Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 15. 11:09

Nagyott nőtt a PC-piac

Az első negyedévben a vártnál jóval több, 84,3 millió PC talált gazdára világszerte, ami 27 százalékos növekedést jelent éves összehasonlításban, derül ki a Gartner által nyilvánosságra hozott adatokból. Az Acer, a Lenovo és az ASUS örülhet a leginkább.

Az Intel első negyedéves rekorderedményeiből már következtetni lehetett arra, hogy a PC-piac kiheverte a recesszió áldatlan hatásait és ismét a növekedés útjára lépett, de arra senki sem számított, hogy több mint negyedével emelkednek az eladások. A fellendülés globális, a Gartner szerint minden régióban kétszámjegyű százalékkal növekedtek a PC-eladások és történelmi rekordot döntöttek: soha nem fogyott még ennyi PC az első naptári negyedévben.

Az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát tartalmazó EMEA régióban 27,1 millió PC fogyott, ami 24 százalékkal több egy évvel korábban. A kereslet élénk bővülése elsősorban a lakossági notebookoknak köszönhető, de a Gartner szerint már látszanak az első jelei a vállalati PC-csereprogramoknak, amelyek keretében a cégek lecserélik elavult gépeiket. A 9 éves Windows XP-nek idén nyáron végleg megszűnik a támogatása, így a vállalatok nem odázhatják ennek leváltását, amely a legtöbb helyen együtt jár a gépek cseréjével is.

\"Ezek az első negyedéves számok azt jelzik, az üzleti PC-k piaca lassan magára talál\" - mondta Mikako Kitagawa, a Gartner elemzője. \"A viszonylag pozitív makrogazdasági kilátások miatt a vállalatok felől érkező kereslet egyre erőteljesebb. A Windows 7 által gerjesztett PC-cserék 2010 második felében és 2011 elején lesznek hangsúlyosabbak.\"

A gyártók rangsorában is történtek érdekes változások. Világszinten továbbra is a HP a legnagyobb PC-gyártó, részesedése azonban enyhén csökkent, mivel az eladásainak 20 százalékos növekedése nem érte el a piaci átlagot. A második helyen megerősítette helyét a kedvező ár-érték arányú gépekkel versenyző Acer, amely 54 százalékkal növelte eladásait, stabilan megelőzve a Dellt. A harmadik helyet a Lenovo kaparintotta meg, a negyediket pedig nagy meglepetésre az ASUS, a Toshibának így meg kellett elégednie az ötödik hellyel.

Az IBM PC-gyártó részlegét lenyelő Lenovónak sikeres volt a betörése a fogyasztói szegmensbe, a vállalat számos új modellt dobott piacra kimondottan otthoni felhasználók számára, emellett a noteszgépek felfutásából is profitált, így közel 60 százalékkal tudta növelni PC-eladásait. Az ASUS leginkább az Eee PC család folyamatos bővítésének köszönhette, hogy több mint kétszer annyi gépet adott el mint egy évvel korábban. A tajvani cég hajszállal előzte meg a Toshibát, a Gartner adatai szerint az ASUS 4,647 millió, a Toshiba 4,623 millió gépet adott el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról