Szerző: Dojcsák Dániel

2010. augusztus 19. 11:31

Elindult a Facebook Places

A Facebook valóban bejelentette saját lokációs szolgáltatását, amivel a felhasználóknak földrajzi helyzetüket oszthatják meg online. Ez egy kitűnő lehetőség a Facebooknak, hogy a valós és virtuális létet további szálakkal kapcsolja össze, és persze egy újabb necces pont a privát szféra védelmét szorgalmazók szemében.

Ahogyan az előző cikkünkben már előre jeleztük, a Facebook belépett az eddig a Foursquare és a Gowalla által uralt "check-in" szolgáltatások területére, s az egyébként éppen ébredező piacot vélhetőleg erőből tarolja majd le, kihasználva az 500 milliónál is több felhasználóból származó előnyeit. Arról egyelőre a cég nem nyilatkozott, hogyan tervez bevételt termelni ebből a funkcióból, de a megoldás magabiztosan ágyaz meg a Facebooknak, hogy vezető szereplője legyen a helyi információs szolgáltatásoknak és a helyi hirdetéseknek. Ezzel a lépéssel viszont nem csak a Foursquare-t hozza kínos helyzetbe, de akár a Google-t is megizzaszthatja.

Mindenki megmondhatja hol jár

Az új szolgáltatás neve Places, amit a felhasználók mobiltelefonjukon érhetnek el, s a mobil GPS-adatait, vagy a GSM-cellainformációkat alapul véve a Facebook felsorolja a közelben lévő üzleti egységeket, illetve címeket, ahová a felhasználó egy gombnyomással be tud jelentkezni, ennek tényét pedig a szokott módon megoszthatja ismerőseivel. Természetesen a bejelentkezések adataiból szemezgetve megkereshetjük ismerőseinket, akik a környékünkön tartózkodnak, csakúgy, mint a Foursquare-ben.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a szerdai sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a Places segít az embereknek kapcsolatban maradni, bárhova menjenek is, s nem csak akkor, ha a számítógépük előtt ülnek. A Places sikere pedig nem kérdéses, hisz amíg a Foursquare kidolgozta az alapokat, magához vonzotta a korai befogadókat és a kockázati befektetőket, addig a Facebook képes ugyanezt az érdeklődést kiterjeszteni a világon minden negyedik internetezőre, ha pedig a fejlett  nyugati világot nézzük, akkor minden másodikra. Igaz, a Facebooknak egyelőre az 500 millióból csak 150 millió olyan felhasználója van, akik mobilon is aktívak, ráadásul a Places indulásként csak az iPhone webes Facebook alkalmazáson belül elérhető és elméletileg csak az Egyesült Államokban. Persze biztosak lehetünk benne, hogy napokon-heteken belül ez változik majd és a Symbian, Windows Mobile, Bada, Blackberry és az Android sem marad ki a szórásból.

Megint nem tetszik a civileknek

Ezt a fejlődést már csak egy dolog előzheti meg, mégpedig a privát szféra védelmére kelő aktivisták és civil szervezetek aggodalmai. Egy 500 millió felhasználós rendszernek már a puszta léte is aggályos, de a Places bevezetése újabb olaj a tűzre, s már most támadják a céget. Nicole Ozer, az American Civil Liberties Union of Northern California képviselője azt sérelmezi, hogy ha a "here now", vagyis a "most itt" funkció aktiválva van, azaz a felhasználó automatikus bejelentkezést engedélyez, akkor az azon a helyen lévő összes többi felhasználó számára látható lesz.

Ez a Foursquare esetében is így volt, hisz ha bejelentkeztünk valahová, akkor az publikussá vált, s a profilunk láthatóvá vált a hely oldalát meglátogató emberek számára. Másrészt, ha valaki bekapcsolja az említett funkciót, akkor feltételezhetően azt szeretné, ha látható lenne mások számára, hogy épp hol van, ezért az aggodalom erőltetett. Ennek ellenére a kitartó tiltakozás és kötekedés szükségszerű lehet, hiszen ez az egyetlen kontroll, amivel ki lehet kényszeríteni az óriásszolgáltatóból, hogy óvatosabban kezelje a személyes adatokat.

A Facebook a bejelentéskor egyébként arról is szót ejtett, hogy a már meglévő hasonló szolgáltatások felé is nyitott, s elsősorban nem kihívóként lépne fel, hanem egy olyan szereplőként, aki be tudja hozni a lokációs szolgáltatások világába a kritikus tömeget. Gesztusként a Facebook megnyitotta a lokációs adatbázisát külső szolgáltatók felé, s a Foursquare-t és a Gowallát partnerként mutatta be.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról