Szerző: Bizó Dániel

2010. június 14. 10:35

Három trösztellenes front is nyílt az Apple ellen

A korábbi várakozásoknak megfelelően az Egyesült Államok versenyjogi vizsgálatot fog kezdeményezni az Apple mobilpiacon folytatott tevékenységével kapcsolatban, írja belsős forrásokra hivatkozva több amerikai kiadvány is. Ez lesz az Apple harmadik trösztellenes frontja, amely az elmúlt egy hónapban nyílt.

Az Egyestül Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága, az FTC az Igazságügyi Minisztériummal (DoJ) hosszas egyeztetést követően határozott úgy, kivizsgálja az Apple magatartását a mobil szoftverek és hirdetések piacain. Az FTC és a DoJ párbeszédének ténye már több mint egy hónappal ezelőtt kiszivárgott, azonban csak most vált bizonyossá, hogy az FTC vizsgálódni fog az Apple háza táján. Ezt előbb a Bloomberg, majd később a Wall Street Journal is megerősítette saját forrásaikra hivatkozva.

Az aggály szerint az Apple az okostelefonos alkalmazások terén megszerzett piacvezető pozícióját kihasználva erőből, saját érdekeinek alárendelve köti meg a szoftverfejlesztők kezét, hogy azok ne sérthessék üzleti érdekeit, valamint riválisait is megpróbálja ellehetetleníteni az iPhone platformon. Az Apple politikáját és eszközeit valószínűleg nem kell bemutatni a HWSW olvasóinak, a cég a tartalmak és felhasználók bezárása érdekében keresztes hadjáratot folytat például az Adobe ellen, ami a Flash támogatásának hiányán túl immár lényegében az Adobe fejlesztői eszközeinek tiltásában is megnyilvánul - a stratégiát a cég technikai indokokkal, lényegében minőségbiztosítási érveléssel igyekszik elfedni.

Szintén figyelemre méltó, hogy a Safari mellé az első alternatív böngésző csak három év után jelent meg, és akkor is szokatlanul hosszú átfutási idővel hagyta jóvá az App Store csapata az Opera Minit. Az iPhone fejlesztői közösségből is időről időre hallani panaszos hangokat, hogy a szigorú és kérlelhetetlen Apple cenzúra teljesen váratlanul szokott lecsapni, és alkalmazásokat betiltani, valamint újabb és újabb megszorításokat bevezetni. Az önkényesnek tetsző korlátozások mellett az Apple 30 százalékot tesz zsebre a szoftverfejlesztők értékesítéséből.

A szép új világ Steve Jobs féle verziójának ilyen megszorítása a pornó és a vulgarizmus üldözése is, az FTC-t azonban ennél is jobban izgatja, hogy az Apple az iPhone platformon megjelenő hirdetések piacát is monopolizálni akarja. A Flash tiltása nemcsak a zárt, fizetős iTunes tartalomdisztribúciós rendszert szolgálja, hanem immár azt is, hogy a Flash formátumot elterjedten használó grafikus hirdetések is kívül maradjanak. Az Apple azonban nem állt meg itt, és tiltja a szoftverfejlesztők számára, hogy alkalmazásaik a weben elterjedt analitikai információkat gyűjtsenek és továbbítsanak - ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítette, hogy célzott és mérhető hirdetések jelenjenek meg bennük. Ezzel párhuzamosan az Apple megjelent a hirdetéskiszolgálók piacán, az iAd programot az iPhone OS 4.0, hivatalosan az iOS 4.0 bejelentésével egy időben. A Google máris panasszal élt, mivel ezzel a felvásárolt AdMob piaci lehetőségei szűkülnek be.

Az FTC mobil szoftverek és hirdetések piacán kezdeményezett vizsgálata mellett a DoJ gépezete is működésbe lépett, hogy kiértékelje az Apple gyakorlatát a digitális zeneletöltések terén, vagyis az iTunes zeneboltjának hatását, és a cég politikáját. Egy magát megnevezni nem kívánó zeneipari vezető szerint az Apple például már azért retorziót alkalmaz, ha egy zenekiadó az Amazonnal folytat közös promóciót, a kiadó albumai például nem kerülhetnek be iTunes ajánlókba.

Elemzők szerint az iPhone megjelenését követően hirtelen megnőtt cég erőpolitikájának egyre látványosabb megnyilvánulásai és a hatósági eljárások miatt az Apple valószínűleg el fogja veszteni korábbi Dávid-imidzsét, aki a Góliát Microsofttal és a nagy iparvállalatokkal küzd - az Apple május végére a világ legértékesebb technológiai vállalattá vált, megelőzve a Microsoftot is, kapitalizációja meghaladta a 220 milliárd dollárt. Ugyan kétséges egyelőre, hogy a vizsgálatok büntetésekhez és jogi szankciókhoz vezetni, az azonban bizonyosnak látszik, hogy piaci befolyásának növekedtével az Apple a jövőben többé nem tehet meg bármit, és a trösztellenes szabályozás fenyegetése miatt meg kell válogatnia majd eszközeit - ahogyan egy ideje a Microsoftnak is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról