hogy a felhasználók még több keresést tudjanak végrehajtani adott idő alatt, így több találat jelenik meg és több reklám, amire potenciálisan kattintani lehet - ráadásul mivel a felhasználó folyamatosan alakította a keresőkifejezést, valószínűleg a számára leginkább releváns találatokat kapta, a leginkább releváns hirdetésekkel együtt.

A cég által megadott adatokból kiindulva eddig öt keresés lefuttatásához 125 másodpercre volt szükség, az Instantnak köszönhetően ennyi időbe már 6 keresés is beleférhet, vagyis adott idő alatt több, potenciálisan érdekes reklámot tud megjeleníteni a kereső. Az Instant bekapcsolásával egyszerűen gyorsabban pörögnek a keresések. Mayer elmondása szerint az Instant hamarosan a Google webes keresője mellett a Chrome böngészőben is megjelenik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról