Szerző: Dojcsák Dániel

2010. július 22. 14:56

Saját adatparkot épít a Twitter

A Twitter szolgáltatás egyik örök rákfenéje a megbízhatóság. Ez alatt persze nem a tartalmak igazságtartalmát értjük, hanem azt, hogy a szolgáltatás elérhető-e folyamatosan vagy sem. Az indulás utáni két évben rendszeres volt, hogy több órára kiesett a teljes rendszer, a leállásokkal szinte megtanultak együtt élni a felhasználók.

Az elmúlt időszakban ez a probléma már javult valamelyest, de továbbra is gyakori, hogy részben vagy egészben nem elérhető a Twitter. Legutoljára a foci VB akasztotta meg a szolgáltatást, hiszen akkor napokon keresztül jelentősen nagyobb forgalom érte az oldalt, illetve a meccsek alatt, azok szüneteiben, illetve a lefújás után, esetleg egy gól alkalmával tömegével írtak a felhasználók. A Twitter külön foci VB aloldallal készült, ahol összesítette az adott csapatokkal és meccsekkel kapcsolatos üzeneteket, ami még jobban kifacsarta szűkös erőforrásaikat, mivel sokan, akik egyébként nem használnak Twittert, szintén ott követték a valós idejű kommenteket.

100 millió felhasználóhoz már dukál a saját adatpark is

A szükséges konzekvenciák levonása után a szolgáltató végre úgy döntött, hogy eljött az ideje annak, hogy saját adatközpontokat hozzanak létre. A 100 millió felhasználó problémamentes kiszolgálásához komoly gépparkra van szükség, főleg úgy, hogy a regisztrált tagok száma napi 300 ezerrel nő egy átlagos napon is.

Korábban a Twitter külső szolgáltatóktól bérelte a szervereit, 2008 óta az NTT America Hosting Services biztosította nekik a kapacitásokat. Eleinte ez megoldotta a problémákat, de a robbanásszerű növekedés gyakran meglepetésként érte a céget, ami tucatnyi alkalommal vezetett leállásokhoz. Az NTT csak 2009-ben növelte a szerverek számát, de ez sem volt elegendő. A Twitter függése az NTT-től viszont mostanra egyre kínosabbá kezd válni, hiszen a valósidejű tájékoztatást a legfontosabb funkciójaként számon tartó Twitter nem engedheti meg magának, hogy éppen akkor ne működjön, amikor igény lenne rá.

Ennek ellenére az NTT-vel nem bontja fel a szerződését, sőt, a már meglévő kapacitásokat biztosan tovább fogja használni a jövőben is, viszont ezzel párhuzamosan saját központok létesítésébe is kezd. Az első nagy adatközpont az Egyesült Államokban, Salt Lake City mellett fog felépülni, amitől azt várják, hogy hosszú távon is képes lesz megoldani a teljesítményproblémákat.

Nagyobb kontroll

A saját központ előnye egyrészt, hogy a folyamatos növekedést saját maguk tudják azonnal lekövetni a szerverek skálázásával, s a meglévő szervereken túl a saját gépek sokkal több kapacitást biztosítanak, amivel bátran indulhatnak neki további felhasználók szerzésének, vagy akár új funkciók bevezetésének is. Másrészt a Twitter ezen túl teljes kontrollt szerez a hálózat és a rendszerkonfigurációk felett, s a saját adatközpontokat a saját igényeinek megfelelően tudja felépíteni, akár az energiaellátás vagy a hűtés tekintetében is.

Mivel a Twitter önmaga ellenőrzi majd a saját hálózatát, ezért sokkal a várakozások szerint sokkal precízebben tudja majd menedzselni azt, és pontosabban tudja majd az SLA szinteket is meghatározni, ami a külső hosztingszolgáltatókkal való tárgyalásokkor is kapóra jön. A szolgáltatás egy részének házon belülre emelése nemcsak a tapasztalatokat növeli majd meg, de a cég képes lesz sokkal gyorsabban reagálni a hirtelen megnövekedett terhelésekre (mint amilyen a foci VB volt), hogy a szolgáltatás életben maradjon.

A rendelkezésre állás javítása nem csak azért fontos, hogy maga a Twitter.com oldal elérhető maradjon, hanem amiatt is, hogy a külső partnerek, fejlesztők felé folyamatosan tudják prezentálni a különböző API-kon keresztül a tartalmakat. Az utóbbi időben több példa is volt arra, hogy a Twitter valamilyen hibája miatt a külső szolgáltatók, kliensek váltak működésképtelenné. Az elmúlt hetekben például a mobilos Seesmic vagy a magyar Yamm.hu is közdött azzal, hogy egyes felhasználói nem látják a friss üzeneteket, mert a Twitter egy elhibázott konfiguráció miatt nem szolgálja őket ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról