Szerző: Dojcsák Dániel

2010. április 28. 10:26

Lesz Flash az új Androidban

Andy Rubin, a Google alelnöke a New York Times-nak adott interjújában hivatalosan is megerősítette, hogy a hamarosan debütáló, Froyo kódnéven ismert Android 2.2 teljes Flash 10.1 támogatást kap. Az első telefon, amin ezt ki is lehet majd próbálni, természetesen a Nexus One lesz.

Rubin nyilatkozatában elmondta, hogy a Google definíciója a nyitottságra, hogy \"nem ellenségesek azokkal a dolgokkal, amit a felhasználók élveznének\". Ezzel egyértelműen az Apple-nek üzent a Google, hiszen Steve Jobs kitartóan védi az App Store bevételeit az ingyenes Flash programok ellen, s egyelőre sikeresen fanatizálja híveit, hogy elhiggyék, a teljes webes élményhez nincs szükség Flash-re.

A HTML5 a jövő, de a Flash a jelen

Az Apple azzal védekezik, hogy a jövő a HTML5, amit a Google is belát, s a Chrome böngészőjétől kezdve a YouTube-ig minden szolgáltatását felkészíti, de eközben nem zárkózik el a jelentől, azaz a Flash-től sem. Mivel a Google bevételei nem elsősorban az alkalmazások, tartalmak, illetve maga a készülék eladásából származik, ezért egyáltalán nem érinti érzékenyen, ha a felhasználói a webes tartalmakat preferálják a letöltött programok helyett. Sőt, mivel a webes hirdetési piac jelentős része a Google kezében van, ezért érdeke tűzzel-vassal a web felé terelni a népet.

A felhasználókban a zárt, szigorú, korlátozott Apple  szemben az Androidról egy olyan kép alakul ki, ahol a kompatibilitás, sokszínűség és az átjárhatóság a legfontosabb jelzők. Rubin nyomatékosította, hogy az Apple-lel szemben a Google elhivatott abban, hogy nyitottan tartsa platformját. Nyitottan a fejlesztők előtt, nyitottan az API-k általi elérésre, és nyitottan a pornóra is akár. A Google-vezető nyilatkozata érdekes módon ez alkalommal nem egyszerű információátadás volt, hanem komolyan odaszólt a konkurenciának is. A végfelhasználói elfogadottság növekedését, illetve a fejlesztői érdeklődést tekintve viszont nyugodtan megtehetik ezt, az Android egyre több csatát nyer az iPhone ellen.

\"\"

Amerikában az Android már lenyomta az iPhone-t

A hirdetéskiszolgáló AdMob legfrissebb, márciusi statisztikái szerint az Egyesült Államokban az Android már megelőzte az okostelefonok piacán az iPhone OS-t, ami az internethasználatot illeti. Előbbi exponenciális növekedést produkálva, a mobil webes hirdetési forgalom alapján már 46 százalékban képviselteti magát az USA-ban, míg az iPhone OS hektikus, de csökkenő trendeket mutatva 39 százalékra csúszott vissza. Ez a szám persze nem a klasszikus értelemben mutatja az eredményeket, nem a készülékek száma vagy a használat intenzitása derül ki belőle, hanem egyszerűen a kiszolgált mobilhirdetések arányát figyeli. Az Android platformon pedig jóval magasabb az ingyenes alkalmazások aránya, ami miatt sokkal több fejlesztő nyúl a reklám-szponzoráció eszközéhez.

Ennek ellenére az Android nem komolytalan tényező. Míg tavaly szeptemberben az összes androidos forgalom 96 százalékát két készülék, a HTC Dream és a HTC Magic tette ki, addig ma ugyanezen a részesedésen 11 készülék osztozik. A vezető szerepbe pedig a Motorola került a Droiddal, amiből az USA-ban több mint 1 millió darabot adtak el kevesebb mint három hónap alatt. Jelentős tényező még a Samsung Galaxy Spica, a HTC Hero, illetve az európai Droid, a Milestone is. Magyarországon viszont még nem mutatható ki ilyen egyértelműen az Android gőzhenger.

A rankings.hu adatai alapján a magyar mobilweb-használók több mint 60 százaléka iPhone vagy iPod készüléket használ, a második legnépszerűbb platform a Symbian, a Windows Mobile és az Android pedig néhány százalékkal kullog az okostelefonok mezőnyének végén. A HWSW mobil változatán viszont már csak 3:1 az iPhone és az Android mobilokról kezdeményezett látogatások száma.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról