Szerző: Koi Tamás

2010. március 25. 15:10

Formálódik az üzleti modell az ingyenes mobilhívásokra

A telekommunikációs szektoron belül továbbra is rendezetlen a helyzete a mobilhálózatokon keresztül történő, adott esetben akár ingyenesen, percdíj nélkül lefolytatható VoIP-hívásoknak, Amerikában azonban már formálódik az az üzleti modell, amit több szolgáltató is átvehet a jövőben.

A Skype és a Vodafone-csoport érdekeltségi körébe tartozó legnagyobb amerikai mobilszolgáltató, a Verizon Wireless a Las Vegas-i CTIA Wireless konferencián jelentették be, hogy korábban kötött együttműködésük alapján mától mobiltulajdonosok milliói számára válik elérhetővé a Skype egy speciális, kizárólag a szolgáltató ügyfelei számára fejlesztett változata. Ez az első jelentős alkalom, hogy a Skype nem platformspecifikusan, hanem egy nagy operátorral összefogva adja ki a kliensprogramot.

A Verizon ügyfeleinek kínált Skype mobile pont ugyanazokat a funkciókat kínálja, mint a PC-s változat (leszámítva a videotelefonálást), vagyis az azonnali üzenetküldési lehetőség mellett hanghívások is bonyolíthatók a mobil tulajdonosának Skype-fiókját használva - a szolgáltató 3G-s hálózatán keresztül. A rendszerrel tetemes összegeket spórolhatnak a felhasználók, hiszen ha az ügyfél egy másik Skype-fiókot hív, akkor a hívása nem kerül pénzbe, ha pedig SkypeOut kreditet vásárol, a nemzetközi hívásainak lehet sokkal kedvezőbb percdíja.

A Skype mobile speciális kiadása több okostelefon-típussal és márkával kompatibilis, eleinte azonban csupán néhány BlackBerry-modell és pár androidos készülék szerepel a listán. Ezek körét ígérete szerint a későbbiekben bővíteni fogja a Verizon Wireless és a Skype. A mostani Skype-kiadás ezzel együtt felvázolhatja egyben azt az üzleti modellt is, melyre a hasonló VoIP-szolgáltatások épülhetnek a jövőben, vagyis a Skype nem platformonként jelenik meg a VoIP-klienssel, hanem egyenként ül le tárgyalni a szolgáltatókkal, akik hangbevételeiket féltik, valamint egyenlőtlen piaci helyzetet emlegetnek az ingyenes internetes hívások kapcsán.

A VoIP-hívásokkal kapcsolatos üzleti érdekek összecsapása tavaly tavasszal került először komolyan napirendre, amikor megjelent az iPhone-ra írt natív Skype-alkalmazás. A programból végül (alighanem az Apple egyik legjelentősebb partnerének tekintett AT&T nyomására) kivették a VoIP-hívás lehetőségét 3G-s hálózaton keresztül, így a felhasználók csak WLAN-kapcsolattal tudták használni beszédhívásra a klienst. Európában a Deutsche Telekom szemében volt szálka az ingyenes VoIP-hívás, igaz hivatalosan nem pénzügyi okok miatt, hanem azért, mert a VoIP-hívások a német cég álláspontja szerint túlzott terhet rónak a hálózatra, emellett a váltakozó minőség miatt az ügyfelek nem a Skype-nál, hanem a szolgáltatónál reklamálnának, amit nem akart felvállalni a vállalat.

A mostani megállapodásban foglaltakat részben alátámasztja, részben cáfolja a Skype több korábbi, okostelefon-platformokra vonatkozó döntése. A cég a Nokiával karöltve nemrég közzétette a Skype teljes értékű, symbianes változatát, alig pár nappal előtte azonban visszavonulót fújt a Windows Mobile platformról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról