Szerző: Koi Tamás

2010. március 29. 13:38

Csak a hatóság segíthet az SMS-spammerekkel szemben

Egyelőre csak a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz fordulhat az a magánszemély, aki kéretlen rövid szöveges üzeneteket kap mobiltelefonjára, a szolgáltatók ugyanis a hatályos törvények szerint nem végeznek tartalmi szűrést.

A világszerte több száz mobilszolgáltatót tömörítő GSM Association (GSMA) múlt héten jelentette be, hogy kísérleti üzemben néhány operátornál elindítja azt az automatikus spambejelentő rendszert, mellyel az egyre növekvő számú kéretlen SMS-nek kíván megálljt parancsolni. Az AT&T-nél, a Korea Telecomnál és az SFR-nél beüzemelt szolgáltatás részben egy külső cég  technológiájára, részben az előfizetők bejelentésére épül.

A GSMA tesztüzemben működő SMS-spambejelentő szolgáltatása fejlettebb formája annak a kéretlen üzenetek visszaszorítására tett nemzetközi erőfeszítésnek, melyhez több országból csatlakoztak szolgáltatók. Franciaországban például már több mint egy éve működik a 33700-as számon elérhető bejelentőrendszer, ahová az előfizetők továbbíthatják a mobiljukra kapott SMS spamet. Mivel a továbbított SMS-eknél a küldő száma nem látszik, ezért a bejelentéshez egy második SMS is szükséges, amiben az előfizető elküldi a spammer telefonszámát vagy SMS-kódját.

Emelt díjas SMS-ek

Az úgynevezett prémium, vagy az ügyfél által \"kért\" emelt díjas SMS-ek kapcsán többnyire elegendő a küldő számára elküldeni a \"STOP\" kódot ahhoz, hogy ne érkezzen több ilyen üzenet az előfizető mobilszámára.
A szolgáltatók ugyanakkor képesek kontrollálni, hogy kinek küldjenek ilyen üzenetet, így az előfizető letiltathatja azokat (a tiltás hazánkban jelenleg egyedül a T-Mobile-nál alapértelmezett, a másik két szolgáltatónál kérni kell).

A tesztelés alatt álló új rendszer mindezt egy automatikus analízisplatformmal egészíti ki, melyet a Cloudmark fejlesztett a GSMA közreműködésével. Az ügyfeleknek itt a 7726-os hívószámra kell továbbítani az üzenetet, a 7726 egyébként a telefonok numerikus billentyűzetén a \"SPAM\" szót betűzi. Ezt követően a szoftver analizálja a szöveget, és a bejelentések számától függően figyelmeztetést küld a szolgáltatónak, ahol dönthetnek a további intézkedésekről.

Magyarországon egyelőre nem működik hasonló spambejelentő rendszer, a hatályos adatvédelmi törvényekre hivatkozva a szolgáltatók többnyire elhárítanak mindenfajta eljárást a kéretlen szöveges üzenetekkel szemben: \"Mivel a szolgáltató sem részben, sem egészben nem ismeri a továbbított elektronikus üzenetek tartalmát, és mivel a szolgáltató egy közvetítő feladatot lát el, miszerint elektronikus hírközlési úton továbbküldi az előfizető által megadott címre a szintén az előfizető által létrehozott elektronikus üzenetet (pl.: SMS, MMS), azokkal az adatvédelmi panaszokkal kapcsolatosan, amelyek a kéretlen üzenetekkel és/vagy reklámokkal, illetve az üzenetek és/vagy reklámok tartalmával kapcsolatosak, az előfizető köteles eljárni\" - nyilatkozták lapunknak a T-Mobile sajtóosztályán.

Az ügyfél - feltéve, hogy magánszemély - itthon lényegében ugyanazokkal az eszközökkel tud fellépni az SMS-ekben kapott spamekkel szemben, amivel például az e-mailben érkezett kéretlen üzenetekre is reagálhat. A Vodafone-nál erre egy a lehetőségeket felvázoló külön weboldalon is felhívják a figyelmet, ahol a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz irányítják az ügyfelet. A Pannonnál a HWSW kérdésére elmondták, a szolgáltató hálózatán nem jellemző a kéretlen SMS-ek küldése, ha valakit mégis zaklatnak, a cégnél egyedi alapon vizsgálják az eseteket.

Hazánkban az SMS-ben kapott kéretlen üzenetekkel kapcsolatban a hatályos törvényi szabályozás értelmében a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz fordulhat az ügyfél, ahol a postai vagy elektronikus úton küldött, erre a célra rendszeresített, kitöltött űrlap beküldésével, valamint az eljárási illeték (2200 forint) megfizetése után indítható eljárás a spamküldő ellen.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról