Szerző: Bodnár Ádám

2010. július 12. 11:04

Októberben demózza a Flash 3D-t az Adobe

Az Adobe októberi fejlesztői konferenciáján mutatja be a platform 3D változatát, amely térhatású filmek, videók megjelenítése mellett alighanem a 3D animációkat, grafikákat is támogatja majd. A rivális Silverlighttal már végrehajtották az első élő webes 3D közvetítést.

A szinte minden PC-n megtalálható Adobe Flash is támogatni fogja a 3D tartalmak megjelenítését, a technológiát egy októberi fejlesztői konferencián demózza a vállalat. "Felejts el mindent amit eddig láttál mert ez hatalmasat szól majd" - írta blogjában a Max 2010 rendezvényre tervezett előadással kapcsolatban Thibault Imbert, az Adobe Flash termékmenedzsere.

A Flash Player vitán felül a legnépszerűbb netes platform videolejátszáshoz, egyes becslések szerint a weben elérhető filmek mintegy háromnegyede ezt használja. Ahogy a 3D megjelenítésre alkalmas tévék és monitorok elterjednek, a webes videókkal szemben is elvárás lehet a térhatású megjelenés.A Flash azonban nem csak videók, hanem interaktív animációk, grafikák megjelenítésére is alkalmas, a 3D technológia segítségével akár térhatású játékok is készülhetnek majd Flashben, amelyeket aztán egy böngésző (és persze 3D megjelenítésre alkalmas kijelző) segítségével bárki élvezhet.

Az Adobe Flash 3D támogatás terén némileg le van maradva riválisához, a Microsoft Silverlighthoz képest, amelyen már végrehajtották az első élő 3D közvetítést. A július 3-án rendezett daytonai Nascar-versenyt sztereó 3D-ben nézhették a neten azok a rajongók, akik rendelkeztek a megjelenítéshez szükséges NVIDIA GeForce grafikus kártyával, monitorral és a hozzá tartozó szemüveggel, vagy 3D-tévével és legalább 600 kbps sebességű internetkapcsolattal. Egy 3D demóvideó a mai napig megtekinthető a NASCAR weboldalán.

Az Informa Telecoms and Media piackutató várakozásai szerint 2010-ben világszerte nagyjából 800 ezer háztartásba kerül  3D-s tévé, ám mindössze százezer otthonban használják majd 3D műsorok megtekintésére. 2015-re az előrejelzések szerint mintegy 70 millió háztartásba juthatnak el a 3D-s tévék, de 48 millió otthonban továbbra sem jelenik meg rajtuk 3D adás. A 3D-s tartalomfogyasztási szokásokat a kezdeti időszakban elsősorban a tartalom hiánya határozhatja majd meg, egyelőre nagyon kevés a térhatású műsort sugárzó adó és 3D Blu-ray filmek száma is igen korlátozott.

A tartalomhiány mellett a technológia terjedését hátráltathatja, hogy az első 3D-s tévék az átlagfogyasztó számára riasztóan drágák, az első itthon kapható modellek ára 600 ezer forint körül mozog. A PC-s 3D-lejátszáshoz egy megfelelő grafikus kártyára, szemüvegre és monitorra van szükség, ezeket már 200 ezer forint alatt be lehet szerezni. A Flash vagy éppen a Silverlight 3D támogatása nagy lökést adhat a 3D-nek, mivel így a földi, műholdas vagy éppen kábeles tévécsatornák mellett a weben is megjelenhetnek a térhatású videók, illetve akár játékok is, amelyek élvezetéhez nincs szükség speciális beltéri egységre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról