Szerző: Bodnár Ádám

2010. március 29. 15:48

Változik a Sun-szerverek támogatása

Egy március 16-i keltezésű dokumentum szerint az Oracle égisze alatt jelentősen megváltozik a Sun szerverek támogatási konstrukciója. Az új modell szigorúbb, de egyszerűbb is.

A Sun Microsystems hardvereihez korábban számos különféle támogatási konstrukció volt elérhető, és az ügyfelek az általuk üzemeltetett gépeknél, adott esetben akár kisebb egységeknél (pl. Sun Enterprise system board) egyenként is dönthettek arról, milyen szintű supportot szeretnének, ha egyáltalán szeretnének. A korábbi gyakorlat lehetővé tette a vevők számára, hogy költségtakarékossági vagy egyéb okból akár support nélkül is üzemeltessenek gépeket a támogatott rendszereik mellett, például tesztelési vagy más célból. Persze sokan a támogatott gépekhez kiadott javításokat, frissítéseket a támogatás nélküli rendszerekre is feltelepítették.

A mostani változással ezeknek az időknek vége: az Oracle weboldalán olvasható dokumentum szerint a vállalat \"mindent vagy semmit\" konstrukciót vezet be a szerverek támogatására. Az Oracle szoftvertermékeinél már régóta bevett szokás, hogy a felhasználóknak vagy minden, általa használt Oracle-szoftverhez meg kellett vennie a támogatást, vagy egyikhez sem kapott. Ezt a módszert a szerverekre, tárolókra és egyéb hardverekre is kiterjeszti az Oracle, vagyis az ügyfeleknek mostantól minden gépükre meg kell vásárolniuk a támogatást, vagy egyáltalán nem részesülnek benne. A nem támogatott hardverekkel rendelkező ügyfelek nem jogosultak frissítések letöltésére, patchekre, telefonos vagy bármilyen támogatásra.

\"\"

A támogatási konstrukció módosítása ugyanakkor magában foglal egy jelentős egyszerűsítést is. Korábban a Sun hardvereknél szinte minden alkatrészt külön kellett beárazni egy-egy támogatási szerződés megkötésekor, a módosított feltételek alapján azonban egyetlen support csomag (Oracle Premier Support) marad, amelynek ára a hardver árától függ. A gyakorlat itt is követi az Oracle szoftvereinél már bevált sémát, ahol a támogatás éves díja a licencdíjjal egyenesen arányos (22%). A Sun-szervereknél a support éves költsége az ár 12 százaléka.

A lépéstől az Oracle nyilvánvalóan a hardvertámogatási bevételek növekedését várja, akár azon az áron is, hogy egyes ügyfelek lemorzsolódnak, elpártolnak. A Sun valószínűleg sok gépet adott el támogatás nélkül vagy alacsonyabb szintű, olcsóbb támogatási csomagokkal, amivel lényegében saját maga alatt vágta a fát és olyan vevőket szerzett, akiket aztán képtelen volt gazdaságosan kiszolgálni és végeredményben veszteséget termeltek. Az Oracle azokra a nagy vevőkre, felhasználókra kíván koncentrálni, akik igénylik és meg is tudják fizetni az átfogó, emelt szintű támogatást, és nekik ezt nyereséggel képes majd nyújtani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról