Szerző: Dojcsák Dániel

2010. szeptember 3. 14:22

IFA: három dimenzió és négy szín a Sharp tévékben

Hasonlóan a többi gyártóhoz, a 3D-re és a tévékre telepített alkalmazásokra építi stratégiáját a japán Sharp is. Hiroshi Sasaoka, a cég európai vezérigazgatója a HWSW-nek a berlini IFA-n elmondta, hogy 2012-re a nagy méretű kijelzők piacán már arra számítanak, hogy az eladott tévék fele 3D-s lesz.

A legnagyobb kérdés jelenleg, hogy a most még csak a csúcskategóriában jelen levő 3D képesség mikor ér le a tömegpiacra is. A mostani helyzet ugyanis egyfajta 22-es csapdája, hiszen alig van elérhető 3D tartalom, mindössze 13 Blu-Ray 3D film van forgalomban, illetve alig egy tucatnyi 3D-s tévécsatorna van világszerte, ezek is többnyire különböző országokban, s más-más szabványokat használva. A tartalomipar pedig nem fog mozdulni addig, amíg nem számíthat jelentős eladásokra, a készülékek száma pedig akkor nőhet meg, ha lesz elegendő tartalom és a készülékek ára is az elfogadható szintre csökken - az árat pedig nagyban befolyásolja az eladott mennyiség is.

2012 - nem a világvége, hanem a 3D-tévé korszak jön el

Ennek ellenére a 46 hüvelykes kategóriával kapcsolatban a Sharp már bizakodó. A teljes piac tekintetében míg idén a 3D-képes tévék alig 3 százalékot tettek ki ebben a méretben, a 2012-es évben a 46 hüvelykes Sharp tévék több mint fele már tudni fogja a térhatású megjelenítést, véli Sasaoka.

A cég persze belátja, hogy a magas ár és a kevés tartalom komoly akadályozó tényezők, éppen ezért nem is várnak egyelőre nyereséget belőle, egyfajta jövőbeni befektetésnek tekintik a 3D-t. 2012 után viszont a tervek szerint már a középkategóriában is lesz 10 modell, amely 3D-s lesz. Erre az évre a Sharp már 10 millió darab 3D-s tévé eladásával kalkulál. Valószínűleg ez hozza majd meg a teljes áttörést, s ekkorra már a legtöbb gyártónál hasonló lesz a helyzet a modellkínálat és a kereslet tekintetében is.

Az európai tévépiacon 10 százalékos részesedéssel rendelkező Sharp kutatásokat is végez a 3D-felhasználásról. A franciaországi tapasztalatok azt mutatják, hogy a 3D-s tévével rendelkező háztartásokból pár héttel a vételt követően további szemüvegeket vásároltak, ami azt jelenti, hogy a családi szemüveges mozizásra tényleg van igény, és a tulajdonosok valóban használják 3D-s megjelenítést.

Változik az attitűd

Újdonság, hogy a Sharpnál is megjelenik az őszi modellekkel a Samsungnál már látott 2D-3D konverter. A cég ezzel együtt belevágott az alkalmazásokat futtató online tévéplatform értékesítésébe is. Fél évvel ezelőtt a magyarországi sajtótájékoztatón még azt mondták a cég képviselői, nem szeretnének a felhasználókra erőltetni ilyan funkciókat, inkább abban az elvben hittek, hogy a csatlakoztatott Blu-ray lejátszó, házimozi PC vagy egyéb eszköz legyen az interaktív platform alapja, s a vásárló tudja kiválasztani, hogy melyiket szeretné használni.

Ezzel szemben Sasaoka a HWSW kérdésére elmondta, hogy a jövőben ők is kiemelt területként kezelik a tévére telepíthető alkalmazásokat. Ennek megvalósulása a most bemutatkozó Aquos Net+ funkció, amely nagyjából megegyezik a Samsung Internet@TV megoldásával, igaz a Sharp nem saját maga készítette ezt a felületet, hanem a holland Philips cégtől licenceli. Itt is kap a vásárló a tévére előre telepített programokat, illetve később tölthet is le újakat. Egyelőre csak 46 alkalmazás van a kínálatban, de ez hétről-hétre változik - év végére a cél a 160-as szám átlépése. Jelenleg a fókusz inkább a szórakoztató alkalmazásokon van, Japánban a felhasználók a játékokat, sportjátékokat részesítik előnyben. Az egyelőre elhanyagolt tartalomszolgáltatási terület miatt sem kell azonban aggódni, mert folyamatban vannak tárgyalások VoD szolgáltatókkal, mint a Netflix, Hulu - igaz, ezek tipikusan csak az Egyesült Államokban elérhetőek. A Warner Brothers-szel már nyélbe is ütöttek egy megállapodást, ami elméletileg nem csak az USA-ra és Japánra, hanem Európa egyes országaira is vonatkozik majd.

10 sorozat, 28 modell

A tartalom és az alkalmazások mellett a vásárlók döntését az ár mellet továbbra is leginkább a megjelenítő műszaki képességek befolyásolják. A Sharp az IFA-ra 10 sorozat 28 új modelljével érkezett, lefedve a csúcskategóriától az egyszerűbb, univerzális igényeket kielégítő 32 hüvelykes kategóriáig mindent. Az idei CES-en bemutatott négyszínű ledes megoldásé volt a főszerep, amiből normál 2D-s és 3D-s verziók is megjelentek. Az Aquos Quattron nevű RGBY megoldás lényege, hogy a szokásos három alapszín, a vörös, a zöld és a kék mellett negyedikkel, sárgával is operál, így pontosabban keveri ki a színeket. Az új színszűrő mellé fejlettebb, nagyobb fényhatékonyságú LCD-gyártástechnológia és LED háttérvilágítás társul.

Vannak területek, ahol a Sharp igyekszik a többiek elé kerülni. Bemutattak például egy 3D-s okostelefon koncepciót is, amely a Sharp saját fejlesztésű 3D-kijelzőjével rendelkezik, másrészt a dupla kamerája is képes sztereó felvételt készíteni. A megoldás érdekessége, hogy a térhatáshoz nem szükséges szemüveg, cserébe érzékeny a 3D-kép a betekintési szögre - ilyen Sharp panelt kap majd a Nintendo 3DS is. A mobilról nem derültek ki pontos részletek, nem lehet tudni, hogy amennyiben gyártásba kerül, akkor a mobil milyen platformot használ majd, mikortól forgalmazzák, sem azt, hogy hol. Előfordulhat, hogy indulásként a Sharp ezt megtartja a japán piacra, s hozzánk egyáltalán nem fog eljutni.

A projektoroknál még várni kell a térhatásra

Ugyanígy a 3D dominál a projektor részlegen is, s egy sejtelmes "hamarosan" kitétel mellett a Sharp stand egyik eldugott, sötét helyén projektorral vetített 3D-t élvezhetnek az IFA-ra látogatók. A 3D-s vetítéssel kapcsolatban a HWSW megkérdezte a házimozi projektor kategóriában piacvezető Epsont, hogy mikor várhatóak komoly 3D-s termékek. A válasz az volt, hogy ugyan egyes gyártók próbálkoznak, de jelenleg nincs olyan tecnhológia, amivel jó minőségben lehetne 3D-s képet projektorral vetíteni. A side-by-side megoldás esetében a felbontás feleződik meg, az aktív záras LCD-szemüveg használatával pedig a fényerő csökken körülbelül a harmadára.

Az Epson szerint egy 1000 lumennel vetítő projektor effektív fényereje 3D-s képnél 2-300 lumenre csökken, ami viszont már sötét szobában is nagyon rontja a teljesítményt. Ezért döntött úgy a német cég, hogy az előzetes ígéretekkel ellentétben egyelőre nem mutatja be 3D-s projektorát. A döntésnél közrejátszott a technológiai nehézségek mellett a fentebb már említett másik két ok is, miszerint a vásárlók nagy részének még nincs valós igénye (vagy pénze) a 3D-re, illetve hogy tartalom sincs elegendő.

Ehhez képest az IFA-n a megjelenítőket gyártó vagy forgalmazó cégek kivétel nélkül a 3D-re hegyezték ki a kommunikációjukat. Ez akkor is igaz, ha szinte mindenhol belátták, hogy valós vásárlói tömeg nincs egyelőre a 3D mögött. Arra viszont tökéletes ez a felhajtás, hogy újra felkeltse a figyelmet a tévék és egyéb megjelenítők iránt. Annak ellenére, hogy a 3D téma nem kecsegtet sok perspektívával a következő 1-2 évre, az internet csatlakozási képességek, a jobb képminőség, a korábbiaknál is jobb színek, kontrasztarányok, az alacsonyabb fogyasztás és az egyre vékonyabb eszközök érdemesek arra, hogy a fogyasztók elgondolkodjanak az újabb beszerzéseken - bónuszként pedig egyre gyakrabban kapnak ehhez 3D-t is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról