Szerző: Dojcsák Dániel

2010. április 19. 13:13

Kísérleti nyulak a Nexus One vevői

Nem adtak el túl sokat a Google Nexus One okostelefonból. A siker mégis megkérdőjelezhetetlen, hisz a Google a felhajtáson és az Android ismertebbé tételén túl számos felhasználói visszajelzéssel is gazdagodott.

A Motorola tavaly 74 nap alatt 1,05 millió Droidot adott el az Egyesült Államokban, kicsivel többet, mint amennyit az Apple értékesített bemutatásakor iPhone-ból. A rajttól számítva ugyanennyi idő alatt a Google Nexus One-ból viszont becslések szerint alig 135 ezer talált gazdára világszerte, s azóta is maximum 2-300 ezer darabra tehető az értékesítés volumene. A HTC Desire megjelenése tovább rontotta a Nexus lehetőségeit, hisz ugyanaz a hardver némi csiszolással, HTC Sense felülettel olcsóbban érhető el, így logikusan gondolkodó felhasználó nem vesz már Nexus One-t.

2-300 ezer Nexus One

A pénzben mérhető sikere tehát nem jelentős az első Google-telefonnak, bár a vállalat vezetői a múlt héten tartott eredménybejelentő konferenciahíváson leszögezték, a készülék értékesítése nyereséges. Érdemes azonban a közvetett hatásokat figyelembe venni: a Nexus One felhasználói révén a Google összegyűjtött egy jelentős tesztelői bázist, akik kritikusak, korai befogadók és heavy userek. \"A Nexus One, a Google első saját márkás okostelefonja óriási siker, amennyiben bizonyos szempontok szerint vizsgáljuk\" - vélekedik Jack Gold, a J. Gold Associates elemző cég alapítója

Gold április 15-én megjelent jelentésében az állítja, hogy a Google sosem szándékozott nekimenni az Apple iPhone-nak, a Motorola, illetve a HTC okostelefonoknak vagy a RIM Blackberry-knek a piacon, a Nexus One megjelenését nem kísérte nagyszabású reklámkampány sem. A vállalat célja egy jelentős számú eszközpark létesítése lehet, ami óriási referenciaplatformként, tesztelői környezetként működik. A Nexus felhasználói bázisán ki lehet próbálni az újdonságokat, finomhangolni lehet az Androidot. Így a belső, zárt, kis létszámú tesztelési folyamat után az Android még átmegy egy valódi felhasználókból álló közösségen is, mielőtt kikerülne a sok milliós fogyasztói tábor elé.

Benne lehetsz az első körben

Ahogyan a Google Chrome esetében is a felhasználó dönti el, hogy a fejlesztői, a béta vagy a stabil csatornát használja, itt is nyitottá válik az érdeklődők számára, hogy mindenhez hamarabb jussanak hozzá. Ugyan a 2.1-es Android óta nem jelent még meg frissítés, így a teória még nem ért át a gyakorlatba, de egyértelmű, hogy a Google saját mobiljan mindig először lesz elérhető az új szoftververzió. Ellenpéldaként meg lehet említeni a Sony Ericsson X10-et, amit néhány hete forgalmaznak a szolgáltatók, de még Android 1.6-tal érkezik, s a multitouch támogatást is magában foglaló 2.1-es szoftver csupán fél év múlva, szeptemberben lesz majd elérhető hozzá.

A néhány százezres Nexus One felhasználói tömeg alkalmas arra, hogy magát a platformot vagy akár az Android Marketet érintő változtatások egy kezelhető méretű közegben szelídüljenek meg, mielőtt a sok tízmilliós többség elé érnek. Így a Google-nek valójában nem kényszere, hogy a Nexusból sok fogyjon, nem kényszere, hogy pénzt termeljen belőle. Nem kell attól sem félnie, hogy a dédelgetett Android eltűnik a süllyesztőben, hisz jelenleg 12 gyártó 34 készülékén található meg a piacon, s mára az alkalmazásfronton sem kell szégyenkeznie az Androidnak, pillanatnyilag 38 ezer program közül választhatnak a felhasználók.

Debugger klán

A Nexus-felhasználók tipikusan azok, akik nem hallgatják el a hibákat, amikbe belefutnak a használat során. A nem laikus felhasználók, fejlesztők, geekek hajlandóbbak jelenteni a problémákat, fórumokon osztják meg a gondolataikat, s hamarabb mennek bele abba is, hogy névtelen használati statisztikákat osszanak meg a Google-lel - elmélkedik Gold. A végeredmény pedig az Android platform még gyorsabb, még hatékonyabb fejlődése, ahol a Google fő pénztermelő platformjai, mint a keresés, a YouTube vagy a Google Maps előtérbe kerülnek, s végeredményben, közvetett módon, de nagyobb pénzt hoznak a szolgáltatónak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról