Szerző: Bodnár Ádám

2012. május 16. 12:57

Virtualizálja a GPU-t az NVIDIA

A héten zajló GPU Techology Conference eseményén az NVIDIA bejelentette a VGX-et, vagyis a virtualizálható GPU architektúráját. A VGX több felhasználó között meg tudja osztani egy GPU erőforrásait, ezzel VDI környezetekben is lehetővé teszi nagy grafikus teljesítményt igénylő alkalmazások futtatását. A másik jellemző felhasználási területe a "cloud gaming" lehet.

Virtualizált GPU

A processzoroknak már jó ideje része a hardveres virtualizációs támogatás, amely jelentős teljesítményveszteség nélkül teszi lehetővé erőforrásaik megosztását több operációs rendszer között. GPU-k esetén a virtualizáció távolról sem triviális feladat, mondta el a GTC nyitóbeszédén Jen-Hsun Huang NVIDIA-vezér, mivel rengeteg erőforrást, akár több száz vagy ezer feldolgozóegységet kell megosztani az igénylők között anélkül, hogy a teljesítmény látványosan csökkenne.

Az NVIDIA megoldása erre a VGX hypervisor, amely a Kepler-generációs chipekben érhető el először. A hypervisor feladata, hogy leválassza az eddig közvetlenül a GPU-hoz csatlakozó megjelenítőt és lehetővé tegye a grafikus processzor erőforrásainak szétosztását. Az egy GPU-t akár 256 virtuális grafikus chippé "szeletelő" hypervisor mellett a több felhasználó egyidejű kiszolgálásához szükséges egy alacsony késleltetésű tömörítési technológia is: a VGX-képes Kepler GPU-k több párhuzamos H.264 folyamot képesek kipumpálni magukból hardveres enkódolás segítségével.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A technológiával együtt bemutatkozott egy VGX bővítőkártya is, amelyen összesen négy Kepler GPU és 16 gigabájt memória található. A hypervisor egy kártya erőforrásait legfeljebb 100 felhasználó között képes megosztani, vagyis egy ilyen kártya beépítésével egy virtualizált asztali környezetet (VDI) futtató szervert A VGX-hez már van driver Citrix XenServer VDI környezetekhez, de feltehetően a közeljövőben más meghajtók is elkészülnek majd, így VMware vagy például Hyper-V alatt is használhatóvá válik a technológia.

Mire lehet ez jó?

A virtualizált GPU-knak több területen is hasznát lehet venni. Ezek közül a leginkább kézenfekvőnek a virtualizált desktop környezetek (VDI) tűnnek, amelyek egyre több cégnél találhatók meg. A központosított, szerverteremben konszolidált, távolról elérhető asztali környezeteknek számos előnye van a vastagkliens architektúrával szemben, eddig a legnagyobb hátrányt a teljesítmény jelentette, főleg a grafikát intenzíven használó feladatok alatt. Az NVIDIA szerint VGX révén ez többé nem probléma, egy VDI környezetet kiszolgáló szerverbe épített négychipes, 16 gigabájtos VGX kártya akár 100 felhasználót is ki tud szolgálni. Ezen a kártyán a GPU-k mindössze 192 CUDA magot tartalmaznak, de passzív hűtéssel működnek - feltehetően a jövőben várhatók erőteljesebb modellek is.

Akát otthoni körülmények között is lehet haszna a VGX-nek - a felhasználók bármilyen eszközről, a neten keresztül elérhetik otthoni gépüket és hozzáférnek grafikus kapacitásához is. A hétköznapi életben ezt úgy lehet elképzelni, hogy egy távoli asztal hozzáféréssel, akár okostelefonról vagy tabletről is lehet a legújabb játékokkal távolról játszani, amennyiben az otthoni PC-n egyébként elfutnak. Az NVIDIA ezt a felhasználási lehetőséget professzionális grafikus alkalmazásokkal demózta inkább, egy iPaden egy valós idejű Autodesk 3D szimuláció jelent meg, amelyet valójában egy távoli windowsos PC futtatott.

A harmadik izgalmas terület, ahol az NVIDIA szerint a VGX-nek nagy haszna lehet, a cloud gaming. A vállalat ennek jegyében el is indította GeForce Grid kezdeményezését, amelynek keretében játékszolgáltatóknak kínál virtualizált GPU-kra épülő megoldásokat. A GeForce Grid része egy alacsony késleltetésű streaming rendszer, amely a szolgáltató szervertermében található szerver által lerenderelt képet juttatja el a klienshez - a cél a "lag" kiszűrése, hogy az élmény minél inkább megközelítse a saját PC-n futtatott játékokét. Ennek kulcsát a képkockák egymenetes  tömörítése és továbbítása jelenti, az NVIDIA szerint ez mindössze 10 ms alatt végbemegy, míg kliensoldalon a kitömörítés további 5 ms-t vesz igénybe. Az első GeForce Grid termék egy két Kepler-chipes videokártya.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról