Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 29. 09:38

A HP veszi meg a Palmot

Újabb legendás vállalat tűnik el az informatikai színtérről, a HP tegnap bejelentette a hosszú ideje agonizáló Palm felvásárlását.

A HP részvényenként 5,7 dollárt fizet a Palmért, ami 23 százalékos stratégiai prémiumot jelent. Az ügylet értéke a Palm készpénzállományát és adósságait is figyelembe véve 1,2 milliárd dollár körül van. A tenyérgépeket és okostelefonokat gyártó cég a HP személyi számítógépes üzletágába olvad bele. Érdekesség, hogy ezt a részleget Todd Bradley vezeti, aki 2003 és 2005 között a Palm elnök-vezérigazgatói pozícióját is betöltötte.

18 év és vége

Az 1992-ben alapított Palm alkotta meg a tenyérgépek piacát a népszerű Pilot révén, de az első okostelefonok megszületésekor is jelen volt, legalábbis közvetetten. A Palmból 1998-ban kivált mérnökök és üzletemberek alakították meg a Handspring vállalatot, amely 2002-ben piacra dobta Treo 180 nevű okostelefonját, amely a Palm OS operációs rendszert futtatta. 2003-ban a még mindig csak a tenyérgépekre koncentráló Palm felvásárolta a Handspringet, ezzel belépett az okostelefonok piacára is.

A két termékkategóriát is megteremtő vállalat az utóbbi évek során egyre inkább a piac perifériájára szorult, ami egyrészt annak köszönhető, hogy az okostelefonok átvették a tenyérképek szerepét. Az okostelefon-piacon a Palm pedig minden igyekezete ellenére sem tudott versenyezni az olyan cégekkel mint a Nokia, a Research In Motion vagy később az Apple.

A cég nagy visszatérése 2009-re volt időzítve, a Pre nevű készüléket és a rajta futó WebOS operációs rendszert az év eleji CES-en jelentette be a vállalat. A szétcsúsztatható kivitelű okostelefontól sokat várt a szakma, főképp azért, mert a termékfejlesztést Jon Rubinstein vezette, aki korábban az Apple iPodokért felelős részlegének élén állt. A bejelentést pozitív fogadtatás övezte és a sajtóra is kedvező benyomást tett a Pre, azonban az eladások nem hozták a várakozásokat.

A mérsékelt siker oka, hogy a készüléket csak az Egyesült Államokban kezdték forgalmazni és egy mobilszolgáltató, a Sprint Nextel kínálatában volt megtalálható. A megjelenés utáni három hónap  során 780 ezer darab fogyott a Pre-ből is kistestvéréből, a Pixiből, ami nem kis részben az erősödő konkurencia hatása is volt. 2009 nyarán elrajtolt az Apple iPhone 3GS, illetve számos androidos telefon is, amelyek jóval nagyobb érdeklődést generáltak.

Az iSuppli piackutató cég elemzése szerint a Palm 2009-ben mindössze a tizedik legnagyobb okostelefon-gyártó volt, részesedése 1,5 százalék körül alakult 2010 első negyedéve már katasztofálisan sikerült a Palm számára, a cég majdnem 1 millió telefont szállított a boltokba, de ezeknek csak kevesebb mint felét vették meg ténylegesen. Március végén Jon Rubinstein elnök-vezérigazgató közölte, eladó a cég. A pletykák a HTC, a Lenovo, a Huawei vagy a ZTE nevét hozták fel legvalószínűbb vevőként, de tegnap a HP bejelentette, megállapodott a Palm megvásárlásáról.

Mire kell a HP-nak a Palm?

A HP a Palmban felhalmozott mérnöki tudást felhasználva megerősítheti eddig viszonylag háttérbe szorított okostelefon-vonalát. Az iSuppli szerint idén 247 millió okostelefon fogy majd, 35 százalékkal több mint 2009-ben. A piaci adatok alapján az okostelefonokon és érintőképernyős készülékeken kívül más szegmensek nem mutatnak növekedést, vagyis a Palm megvásárlásával a HP a mobilpiac leggyorsabban növekedő szegmensébe lépett be, az érintőképernyős okostelefonokéba.

A Palm által fejlesztett WebOS-ben is láthat fantáziát a HP. Bár a Linux-alapú operációs rendszer elterjedtségben nem versenyezhet a Symbiannal, az iPhone OS-szel, jó alapot szolgáltathat a HP számára, hogy megkülönböztethesse magát a piaci versenytársaitól és akár egy teljesen új disztribúciós platformot építsen fel, amely az iTunes ellenfele lehet. A WebOS-re fejleszteni egyszerű, mivel lényegében minden alkalmazás webalkalmazás, ezért a webfejlesztők által ismert nyelvek és eszközök használhatók (pl. HTML, JavaScript). A WebOS-t a HP más eszközökben, például az iPadhez hasonló tabletekben is felhasználhatja akár.

Amennyiben a HP nemzetközi értékesítési csatornáit kihasználva világszerte el tudja érni a fogyasztók tömegeit, a Palm készülékek és a WebOS felkelthetik a fejlesztők érdeklődését és az elérhető alkalmazások száma is gyorsan nőhet. A nagy kérdés az, hogy a HP el tud-e érni a mobilszolgáltatókhoz, mivel a legtöbb országban ezek tartják kézben a telefonpiac túlnyomó részét. Hiába a világ legnagyobb informatikai vállalata, a HP a mobilpiacon idegenül mozog és a szolgáltatókkal kialakított kapcsolatai sincsenek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról