Szerző: Bodnár Ádám

2010. május 14. 13:21

Kipróbálható a Google Native Client SDK

Megérkezett a Google Native Client SDK előzetese, amely minden szükséges elemet tartalmaz ahhoz, hogy a fejlesztők birtokba vegyék a technológiát és elkészítsék első alkalmazásaikat.

A Google kiadta a Native Client SDK előzetesét és ígéretet tett arra, hogy a következő hónapok során rendszeresen frissíti a fejlesztői eszközkészletet. A határidő szorít, a Chrome OS megjelenésére jó ha elkészül a Native Client is, hogy a webes operációs rendszert helyben futó erőteljes alkalmazásokkal lehessen felvértezni.

Amint arról a HWSW is beszámolt, a Google Native Client lehetővé teszi natív kód futtatását a böngészőben, ami lehetővé teszi tetszőleges komplexitású számítások elvégzését. A mai webes alkalmazások előtt két lehetőség áll, a szerver- vagy a kliensoldali feldolgozás. A szerveroldali feldolgozás esetén először fel kell tölteni az adatokat, ami gyakran sokáig tart, például ha egy online videoszerkesztőről van szó. A másik megoldás a helyi feldolgozás, amihez jelenleg csak olyan lehetőségek állnak rendelkezésre mint a JavaScript, amely nem csak lassú, hanem ilyen feladatokra nem is igazán alkalmas. A Native Client a Google szerint a két megoldás előnyeit egyesíti.

A Native Client SDK előzetese tartalmaz egy GCC-alapú fordítót, amelyek segítségével C/C++ alkalmazásokat lehet fordítani, emellett több nyílt forrású könyvtár (pl. libjpeg, tlib, Lua) portját, valamint példaprogramokat, amelyek tanulmányozásával a fejlesztők megtehetik az első lépéseket. Újdonság, hogy a Native Client SDK most kiadott előzetese már 32 és 64 bites kódot is képes generálni x86-on A NaCl-alkalmazások teszteléséhez Chromium böngésző szükséges, ez tartalmazza ugyanis az NPAPI Pepper kiegészítéseket. A Chromiumot a \"-enable-nacl\" parancssori paraméterrel kell indítani, hogy az elkészült programokat tesztelni lehessen.

A vállalat egy böngészőben futó Quake-változattal demonstrálta a Native Client képességeit még 2008 végén. A Native Client segítségével a Google szerint a közvetlenül az operációs rendszerre írt natív kód teljesítményének 97 százaléka érhető el, ugyanis nem állnak a kód és a gép közé vastag köztesrétegek, mint például a Sun Java, Microsoft Silverlight vagy Adobe AIR esetében.\"Az eredmények azt mutatják, hogy egy modern számítógépen vagy telefonon működő böngésző képes egy gyors, teljesítményigényes Native Client alkalmazás futtatására\" - olvasható a Google hivatalos Chromium blogjában.

A Native Client fontos lehet az őszre ígért Chrome OS, azaz a Google saját, Linux-alapú, webre optimalizált operációs rendszerének sikere szempontjából. A Chrome OS lényegében egy minimalizált kernel és a rajta futó Chrome böngésző, néhány apró módosítással, amelyek kényelmesebbé teszik a használatot, illetve lehetővé teszik hogy a böngészőből és a webes alkalmazásokból elérhetők legyenek egyes hardverkomponensek, például egy webkamera és mikrofon vagy az USB-n csatlakoztatott külső háttértárak. A Chrome OS esetében minden alkalmazás webalkalmazás.

A Native Client jövőjéről a Google még többet árul el jövő heti rendezvényén, a Google I/O konferencián.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról