Szerző: Koi Tamás

2010. július 16. 10:27

A Telenor is tiltja az emelt díjas SMS-ek fogadását

Noha továbbra sem ért vele egyet, eleget tesz a Nemzeti Hírközlési Hatóság határozatában foglaltaknak a Telenor, és augusztus közepétől tiltja az emelt díjas SMS-ek automatikus fogadását.

Az NHH a tavalyi év során a számos beérkezett panasz alapján mindhárom mobilszolgáltatónál vizsgálta a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásról szóló tájékoztatást, az általános szerződési feltételek (ÁSZF) vonatkozó szakaszait és az ellenőrzés nyomán mindhárom szolgáltatót arra kötelezte, változtasson gyakorlatán. A hatóság tavalyi határozataiban a T-Mobile, a Telenor (korábban Pannon) és a Vodafone számára előírta, hogy ügyfelei érdekében alapesetben ne továbbítsa az emelt díjas SMS-eket, illetve az azokhoz kapcsolódó tartalmakat (csengőhangok, háttérképek stb.) az előfizetőknek, utóbbi két szolgáltató azonban bíróságon támadta meg a határozatot.

A HWSW-hez eljuttatott állásfoglalásában a Telenor korábban kifejtette: A cég azért tett jogi lépéseket a határozat végrehajtása ellen mert hiszi, hogy az NHH döntése kevesebb, nem pedig több védelmet biztosít az ügyfélnek és emellett nem a megfelelő kört célozza. A vállalatnál ugyanis úgy látják, a szabályozásnak a tartalomszolgáltatókra kellene irányulnia, nem pedig a szolgáltatóra. A végrehajtás felfüggesztése tárgyában a Telenor beadványát a bíróság 2010. májusában elutasította, mely ellen távközlési szolgáltató fellebbezéssel élt – így az eljárás jelenleg is folyamatban van. A Vodafone hasonló okokra hivatkozva támadta a határozatot, a tartalomszolgáltatók felelősségére hívva fel a figyelmet.

A szolgáltató ma nyilvánosságra került lakossági ÁSZF-módosítása szerint a Telenor augusztus 17-től a számára kedvezőtlen bírósági döntés miatt mégis eleget tesz az NHH határozatában foglaltaknak, és ettől az időszaktól csak azoknak az ügyfeleknek továbbít emelt díjas SMS-eket, akik a továbbításhoz előzetesen hozzájárultak, illetve erre kifejezett nyilatkozatot tettek. A szolgáltató egyedül azoknál tesz kivételt, akiknek az intézkedés érvénybe lépési határidejét megelőző két hónapban meg volt rendelve valamilyen emelt díjas SMS-tartalom.

Az emelt díjas SMS-szolgáltatások igénybevétele kapcsán a legnagyobb aggályt az jelenti, hogy az ügyfelek a legtöbb esetben nincsenek tisztában azzal, hogy az SMS lekérésével valójában egy folyamatos szolgáltatásra fizetnek elő. A gyanútlan fogyasztók ezért akár több tízezer forintos számlát is kaphatnak a szolgáltatást továbbszámlázó operátoroktól, akik egyébként az üzleti modell alapján rendszerint komoly részesedéshez jutnak az emelt díjas SMS-ek árából. Különösen aggályos, hogy az efféle szolgáltatások elsősorban a fiatalkorúakat célozzák, akik többnyire jóval kevesebb figyelmet fordítanak a tájékoztató üzenetek, apró betűs részletek elolvasására.

A hatóságtól származó információk szerint időközben a Vodafone is bevezette hálózatán az automatikus emelt díjas SMS-tiltást, ugyanakkor nem a "végleges", a határozatnak megfelelő formában. A Vodafone sajtóosztályától későbbre ígértek tájékoztatást a témában.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról