Szerző: Dojcsák Dániel

2010. április 13. 12:35

Kitalálta a Twitter, hogyan keressen pénzt

Eddig csak spamek és a cégek Twitter-fiókjai által nyomott önfényezés formájában találkozhattak a jelenleg legdivatosabb közösségi kommunikációs eszköz felületén hirdetéssel a felhasználók. A négy éves szolgáltató most viszont tényleg reklámokat tesz a Tweetek közé.

Elsőre úgy tűnik, hogy a módszert a Google-től kölcsönözte a twitter, ugyanis a \"promotált tweetek\", azaz reklámok a keresések után megjelenő találati lista első helyeit foglalják majd el, illetve időről-időre megjelennek a normál üzenetlistában is. Először jövő hét kedden találkozhatnak majd a felhasználók a reklámokkal.

Reklámok a találati oldalon és az üzenetek között

Első körben a Twitter-felhasználók 2 százalékán, illetve kicsivel később 10 százalékán tesztelik, hogyan reagál a közösség a hirdetésekre az ingyenes szolgáltatásban, majd később a kezdeti csiszolást követően mindenkinél megjelennek a hirdetések. Induláskor 10 hirdető száll be, köztük olyanok mint a Starbucks, a Virgin America vagy a Best Buy. Erre a bejelentésre egyébként már több éve, szinte az indulás óta várnak a reklámozók. Voltak különböző gyenge próbálkozások fizetős szolgáltatásokra, szponzorációra, listahelyek kiadására, de hosszú távon egyik sem oldotta meg a Twitter bevételhiányból származó problémáit.

Annak ellenére, hogy a Twitternek körülbelül 75-90 millió felhasználója van, s a becslések szerint 1 milliárd dollárt ér, alig tudott felmutatni bevételeket. Az utóbbi időben mindössze úgy tudott szert tenni bevételre, hogy a Google és Bing keresőkben megjelenő tartalomért kért pénzt.

Mit szólnak a felhasználók?

A hirdetési megoldások bevezetése azért váratott eddig magára, mert szinte biztos volt, hogy a felhasználók egy rosszul kivitelezett reklámozási rendszer miatt felháborodnának és elpártolnának, ami egy webes vállalat végét is jelentheti. Így a szolgáltatónak igyekeznie kell majd most is, hogy a kiszolgálás során a reklámok lehetőség szerint odaillőek legyenek, ne tűnjenek túlzottan tolakodónak, s ne zavarják az eredeti tartalom fogyasztását.

A sikeres bevezetés után viszont a vállalkozások, cégek számára megnyílik egy egészen új út tartalmaik terjesztésére. Eddig ahhoz, hogy egy cég üzenetet tudjon eljuttatni emberekhez, be kellett gyűjteni a bizalmukat, el kellett érni, hogy a felhasználó kövesse az adott céget. Ha túl sok érdektelen információt szórt szét, s nem volt miért követni, akkor ráadásul egy kattintással meg lehetett szabadulni a vállalati szócsőtől. A jövőben a cégeknek nem kell feltétlenül trükközni a bejelölésért, nem kell feleslegesen fárasztani minden felhasználót egyszerre, hanem közvetlenül el lehet majd érni a célcsoportokat.

Hátha kevesebbet ér majd a Twitter-spam is

Ez a váltás közvetett módon visszaszoríthatja a követőgyűjtő spamrobotok jelentőségét is, amik sokkal jobban zavarják már most is a felhasználókat, mintha normál reklámok jelennének meg időnként. A magyar felhasználókat ez a fordulat annyira nem érinti, amennyiben a Twitter.com helyett valamelyik hazai mash-up felületet használják, mint a Yamm.hu vagy a Turulcsirip. Igaz az utóbbi éppen most jelentette be, hogy hirdetések jelentek meg nála is, a fizetett üzenetek fentről lefelé haladva átgördülnek a normál tartalmon.

Elsőre talán nehéz elfogadni, hogy az ilyen szolgáltatások is kereskedelmi szintre kell lépjenek, de egy stabil, fejlődni képes, jól használható felülethez elengedhetetlen a bevétel, s mivel előfizetési díjat senki nem lenne hajlandó fizetni egy mikroblog szolgáltatásért, ezért marad a weben jól bevált hirdetéses rendszer.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról