Szerző: Bodnár Ádám

2010. március 5. 09:54

Elmosódnak a határok a PC-k és mobilok között

A notebookok és a netbookok népszerűsége miatt idén jelentősen növekedni fognak a PC-eladások, véli a Gartner. Az elemzőcég úgy látja, rövid távon komoly teret nyerhetnek az új formátumú készülékek mint az Apple iPad, és elmoshatják a határokat a PC-k és a mobiltelefonok között. A gyártók számára ez lehetőség és veszély egyben.

Erős a notebook, a netbook

Decemberben még csak 13 százalékos eladásnövekedést és 2 százalékos forgalmi bővülést jövendölt 2010-re a Gartner, amely most jelentősen megnövelte a PC-piaccal kapcsolatos várakozásait. Az elemzőcég szerint minden régióban visszatér az erősödés a recessziót követően és a piacon végre beállnak a megszokott szezonális trendek. A legfrissebb előrejelzés szerint 2010-ben világszerte 366 millió PC fogy majd, közel 20 százalékkal több mint tavaly. A piaci forgalom 12 százalékkal 245 milliárd dollárra emelkedik.

A növekedés hátterében elsősorban az otthoni noteszgépek terjedése áll majd a Gartner szerint. 2009-ben a PC-eladások 55 százalékát tették ki a mobil gépek, 2012-re ez megközelítheti a 70 százalékot, ahogy a háztartások mellett a vállalatok is egyre inkább a mobilitás felé mozdulnak el.2010 lehet az az év, amikor a vállalatok a válság után ismét magukhoz térnek és elkezdik végre lecserélni az elöregedett PC-parkjukat, ezzel párhuzamosan pedig bevezetik a Windows 7-et.

A netbookok továbbra is népszerűek maradnak 2010-ben, de az elemzőcég úgy gondolja, jövőre már jelentősen csökkenni fog a piaci befolyásuk, helyüket átveszik a vékony és könnyű otthoni CULV gépek, valamint a különféle tabletek. Az asztali gépek forgalma minimálisan nő csak és leginkább a fejlődő piacokra korlátozódik. \"A PC-ipart túlnyomórészt a mobil PC-k mozgatják majd, köszönhetően a fejlett és fejlődő piacokon várható erős növekedésnek a lakossági piacon\" - mondta George Shiffler, a Gartner elemzője.

\"\"

Az Apple iPad bejelentése jelentősen megélénkítette a tabletek szegmensét. Ezeket a készülékeket korábban kimondottan vállalati felhasználásra szánták, az iPad azonban jól mutatja, hogy a lakossági szegmensben is van létjogosultságuk. Az Apple mellett több jelentős PC-gyártó, például a HP is bemutatott már otthoni használatra szánt tabletet. A Gartnernél úgy látják, idén mintegy 10 millió \"hagyományos\" és új generációs tablet talál gazdára világszerte.

Elmosódnak a határok PC-k és telefonok között

A felhasználói igények gyorsan szegmentálódnak, amelyet a netbookok térnyerése is jelez, mondta Ranjit Atwal vezető elemző. \"A szállítók már nem engedhetik meg maguknak, hogy csak hagyományos PC formátumokban és architektúrákban gondolkodjanak. A webes alkalmazások térnyerésével számos felhasználónak nincs többé szüksége hagyományos PC-re gyors x86-os processzorral és helyben futó teljes értékű operációs rendszerrel.\" Ebbe a tendenciába illeszkedik többek között a Google Chrome OS is, amely az ígéretek szerint 2010 őszén mutatkozik be a a legnagyobb gyártók gépein.

A PC-ipar ütközőpályán mozog a mobiltelefonokkal, vélekedik Atwal. A vezeték nélküli hálózati vezérlővel felruházott tabletek vagy éppen a smartbookok lényegében az okostelefonok képességeit kínálják nagyobb kijelzővel, de hardverük inkább a telefonokhoz áll közel, nem a PC-khez. Az iPadről és a hozzá hasonló tabletekről is nehéz megmondani, hogy nagy kijelzős telefonok vagy csökkentett képességű notebookok-e. A kategóriák egyre inkább elmosódnak, ami egyfelől nagy lehetőség a PC-gyártók számára, hogy új piacokon jelenjenek meg és növeljék eladásaikat, másfelől komoly fenyegetést is jelent, mivel teljesen új szereplőkkel kell megküzdeniük.

\"\"

Nem csak az új versenytársak felbukkanása jelent veszélyt a PC-gyártókra nézve, hanem a konvergens eszközök piacán számukra teljesen új értékesítési modell is. A mobil eszközök zömét a vevők nem az üzletekben hanem inkább a szolgáltatóknál vásárolják, ahol a mobilgyártóknak kimondottan erős pozícióik vannak. A nagy a PC-gyártók (HP, Dell, Acer, Lenovo, Apple) az okostelefonok felé terjeszkednek, a mobilgyártók némelyike pedig a PC-piac irányába.

A mobiltelefonok piacát toronymagasan vezető Nokia például tavaly mutatta be saját netbookját, a Booklet 3G-t. A finn cég a mobilszolgáltatókkal kialakított kapcsolatait felhasználva, közös marketing- és értékesítési akciókkal kigolyózhatja versenytársait és a mobilpiac felől behatolva lendületesen terjeszkedhet a netbookok területén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról